Miksi yhdellä liikennevälineellä saa ajaa kännissä ja jurridarrassa? – jopa alan yhtiöt toivovat lainsäätäjien heräävän

Liikenne

Päättäjien kannattaisi Suomessa harkita, pitäisikö sähköpotkulaudoilla humalassa ajamisesta tehdä rangaistavaa, esittää sähköpotkulautayhtiö Voi Technologyn operatiivisesta toiminnasta vastaava Reetta Alastalo.

– Esimerkiksi Saksassa sähköpotkulaudat luokitellaan moottorikäyttöisiksi ajoneuvoiksi, jolloin niiden promilleraja on 0,8. Olemme avoimia säätelylle, jos toimenpiteillä voidaan lisätä ihmisten turvallisuutta, Alastalo sanoo tiedotteessa.

Julkisuudessa on ollut viime aikoina esillä suomalaisille sähköpotkulaudoilla sattuneet onnettomuudet. Alastalon mukaan suureen osaan onnettomuuksiin liittyy alkoholi, vaikka tarkempia, kansallisia tilastoja ei ole saatavilla.

– Koska syy on selvillä, siihen kannattaisi puuttua, ja vastuun tulisi lopulta olla humaltuneena laudan päälle nousevalla, aivan kuten muidenkin ajoneuvojen tapauksissa.

Uutena liikkumismuotona sähköpotkulaudat herättävät myös paljon mielipiteitä.

Alastalo muistuttaa, että helmikuussa tehdystä OECD:n laajasta raportista käy ilmi, että sähköpotkulauta on liikenteessä yhtä turvallinen kuin tavallinen pyörä.

– Suomessa skuutit on otettu kuitenkin pääasiallisesti hyvin vastaan, ja meillä on huomattu, että niiden avulla voidaan esimerkiksi vähentää kaupunkien ruuhkia ja parantaa ilmanlaatua, hän mainitsee.