Kuntaliitto vastustaa lakiesitystä sähköautojen latauspisteistä, koska niitä tulisi liikaa ja vääriin paikkoihin

Markkinaehtoinen ja tarpeenmukainen rakentaminen on toimivampi ratkaisu, energia-asiantuntija Vesa Peltola näkee
Sähköautot

Kuntaliitto kertoo vastustavansa hallituksen esittämää uutta lakia sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta. Liiton mukaan lakiehdotuksen mukaisesti toimittaessa latauspisteitä tulisi liikaa ja vääriin paikkoihin.

– Kuntaliitto ei vastusta latauspisteiden rakentamista, mutta lakiehdotuksen mukaisesti rakennettuna niitä tulee tarpeeseen nähden liikaa ja vääriin paikkoihin, arvioi Kuntaliiton energia-asiantuntija Vesa Peltola tiedotteessa.

Hän painottaa, että julkisten latauspisteiden osalta markkinaehtoinen ja tarpeenmukainen rakentaminen on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi.

Peltola muistuttaa, että turhiin latauspisteisiin tehtävät investoinnit ovat pois vaikuttavimmista energiainvestoinneista.

Hänen mukaansa yksi peruslatauspiste maksaa asennuksineen arviolta 1 000–3 000 euroa, mutta se voi tulla kalliimmaksikin, jos sähköjärjestelmää on saneerattava.

Tarkkaa laskelmaa kunnille koituvista kustannuksista ei ole vielä tehty, mutta summa nousee helposti kymmeniin miljooniin euroihin.

Hallituksen esittämä laki velvoittaisi kuntia suunnittelemaan ja rakentamaan sähköautojen latauspisteitä ja latausvalmiuksia.

Säädökset vaikuttaisivat asuinrakennusten osalta kuntien, kuntayhtymien ja niiden tytäryhtiöiden rivitaloihin ja kerrostaloihin ja muiden rakennusten osalta kouluihin, päiväkoteihin, sairaaloihin ja muihin julkisiin rakennuksiin.

– Pääosa, 80–90 prosenttia, sähköautojen latauksista tehdään kotona ja tarvetta lataukselle muualla tulee vain harvoin. Peruslatauspisteestä saadaan 15–30 minuutin latauksella vain noin 5–10 kilometriä lisää ajoaikaa, joten se ei esimerkiksi kaupungilla asioinnin yhteydessä ole kovin kannattavaa, Peltola sanoo.