Ruotsissa kinaa jakeluvelvoitteesta – hallituksen laskelmia dieselin hinta-alesta ei uskota
Ruotsin hallituksen päätös alentaa polttoaineiden jakeluvelvoitetta EU:n minimiin on herättänyt suukopua. Polttonesteiden jakelijat eivät pidä hallituksen esittämiä laskelmia hintojen laskusta alkuunkaan uskottavina.
Hallitus on lupaillut, että dieselin hinta voisi laskea jopa 5,50 kruunua (0,49 euroa) litralta, kun uusiutuvien polttoaineiden osuus lasketaan vuodenvaihteessa kuuteen prosenttiin. Velvoitteen alentamisesta sovittiin neuvotteluissa hallituksen ja hallitusta tukevien ruotsidemokraattien välillä.
Alan yritykset arvioivat, että seurauksena voi pikemminkin olla hintojen kallistuminen, koska monet jalostamot ovat siirtäneet tuotantonsa painopistettä uusiutuviin polttoaineisiin. Dieselin osalta se merkitsee, että pohjoisiin oloihin sopivaa talvilaatua tuotetaan vähemmän.
– Olemme huolissamme, miten fossiilisen dieselin hinnalle käy. On suuri vaara, että hinta nousee, sanoi huoltoasemaketju Circle K:n polttonesteistä vastaava johtaja Johan Söderberg uutistoimisto TT:lle.
Myös polttoaineyhtiö Preemin mediapäällikkö Dani Backteg pitää hallituksen laskelmia liian toiveikkaina.
– Kukaan alalla ei usko, että hintojen alennus tulisi lähellekään tuota lukua, hän sanoi Svenska Dagbladetille.
Jakeluvelvoitteen alentaminen koskee myös bensiiniä, mutta siellä hintavaikutuksen odotetaan jäävän hyvin vähäiseksi, koska muutos on varsin pieni.
Söderberg huomauttaa, että hintojen ennustaminen pitkälle tulevaisuuteen on hyvin vaikeaa. Maailmanmarkkinahinnat heilahtelevat kysynnän ja tarjonnan mukaan, kruunun valuuttakurssi vaikuttaa Ruotsin hintoihin ja kukaan ei vielä tiedä, mitä tapahtuu Venäjän hyökkäyssodassa Ukrainaa vastaan.
Hallitus on lisäksi ottanut laskelmiinsa mukaan jakeluvelvoitteen korotuksen, jonka piti alkuperäisen suunnitelman mukaan tapahtua vuodenvaihteessa. Tarkoitus oli alun perin nostaa velvoite dieselin osalta 40 prosenttiin, mutta tätä ei mikään Ruotsin hallituspuolue halunnut toteuttaa.
– Sillä tasolla me emme ole koskaan edes olleet, joten siitäkin tulee jo virhe laskelmiin. Siitä putoaa jo yksi kruunu pois, Söderberg sanoo.
Ruotsin infrastruktuurista vastaava ministeri Andreas Carlson pitää kiinni siitä, että hallituksen laskelmat pätevät.
– Markkinoilla on nyt aikaa sopeutua ja varmistaa riittävät toimitukset kaikista polttoainetyypeistä, kristillisdemokraatti Carlson viestitti TT:lle.
Jakeluvelvoite tarkoittaa, että polttoaineyhtiöiden täytyy sekoittaa tietty määrä uusiutuvia polttoaineita bensiiniin ja dieseliin, jotta liikenteen päästöt vähenisivät. Biopolttoaineet ovat perinteisiä kalliimpia, joten niiden lisääminen nostaa hintoja.
Tällä hetkellä Ruotsissa vaaditaan, että bensiiniin on lisättävä 7,8 prosenttia uusiutuvia polttoaineita ja dieseliin 30,5 prosenttia.
Suomessa liikennepolttoaineen jakeluvelvoite laskettiin väliaikaisesti 12 prosenttiin viime kesänä, kun polttoaineiden hinnat nousivat Ukrainan sodan seurauksena nopeasti. Tänä vuonna se on 13,5 prosenttia.