Kuluttaja-asiamies vertasi Arlan ja Atrian pakkauksia – Vain toisen väite piti paikkansa
Kilpailu- ja kuluttajavirasto arvioi, että yritykset käyttävät toisinaan ympäristöväittämiä liian suurpiirteisesti tai perusteetta markkinoinnissaan.
Virasto huomauttaa, että markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja eikä olennaisia tietoja saa jättää kertomatta.
– Ympäristöteot näkyvät paljon markkinoinnissa, mutta on hyvä muistaa, että niistä kertominen vaatii erityistä tarkkuutta ja ymmärrystä, ettei lipsuta viherpesun tai yleistämisen puolelle, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Hänen mukaansa kokonaisuudesta voi muodostua harhaanjohtava kuva, vaikka annetut tiedot olisivat sinänsä oikeita. Periaatteena on, että ympäristöväitteiden on oltava selviä, täsmällisiä ja ymmärrettäviä. Yrityksellä on oltava näyttöä väittämiensä tueksi.
Kuluttaja-asiamies on verrannut meijeriyhtiö Arlan ja elintarvikeyhtiö Atrian väitteitä pakkausten ympäristöystävällisyydestä. Arlan markkinointi kaipasi täsmennystä, mutta Atrian väitteille löytyi riittävät perustelut.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Arlan väite ilmastovaikutuksesta oli liian yleistävä. Yhtiön Keso-raejuustopakkauksessa kerrottiin, että kartonkikipolla on 60 prosenttia pienempi ilmastovaikutus kuin vanhalla muovisella purkilla.
Väitteen sisältöä ei kuitenkaan tarkennettu tämän enempää pakkauksessa. Väitteen alla kerrottiin verkkosivuosoite lisätietojen saamista varten.
Sen sijaan Atrian väite pienemmästä hiilijalanjäljestä oli riittävän täsmällinen.
Atria markkinoi lehdissä jauhelihaa väitteillä, että uuden pakkauksen hiilijalanjälki on 30 prosenttia pienempi kuin rasiapakkauksella, ja itse jauhelihapakkauksessa väitteellä, että pakkauksessa on 50 prosenttia vähemmän muovia.
Kuluttaja-asiamiehen arvion mukaan väitteet olivat totuudenmukaisia eikä niillä johdettu kuluttajia harhaan.