Timo Heinonen haastaa suomalaisia syömään kaksi viikkoa vain kotimaista – lisäkymppi kuussa kotimaiseen synnyttäisi 10 000 työpaikkaa
Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen järjestää Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa -kampanjan Facebookissa jo seitsemättä kertaa.
Ostamalla kotimaista luot Suomeen myös työtä, Heinonen painottaa kampanjatiedotteessaan.
Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa -kampanja haastaa jälleen kaikki suomalaiset ostamaan ja syömään vain suomalaista ruokaa. Ensimmäisen kerran Heinonen kampanjoi kotimaisen ruuan puolesta vuonna 2013.
– Ruan alkuperämerkinnät ovat parantuneet ja niiden käyttöä ja velvoittavuutta on myös lisätty. Ehto numero yksi onkin se, että jokainen tietää mistä ruoka tulee. Sen jälkeen voi sitten tehdä valintoja, Heinonen toteaa.
Seitsemän vuoden aikana kauppoihin on tullut myös edullisempia kotimaiseen ruokaa nojaavia brändejä.
Jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa lisää kotimaiseen ruokaan ja muihin tuotteisiin, syntyisi näin maahamme 10 000 uutta työpaikkaa.
Timo Heinonen
– Meillä on erinomaisia pieniä leipomoita ja lähiruokatoreja ja tilamyyntiä, mutta on tärkeää, että suomalaista ruokaa saa myös omasta lähikaupasta. Silloin volyymit kasvavat ja ostopäätöksillämme on myös suurempi vaikutus koko suomalaiseen ruokaketjuun ja tätä kautta työllisyyteen ja myös maamme huoltovarmuuteen, toteaa Heinonen.
Luonnonvarakeskuksen selvityksen mukaan ruoka-alan, eli maatalouden, elintarviketeollisuuden, elintarvikkeiden tukku- ja vähittäiskaupan sekä ravitsemispalveluiden, vaikutus Suomen kansantaloudelle on merkittävä. Ala työllistää noin 340 000 henkeä, mikä on 13 prosenttia kaikista Suomen työllisistä.
– Vlinnoilla voimme vaikuttaa. Jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa lisää kotimaiseen ruokaan ja muihin tuotteisiin, syntyisi näin maahamme 10 000 uutta työpaikkaa, muistuttaa Heinonen ja kertoo itse noudattavansa pääasiassa suomalaista ruokavaliota nykyisin jo ympäri vuoden.