Tätä moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi – renkaat voivat tulla nopeasti tiensä päähän
Sähkö- ja hybridiauton omistajille saattaa tulla yllätyksenä, että vetävien pyörien renkaiden kulutuspinta voi tulla tiensä päähän nopeasti.
– Sähkö- ja hybridiautojen tekniikka ja esimerkiksi akut painavat sen verran paljon, että renkailta vaaditaan hyvää kantokykyä, LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri sanoo tiedotteessa.
– Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Oman kokemukseni mukaan jopa reilusti alle 20 000 ajokilometrin jälkeen takarenkaiden uusiminen voi tulla kyseeseen. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on samoilla linjoilla sähköautojen renkaiden kulumisesta.
– Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton, Heiskanen toteaa tiedotteessa.