Täyssähköautot vapautetaan autoverosta – AKL: Vaikuttaa positiivisesti sähköautojen myyntiin
Hallituksen esitys poistaa autovero täyssähköautoilta vaikuttaa positiivisesti täyssähköautojen myyntiin, sanoo Autoalan Keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa.
– Kaikki tällaiset pienetkin liikkeet vaikuttavat, Rissa jatkaa.
Rissan mukaan hallituksen esityksessä täyssähköautoilta putoaa 2,7 prosentin autovero eli niin sanottu hankintavero pois.
– Se on sellainen tuhannesta puoleentoista tuhanteen euroa keskimäärin niillä (täyssähkö)autoilla, jotka on nyt rekisteröity meidän autokantaan, Rissa kertoo.
Samalla kuitenkin täyssähköautojen vuosittainen ajoneuvovero nousee.
– En ehtinyt vielä lukea, mikä se vuotuisen ajoneuvoveron korotus on. Jos se on esimerkiksi 30 tai 50 euroa vuodessa ja lähdetään pohtimaan sitä pitkässä juoksussa, niin sehän on erittäin pieni summa kaiken kaikkiaan, mitä sitä korotetaan näissä autoissa.
Rissan käsitys on, että nyt kerrottu hallituksen esitys koskee vain 1. lokakuuta alkaen rekisteröityjä täyssähköautoja ja täyssähköpakettiautoja.
– Jos miettii, että auto on leasing-käytössä kolme vuotta, tietämättä onko se (ajoneuvovero) esimerkiksi 50 euroa vuodessa, niin se on 150 euroa verrattuna se 1 500 euroa (autovero). Siinä kokonaishyöty on merkittävä kaiken kaikkiaan. Meidän arvion mukaan tämä buustaa selvästi täyssähköautojen hankintaa jatkossa.
Rissa sanoo, että täyssähköautoille on yhä tarve hankintatuelle, joka on tällä hetkellä 2 000 euroa.
– Me tarvitaan hankintatukea vielä, koska täyssähköautojen hinnat ovat vielä joitakin vuosia tästä eteenpäin edelleen korkeita. Tällä hetkellä täyssähköhenkilöautojen hinnat ovat keskimäärin 55 000 euroa, hintahaitari on 30–75 000. Nyt menee hyvin paljon kalliimpia autoja, kuten Tesloja.
Aiemman päätöksen hankintatuki on ollut 2 000 euroa. Neljän vuoden ja 24 miljoonan euron hankintatuesta on toistaiseksi käytetty vain 12 miljoonaa euroa. Tukisumma pysyy samana myös nykyhallituksen esityksessä.
– Hankintatuki on nyt edelleen 2 000 euroa ja sitä tarvitaan yhä. Sen jälkeen täyssähköautojen myynti saa hyvää pontta lisää.
Rissa huomauttaa lopuksi, että tukea tarvitaan, vaikka jo nyt uusien autojen rekisteröinneistä merkittävä osa on ladattavia autoja, kun siihen on laskettu mukaan myös ladattavat hybridit.
– Meidän kokonaismyynti uusien autojen osalta on erittäin alhaista. Tämän vuoden ennuste on vain 103 000. Suomen autokanta ei sillä kappalemäärällä kerta kaikkiaan uudistu. Me tarvitsemme enemmän myytyjä kappaleita, ja siihen sekä hankintatuki että autoveron poisto antavat lisäpontta. Siksi se on todella tärkeä.