MTK avaa pop up -myymälän vauhdittamaan verkkokaupan jakelua
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK avaa tänään pop up -myymälän Ruokaasuomesta.fi -verkkokaupan yrittäjille Helsingin kauppakeskus Forumiin.
Myymälä toimii elokuussa lanseeratun verkkokaupan noutopisteenä niille ruoka- ja juomatuotteille, jotka ovat esillä myymälässä kyseisellä viikolla.
Kello 11 aukeavassa myymälässä voi tehdä ostoksia suoraan maatila- ja pk-elintarvikeyrittäjiltä ilman välikäsiä, tutustua yrittäjiin ja maistella tuotteita.
– Entistä useampi maatilayritys harkitsee nyt ruuan suoramyynnin aloittamista maatalouden heikentyneen kannattavuuden, ruuan halpuuttamisen ja vaikean markkinatilanteen vuoksi. Haluamme olla eturintamassa tarjoamassa uusia mahdollisuuksia ruuan myyntiin ja jakeluun, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.
– Ruuan verkkokaupan pullonkaula on logistiikka, mutta pääkaupunkiseudulla on paljon potentiaalia ruuan myynnille suoraan maatiloilta- ja pk-elintarvikeyrityksistä.
– Keskeisellä paikalla oleva noutopiste on eräs vaihtoehto verkkokaupan volyymien kasvattamiselle ja tunnetuksi tekemiselle, Marttila jatkaa.
MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemen mukaan digitalisaatio ja sosiaalinen media tukevat ruuan suoramyynnin kasvua.
– Pop up -myymälä mahdollistaa mukana oleville lähiruokayrityksille myynnin lisäksi tärkeän kuluttajapalautteen ja kehitysideoiden saamisen myös perinteisin menetelmin, kasvokkain asiakkaan kanssa, hän sanoo.
Lisätietoa pop up -myymälän viikoittain vaihtuvista yrityksistä ja tuotevalikoimista löytyy osoitteesta: http://ruokaasuomesta.fi/popup .
Ruokaasuomesta.fi -palvelussa kullakin yrittäjällä on oma verkkokauppansa.
Yrittäjä vastaa itse ruokatoimituksista. Ruokaa voidaan toimittaa yrittäjästä riippuen kotiinkuljetuksena, Matkahuollon, Postin tai suoramyyntipaikkojen kautta.
Uusia logistisia ratkaisuja etenkin kylmäkuljetuksiin kehitetään parhaillaan lisää.
– Tällä hetkellä verkkokaupassa on jo mukana 115 yritystä ja 530 eri tuotetta. Keskeisimpänä tavoitteena on kasvattaa mukana olevien yrittäjien määrää sekä kehittää jakelua yhteistyössä asiakkaiden ja yrittäjien kanssa, sanoo LähiPro Oy:n toimitusjohtaja Eero Kananen.
Verkkokaupan on kehittänyt start-up yritys LähiPro Oy, jonka osakekannasta MTK:n omistuksessa oleva Viestilehdet Oy omistaa tällä hetkellä 49 prosenttia.