Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Olivia Löytänen koulujen kännykkäkiellosta: "Raju linjaus"
Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Olivia Löytänen suhtautuu varauksellisesti älypuhelinten käytön kieltämiseen kouluissa.
Asia on ollut pinnalla viime päivinä, sillä mediatietojen mukaan peruskoulujen kännykkäkiellosta on keskusteltu jopa hallitusneuvotteluissa.
STT:n mukaan selvityksen taustalla lienee tarve lain tasolla täsmentää ja rajata vahvemmin oppilaiden oikeutta käyttää kännykkää koulupäivän aikana.
Löytänen rajoittaisi puhelinten käyttöä jossain määrin, muttei kuitenkaan kieltäisi kännykän käyttöä kokonaan.
– Hallitusneuvotteluissa linja on kuulostanut todella yksiselitteiseltä, että puhelimet kiellettäisiin täysin.
Älypuhelimien kieltäminen koko koulupäivän ajaksi ei kuitenkaan ole Löytäsen mukaan täysin yksiselitteistä tai ongelmatonta.
– Puhelinten käytön kieltäminen kokonaan koulupäivän ajaksi voisi olla ongelmallista esimerkiksi yksilönvapauden kannalta, Löytänen sanoo.
Tällä hetkellä puhelinten käyttö voidaan kieltää oppituntien aikana. Järjestyssäännöt ja lainsäädäntö eivät kuitenkaan mahdollista puhelinten tuomisen kieltämistä kouluihin tai puhelinten keräämistä pois koko koulupäivän ajaksi.
Erityisesti perussuomalaiset ovat ajaneet vaalilinjauksissaan rajoituksia älypuhelinten käyttöön koulupäivien aikana. Perussuomalaiset haluaisi, että puhelimet pysyisivät poissa käytöstä koko koulupäivän ajan myös oppituntien ulkopuolella.
Koulujen kännykkäongelmiin ratkaisuksi julkisuudessa on esitetty esimerkiksi sitä, että mahdollistettaisiin älypuhelinten kerääminen pois kaikilta koulupäivän alussa.
Löytänen ei tästä kuitenkaan innostu.
– Puhelinten kerääminen pois koko päivän ajaksi olisi raju linjaus. Esimerkiksi turvallisuussyistä hätätilanteessa vanhempiin on saatava yhteys, Löytänen toteaa.
Toimitusministeristön tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen (kesk.) nosti tiistaina esiin älypuhelinten käytön rajoittamista.
Hän antaisi vastuuta älypuhelinten käytön rajoittamisesta kouluille ja kunnille.
– Älylaitteet ovat lisänneet ja pahentaneet piileviä keskittymisvaikeuksia ja oppimisvaikeuksia. Ne vievät tilan oppimiselta, ministeri perusteli Suomenmaalle.
Myös keskustan kansanedustaja Jouni Ovaska otti aiheeseen kantaa maanantaina Helsingin Sanomien haastattelussa toivoen lainsäädäntöä suitsimaan liikaa tulkinnanvaraa koulujen käytännöissä ja toimintatavoissa.
Ovaskan mukaan digilaitteilla on paikkansa opetuksesssa, mutta opetus pitää suunnitella oppimisen, ei laitteiden ehdoilla.