Keskusta esittää sähköautoille kilometriveroa – Toisi valtion kassaan vuositasolla 92 miljoonaa euroa
Keskusta esittää sähköautoille omaa kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan noin neljä senttiä kilometriltä. Asia selviää keskustan tekemästä vastalauseesta hallituksen esitykseen ajoneuvoverolain muuttamisesta.
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan mietintöön kirjautun vastalauseen ovat allekirjoittaneet kansanedustaja Markus Lohi ja Eeva Kalli. Lohi on valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja.
Keskustan mukaan ajoneuvoveron alentaminen on valtiontalouden kannalta kallis toimenpide, sillä hallitus ei ole esityksessään kertonut, millä se aikoo kattaa ajoneuvoveron alentamisesta aiheutuvan 50 miljoonan euron verotulojen menetyksen.
Sen sijaan keskusta esittää, että myös sähköautojen omistajat osallistuvat jatkossa suomalaisen liikenneinfran ja muun yhteiskunnan rahoittamiseen.
– Keskusta on huolissaan siitä, että liikenteen veropohja on murenemassa. Tämä johtuu sinänsä perustellusta ja ilmaston kannalta välttämättömästä autokannan muuttumisesta aiempaa vähäpäästöisemmäksi. Erityisesti täyssähköautojen maksama verokertymä jää olemattomaksi ajoneuvon koko käyttöiän aikana verrattuna siihen mitä bensa- ja dieselautojen omistajat ovat tottuneet maksamaan, keskustan vastalauseessa perustellaan.
Keskustan esittämässä mallissa täyssähköautot maksaisivat veroa neljä senttiä kilometriltä. Keskustan laskelmien mukaan vero vastaisi täyssähköautoilla noin kahden litran bensan tai dieselin tankkauksesta aiheutuvaa kustannusta sataa ajettua kilometriä kohden.
Suomessa oli marraskuun alussa liikennekäytössä lähes 78 000 täyssähköautoa. Määrä kuitenkin kasvaa koko ajan, joten keskustan mukaan maltillisella olettamalla voidaan arvioida, että täyssähköautoja olisi lähiaikoina liikennekäytössä noin 100 000.
Autoalan Tiedotuskeskuksen selvityksen mukaan täyssähköautoilla ajetaan keskimäärin 23 000 km vuodessa. Keskusta laskee, että 100 000 täyssähköauton kilometriveron tuotto voisi siis olla vuositasolla noin 92 miljoonaa euroa.
Keskusta huomauttaa, että Islanti on ottamassa vuoden 2024 alusta käyttöön sähköautoille vastaavanlaisen kilometriveron. Islannissa veron määrä on suunnilleen sama kuin keskustan suunnittelema neljä senttiä kilometriltä.
Vastalauseessaan keskusta ehdottaa hallitukselle ripeää ammattidieselin käyttöönottoa. Keskustan mukaan raskaalle ammattimaiselle liikenteelle suunnattu ammattidiesel vahvistaisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä ja tukisi Suomen talouskasvua.
– Ammattidiesel helpottaisi yritystoimintaa eri puolilla Suomea, kun kuljetuskustannukset keventyisivät, vastalauseessa sanotaan.