"Laskisi dieselin hintaa nopeasti noin 30 senttiä litraa kohden" – keskustan Aittakummulta kirjallinen kysymys jakeluvelvoitteen poistamisesta
Keskustan kansanedustaja Pekka Aittakumpu esittää, että hallitus päättäisi pikaisesti dieselin jakeluvelvoitteen väliaikaisesta poistamisesta.
– Jakeluvelvoitteen poistaminen laskisi dieselin hintaa nopeasti noin 30 senttiä litraa kohden. Tämä auttaisi kustannuskriisiin joutunutta kuljetusalaa ja lukuisia autoilijoita, jotka kärsivät rajusti kohonneesta dieselin hinnasta, edustaja toteaa tiedotteessaan.
Aittakumpu jätti asiasta tänään kirjallisen kysymyksen. Siinä hän tiedustelee, millaiset vaikutukset hallitus näkee jakeluvelvoitteen poistolla ja aikooko hallitus poistaa sen ainakin väliaikaisesti yritysten ja kansalaisten kulkemisen turvaamiseksi.
Pekka Aittakumpu muistuttaa, että erityisesti dieselin hinnannousulla on kielteisiä vaikutuksia laajasti suomalaiseen elinkeinoelämään. Se vaikuttaa välillisesti miltei kaikkeen yritystoimintaan ja uhkaa näkyä merkittävästi myös monien tuotteiden ja palveluiden hinnassa.
– Dieselin hinta vaikuttaa suoraan myös kansalaisiin ja moniin muihin yrittäjiin. Esimerkiksi useat urakoitsijat ja taksiyrittäjät ovat joutuneet kohonneiden kustannusten vuoksi vaikeuksiin, hän toteaa.
Hallitus päätti jo aiemmin helmikuussa valmistella ammattidieselin helpottamaan raskasta liikennettä harjoittavien kuljetusyritysten toimintaa.
Aittakumpu kiirehtii asian toteuttamista, sillä kyseisen päätöksen jälkeen kuljetusalan kriisi on pahentunut.
– Suomalaisten kuljetusyrittäjien pyörät on pidettävä pyörimässä, koska valtaosa maamme kuljetuksista toteutuu dieselin voimalla kumipyörien päällä. Kansalaisilla tulee olla taloudelliset mahdollisuudet kulkea välttämättömät menonsa henkilöautolla, joka on monilla seuduilla ainoa vaihtoehto kulkemiseen, hän huomauttaa.
Kansanedustaja on erityisen huolissaan harvaan asutuilla seuduilla asuvien ihmisten puolesta.
– Henkilöauto on monille täysin välttämätön. Laajemmin autoilijoiden kannalta hyviä ja kohtuullisen nopeita toimenpiteitä olisivat esimerkiksi ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron alennukset. Dieselin käyttövoimavero on menettänyt kokonaan perusteensa, kun diesel maksaa jopa enemmän kuin bensa.
Aittakumpu sanoo, että tällaisessa tilanteessa on tärkeää turvata maamme huoltovarmuus ja suomalaisten mahdollisuus tehdä työtä, yrittää ja asua kaikkialla Suomessa.
– Mitään kansalaisten tai yritysten kustannuksia lisääviä toimenpiteitä ei nyt pidä tehdä. Esimerkiksi joidenkin haaveet kansallisesta päästökaupasta tulee nakata roskakoriin ja unohtaa.