Laaja myyntidata: Nämä tuotteet trendaavat suomalaisten ostoskoreissa
S-ryhmän ruokakauppojen eli Prisman, S-marketin, Salen ja Alepan laaja myyntidata kertoo, mitä suomalaisten ostoskoreista löytyy.
Kasvisten syönti on monipuolistunut ja kalan ostaminen kääntynyt kasvuun. Myös suomalaisten juomatottumuksissa on nähtävissä selkeitä muutoksia, sillä alkoholittomat panimotuotteet myyvät.
Valtatrendit muuttuvat hitaasti, sillä hinta, helppous ja yksilöllisyys ovat edelleen kuluttajatrendien kärjessä. Vastuullisuuden merkitys on kuitenkin taas nousemassa valintakriteereiden listalle.
– Olemme iloisia siitä, että tutkimusten perusteella yhä useampi suomalainen pystyy jälleen pohtimaan ruokaostoksilla muutakin kuin hintaa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström sanoo tiedotteessa.
Suomalaiset tunnistavat itsekin, etteivät ravitsemussuositukset esimerkiksi kasvisten syönnin osalta monellakaan toteudu arjessa. S-ryhmän myyntidatan mukaan kasviksia ostetaan entistä monipuolisemmin, eli tuoretuotteiden lisäksi myös kasvispakasteina ja valmissalaatteina.
– Kasvisten pariin kannustaminen kannattaa. Olemme jo kaksi vuotta nostaneet myymälöissä esiin Alle euron hevi -myyntikonseptia, jossa myymme hedelmiä ja vihanneksia alle eurolla kappaleittain tai paketeissa. Asiakkaamme tuntevat tämän konseptin hyvin, sanoo Backström.
Ravitsemussuositustenkin valossa positiivinen uutinen on myös se, että kalan muutaman vuoden isossakin laskussa ollut myyntivolyymi on kääntynyt kasvuun (+3,5 prosenttia) verrattuna edellisvuoteen. Kasvua ajavat sushi (+21 prosenttia) ja tuoreet kirjolohituotteet (+30 prosenttia).
– Kirjoloheen panostaminen on meiltä tietoinen valikoimapäätös, jolla kasvatetaan myös myymämme kalan kotimaisuusastetta. Tuomme tammikuussa myyntiin lisää Kotimaista-kirjolohituotteita.
– Sushin myyntivolyymi on suorastaan huikeassa kasvussa edelleen, vaikka se on kasvanut jo vuosia, Backström kertoo.
Kaiken kaikkiaan myös lihaa sisältävä sekaruokavalio pitää pintansa broilerin ja jauhelihan korostuessa lihaostoksissa.
Ruokakaupan juomaosastot uudistuivat 10. kesäkuuta, kun lakimuutos salli maksimissaan 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynnin ruokakaupoissa.
S-ryhmä toi myyntiin kattavan valikoiman uusia juomia, joista lähes 200 oli täysin uutena tuotekategoriana viinejä tai muita rypäletuotteita. Myyntidatan mukaan asiakkaat ovat löytäneet nämä hyvin ja jopa viidennes S-ryhmän asiakkaista on kokeillut uusia tuotteita – lähes puolet on myös palannut ostamaan niitä uudelleen.
Kokonaiskuvassa olut pitää paikkansa ostetuimpana alkoholijuomana.
Juomakategoriassa viiden vuoden tarkastelujaksolla alkoholijuomien volyymi on laskussa (-4 prosenttia), kun taas alkoholittomien panimotuotteiden volyymi vahvassa kasvussa (+66 prosenttia).