Kuluttaja-asiamiehen mukaan JVG-yhtye ja Unibet rikkoivat vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä – "Kaupallisista yhteistöistä on kerrottava markkinoinnissa selkeästi"
Kuluttaja-asiamies on todennut useita ongelmia JVG-yhtyeen ja rahapeliyhtiö Unibetin kaupallisesta yhteistyöstä, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).
KKV muistuttaa, että ulkomaalaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on Suomessa kielletty ja siksi se on myös kuluttajansuojalain mukaan hyvän tavan vastaista. Viraston mukaan sosiaalisessa mediassa ja musiikkivideolla tapahtunut markkinointi ei myöskään täyttänyt vaatimusta mainonnan tunnistettavuudesta.
– JVG:n ja Unibetin yhteistyössä ulkomaisten rahapelien markkinointi oli suunnattu Suomeen ja siksi Poliisihallitus totesi markkinoinnin arpajaislain vastaiseksi. Laiton markkinointi on myös ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa ja siksi se on myös kuluttajansuojalain mukaan hyvän tavan vastaista. Tästä syystä myös kuluttaja-asiamies otti asiaan kantaa, virasto kertoo tiedotteessaan.
KKV painottaa, että kaupallisista yhteistöistä on kerrottava markkinoinnissa selkeästi, jotta kuluttaja tietää heti olevansa kaupallisen vaikuttamisen kohteena. Tunnistettavuutta tuo esimerkiksi merkintä mainoksesta tai kaupallisesta yhteistyöstä heti sosiaalisen median julkaisun alussa.
KKV:n mukaan JVG:n Instagram-julkaisuissa käytettiin tekstin loppupuolella aihetunnistetta #teamunibet, mutta muuten julkaisuista ei käynyt ilmi, että kyse on kaupallisesta yhteistyöstä. Samoin selviä puutteita markkinoinnin tunnistettavuudessa esiintyi myös JVG:n Frisbee-musiikkivideolla, virasto kertoo.
– Yrityksillä on aina vastuu markkinoinnistaan, mutta myös vaikuttajien ja julkisuuden henkilöiden vastuu ja valveutuneisuus korostuu entisestään, kun sosiaalinen media tuo yhä uusia mahdollisuuksia toteuttaa markkinointiyhteistyötä. Piilomainonta ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
KKV:n mukaan JVG:n levy-yhtiö on ilmoittanut, ettei se ollut millään tavalla osallisena markkinointiyhteistyössä. Ratkaisussa kuluttaja-asiamiehen valvontatoimi kohdistui artisteihin ammatinharjoittajina ja heidän katsottiin toimineen ammattimaisina vaikuttajina, eli markkinoinnissa oli siten kyse elinkeinon harjoittamisesta.
JVG on jo sitoutunut kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta muun muassa huolehtimaan jatkossa markkinoinnin tunnistettavuudesta.