Matematiikan oppimisessa tapahtuu muutos kuutosluokan aikana, paljastaa tuore tutkimus
Motivaatiotekijät, kuten oppilaiden käsitys omasta osaamisestaan sekä kiinnostus oppiainetta kohtaan, ovat tärkeitä matematiikan oppimisessa. Molemmat tekijät näyttävät kuitenkin heikkenevän keskimäärin 6. luokan aikana, kertoo Itä-Suomen yliopisto tuoreesta tutkimuksestaan.
Muutokset ovat myös vahvasti yhteydessä toisiinsa: kun käsitys omasta osaamisesta heikkenee, heikkenee myös kiinnostus ja toisinpäin.
Muutoksia motivaatiossa ei vaikuttaisi ennustavan matematiikan aiempi osaaminen tai sukupuoli. Tulosten perusteella onkin tärkeää tukea kaikkien oppilaiden motivaatiota oppilaan osaamisesta tai sukupuolesta riippumatta.
Matematiikan opetuksessa tulisi siis miettiä, miten oppilaiden minäkäsitystä ja kiinnostusta voitaisiin tukea parhain mahdollisin keinoin.
Tutkimuksessa tutkittiin alakoulun 6.-luokkalaisten matematiikan minäkäsityksen ja kiinnostuksen sekä osaamisen välisiä yhteyksiä lähes yhden lukuvuoden ajan.
Matematiikan minäkäsityksen ja kiinnostuksen muutokset eivät eronneet yhden opettajan luokkien ja yhteisopettajuusluokkien välillä. Oppilaat yhteisopettajuusluokissa kuitenkin saivat lukuvuoden päätteeksi parempia arvosanoja.
Tulos voi johtua myös arvioinnin eroista. Esimerkiksi yhteisopettajuusluokkien opettajien arviointi on voinut olla monipuolisempaa tai tarkempaa kuin yksin opettavien.
Yhteisopettajuudella tarkoitetaan kahden tai useamman opettajan täysin jaettua opetusta.