Kuin Mietaa puusuksilla – somessa jalkoihin jäänyt keskusta etsii lisää potkua viestintään
Kuin ”Kurikan jätti” Juha Mieto kamppailemassa Falunissa puusuksilla muovisuksimiehiä vastaan – tai jotain sinne päin.
Keskusta ei ole puolueena somemaailmassa erityisemmin loistanut, ja asian myöntää myös pitkän linjan keskustavaikuttajan Juha Kuisman johtama Keskusta 2010 -työryhmä tuoreessa raportissaan.
– Nykyisessä tilanteessa keskustan omien sosiaalisen median kanavien hallinta on tehotonta. Keskusta on monen mielestä menettänyt viestinnällisen otteensa. Ongelmat eivät kuitenkaan liity vain teknologian ja kanavien hallintaan, vaan itse viestiin, raportissa todetaan.
Kuisma sanoo Suomenmaalle, että keskusta on osin ymmärrettävistä syistäkin muita puolueita jäljessä somemaailmassa. Kuisman mukaan keskustan tapa käyttäytyä somessa on myös kohtuullisen kohtelias, kun taas perussuomalaiset keskittyvät pahan olon purkamiseen.
Kuisma huomauttaa, että asiapohjaisen keskustelun kanavaksi ainakin luodussa X:ssä eli entisessä Twitterissä keskusta on paremmalla tasolla kuin muilla alustoilla.
Raportin mukaan sosiaalisessa mediassa henkilöillä ja henkilöbrändillä on suuri merkitys, mutta somessa menestyjät keskustan riveissä ovat kuitenkin harvassa. Kuisma nostaa myönteisinä esimerkkeinä esiin Antti Kaikkosen, Katri Kulmunin ja Annika Saarikon.
Suurin osa suomalaisista kansanedustajista on raportin mukaan kuitenkin somessa lilliputteja, sillä somessa aktiivinen päättäjä ei kilpaile näkyvyydestä ensisijaisesti muiden poliitikkojen kanssa, vaan muun kiinnostavamman sisällön, kuten kissavideoiden, harrastusten ja pop-tähtien kanssa.
Kuisman työryhmän raportissa todetaan myös, että maltillinen keskitien politiikka ei kiteydy tunteita herättäviksi viesteiksi samalla tavalla kuin repivä ja raivokas populistinen viestintä.
Yhtenä selityksenä on algoritmien luonne: ne pyrkivät viime kädessä maksimoimaan kontaktin eli ”klikkaukset” ja myymään mainosvirtaa, jolloin tunteisiin vetoavat otsikot ja sisällöt koukuttavat pois harkinnasta ja asiallisuudesta.
– Tutkijat ovat todenneet, että algoritmit suosivat oikeistolaisia arvoja ja reaktioita, raportissa huomautetaan.
Raportissa nostetaan esiin myös näkemys, että digisisältöihin ja someen ei kannata suhtautua ensi sijassa markkinointina vaan politiikan foorumina, jossa ei vain kerrota mitä politiikassa on tapahtunut, vaan jossa se myös tapahtuu.
Kuisman työryhmän raportti muistuttaa, että eduskuntaryhmä on politiikan teon päänäyttämö oppositiokaudella ja ehdottaa, että ryhmäkansliassa resursoidaan visuaalista viestintää ja tuetaan kansanedustajia muun muassa videoiden tuottamisessa ja oman viestin muotoilussa.
Työryhmän mielestä keskustan asiasisältöjä pitää viestiä henkilöiden somekanavien kautta. Samalla on luotava tukea myös keskustapoliitikkojen henkilökohtaisen sosiaalisen median tekemiseen.
Raportissa ehdotetaan myös eduskuntaryhmän kautta luotavaa kanavaa, jolla keskustan kanta, tulkinta päivän kysymyksestä ja pääviesti on kenen tahansa avoimesti saatavissa.