Pakotteet ajoivat Venäjän rakentamaan epätoivoisesti varjolaivastoa – "Nämä ovat ainoat ostajat"
Venäjä joutuu käyttämään tällä hetkellä valtavasti voimavaroja niin sanotun öljytankkereiden varjolaivaston rakentamiseen, kertoo brittiläinen The Times artikkelissaan.
Euroopan unionin asettamat rajoitukset venäläiselle öljylle ja öljykuljetuksille ovat pakottaneet Venäjän hakemaan uusia öljymarkkinoita Aasian suunnalta.
Kiina ja Intia eivät ole osallistuneet länsimaiden asettamiin Venäjän vastaisiin pakotteisiin. Niinpä Kiina ja Intia ovat Venäjälle mahdollisuus pakotteiden vuoksi menetettyjen öljytuottojen kompensoimiseen.
Öljytuottoja Venäjä tarvitsee sotatoimiensa rahoittamiseen Ukrainassa.
Tilanteessa on Venäjälle kuitenkin haasteensa, sillä riittävään öljynkuljetukseen tarvitaan myös riittävästi tankkereita. Niitä Venäjä joutuu hankkimaan lisää Aasian markkinoita varten.
The Timesin mukaan Venäjä joutuu käyttämään 12,9 miljardia puntaa öljytankkerilaivastonsa rakentamiseen. Artikkelin mukaan Venäjä on ostanut tänä vuonna yli 100 uutta öljytankkeria. Hankinnat on tehty usein nimettömänä.
Konsulttiyrityksen toimitusjohtaja Chris Weafer arvioi The Timesille, että Venäjä kuljetti Euroopan markkinoille arviolta noin neljä ja puoli miljoonaa tynnyriä öljyä päivässä.
– Se (Venäjä) kykenee siirtämään siitä Aasian markkinoille noin kaksi ja puoli miljoonaa tynnyriä, Weafer summaa.
Haasteensa Venäjälle on sekin, että Kiina ja Intia haluavat ostaa öljynsä alennettuun hintaan. Kilpailua venäläisestä öljystä ei juuri nyt ole.
– Venäjä on epätoivoinen myyjä. Sen on myytävä öljynsä, ja nämä ovat ainoat ostajat, Weafer sanoo.