Omat tuotemerkit eivät kelpaa? – HS kokosi venäläisiä brändikopioioita, jotka ovat kuin piraattiparodioita
Länsimaisten yritysten vetäytyessä Venäjältä pakotepolitiikan takia maassa on alkanut näkyä kopioita länsimaisista brändeistä, jotka vaikuttavat kuin parodialta piraattikopioista.
Nimestä on saatettu muuttaa vain yksi tai kaksi kirjainta, Helsingin Sanomat (HS) kertoo jutussaan, johon lehti on koonnut eri brändikopioita.
– Venäläisessä Magnit-kauppaketjussa on esillä moskovalaisen Otšakovo-virvoitusjuomatehtaan omia versioita, kuten Coolcolaa, Fancyä ja Streetiä, jotka matkivat Coca-Colaa, Fantaa ja Spritea, HS kirjoittaa esimerkkinä.
– Strarbucks-kahvilat ovat sulkeneet ovensa Venäjällä, mutta Krimin niemimaalla sumppia voi hörpätä Starducks-nimisissä kahviloissa.
Krimin niemimaalla, jonka Venäjä on liittänyt Ukrainasta itseensä jo 2014, on ollut mahdollista syödä Crimean Fried Chickenin eli CFC:n kanaruokia. Mallina on yhdisvaltalainen Kentucky Fried Chicken-ketju.
Kopiolimonadeja alettiin tuottaa toukokuussa, mutta sosiaalisen median perusteella Starducksin ja KFC:n ikä lasketaan kuukausien sijaan vuosissa, HS kertoo.
Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Petri Vuorio kertoo lehdelle, että Venäjä on perinteisesti kunnioittanut brändien immateriaalioikeuksia.
– Nyt alkaa tulla merkkejä, että suhtautuminen näihin oikeuksiin on muuttumassa lepsuksi. Tämä on huolestuttavaa länsimaisten tavaranmerkkien haltijoiden näkökulmasta.
Aiemmin keväällä on uutisoitu, että McDonald’sin lähdettyä Venäjältä pikaruokaketjun ravintoloita on korvannut Vanja-eno-ketju. Sen logo on matkinut McDonald’sia.