Yleispuolueidentiteettiä on vahvistettava
Arvostamani Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoitti Suomenmaan kolumnissaan ”Keskusta ja yrittäjät” keskustan romahtaneesta kannatuksesta yrittäjien keskuudessa.
Luvut perustuvat tuoreimpaan yritysbarometriin, jonka mukaan kokoomus on edelleen vahvistanut asemiaan yrittäjien puolueena. Pentikäinen pyysi haastamaan näkemyksiään.
Olen monesta asiasta hänen kanssaan samaa mieltä, mutta tuon kirjoitukseen myös toisen näkökulman.
Keskusta on menettänyt kannattajiaan kaikissa väestöryhmissä. Vuonna 2015, jolloin eduskuntavaalitulokset olivat erinomaiset, keskustaan tuli yrittäjä-äänestäjiä, liikkuvia naisäänestäjiä, sekä palkansaajia että yrittäjiä. Liikuttiin leveällä kärjellä, ja kansan pettymys edelliseen hallitukseen oli suurta.
Neljän vuoden kuluttua koimme pahan takapakin. Viime eduskuntavaalien yhteydessä ollessani itse ehdokkaana Helsingissä, oli tavallista kuulla, että ”sinä olet ok ja teemasi kiinnostavat, mutta miksi ihmeessä olet keskustan ehdokkaana”?
Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen, että mielikuva keskustasta ei puhuttele. Vaikka, aivan kuten Mikael Pentikäinen blogissaan totesi, monet vaikean 2019–2023 hallituskauden aikaansaannoksista olivat kohtalaisen onnistuneita myös yrittäjien näkökulmasta.
Jos tuote on hyvä eikä käy kaupaksi, vika on viestinnässä. Viestinnällä en tarkoita tässä yhteydessä operatiivista toimintaa vaan sitä, että viestinnän on oltava osa johtamista. Puolueen johto kantaa vastuun viestinnästä.
Osa viestintää on verkottuminen. Puolue ei voi olla etujärjestö tai etujärjestön puudeli – ei sen enempää Suomen Yrittäjien, EK:n, palkansaajajärjestöjen kuin MTK:nkaan.
Näiden organisaatioiden retoriikka on tunnettava, samoin kaikki avainhenkilöt, joita on tavattava säännöllisesti. Vain mahdollisimman monipuolisen vuorovaikutuksen ja tiedonvaihdon avulla kykenee tekemään hyviä päätöksiä ja linjauksia.
Itse toimin jonkin verran yrittäjäjärjestössä, jonka jäsenistöstä on epätieteellisten havaintojen mukaan 90 prosenttia kokoomuslaisia. Palvelualoilla toimivien mikroyrittäjien, jotka useimmiten ovat naisia, suuri huoli on nyt, miten tuntuvan arvonlisäveron korotuksen kanssa tullaan toimeen.
Kovassa kilpailussa sitä ei voi siirtää hintoihin vaan on nipistettävä omista muutoinkin pienistä tuloista. Keskustakin on Reilun Kasvun Tie -ohjelmassaan hyväksynyt arvonlisäveron korotuksen prosenttiyksiköllä. Siitä ehdotuksesta olisi pitänyt luopua, koska pienissä, työvoimavaltaisissa yrityksissä kyseessä on puhtaasti työn verotuksen kiristäminen.
Keskustan on kirkastettava yleispuolueidentiteettiään – siitä se kannatus alkaa kohentua kaikissa väestöryhmissä. Mutta on muistettava, että taivaalta ei tule pelastajaa, joka hetkessä korjaa tilanteen. Meitä kaikkia tarvitaan tässä työssä.
Päivi Mononen-Mikkilä
puheenjohtaja, Suomen Keskustanaiset
Keskustan varapuheenjohtajaehdokas
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/