Keskustan Kemppi: Matkailu on osa Suomen menestystarinaa – tyrmää hallituksen leikkaukset
Matkailussa olisi kasvavaa potentiaalia, jos vain osaisimme hyödyntää sitä koko Suomea ajatellen, keskustan varapuheenjohtaja Hilkka Kemppi katsoo.
Tuore kunta- ja aluekohtainen selvitys matkailun tuotoista ja työllisyysvaikutuksista kertoo, että suosituin matkailukohde Suomessa on ylivoimaisesti pääkaupunki Helsinki. Selvityksen mukaan valtakunnallisesti matkailualoilla työskenteli 5,1 prosenttia maan työvoimasta.
Kansanedustaja Kemppi on itse matkailualan korkeakoulutettu ja tunnistaa alan mahdollisuudet.
– Suomi matkailumaana ei ole vain talvenlumo, vaan elämyksiä ja matkakokemuksia on tarjolla ympäri vuoden ja ympäri Suomen. Matkailun potentiaalin vahvistamiseksi ja kestävän matkailun kehittämiseksi olisi paljon tehtävää.
– Hallituksen jättileikkaus Visit Finlandin toimintaan on täysin väärä suunta matkailulle, mutta myös täysin väärä suunta koko Suomen kasvutoimille. Suomi tarvitsee kasvua ja sitä on ammennettavissa matkailualalta, Kemppi kommentoi.
Kemppi on koulutukseltaan restonomi ja hän on työskennellyt esimerkiksi Lapin talvimatkailun parissa.

Matkailua edistetään alueet edellä, mutta oma roolinsa on myös valtakunnallisella brändityöllä, keskustaedustaja näkee. Esimerkiksi Kempin kotimaakunnassa Päijät-Hämeessä matkailun kokonaishyöty oli viime vuonna 320 miljoonaa euroa.
– Päijät-Häme on hyvä esimerkki alueesta, joka ei juuri saa valtakunnallista bränditukea, mutta jonka matkailualan tulos osoittaa, että vetovoimaa olisi. Koko Suomen matkailua tulisi tukea valtion toimesta Visit Finland brändin alla. Päijät-Hämeessä on potentiaalia erityisesti kestävän matkailun kasvattamiseen, urheilu- ja kulttuuri sekä järvimatkailuverkostot tulisi laittaa kuntoon.
Päijänteen seudun kehittäminen tukisi Kempin mielestä myös Saimaan aluetta, sillä kansainvälisestä näkökulmasta järvi-Suomen matkailuun tarvitaan monipuolisuutta ja lisää volyymia.
– Lisäksi esimerkiksi tuoreet Geopark-kohteet Rokualla, Saimaalla ja Salpausselällä ovat innostava esimerkki kestävästä matkailusta, jota emme ole vielä nostaneet riittävästi valtion toimesta esiin, Kemppi lisää.
Matkailun vaikutukset maakuntiin ovat pitkäaikaiset, sillä se tuo työpaikkoja, palveluita, liikennepanostuksia ja ”positiivista pöhinää”.
– Kestävä matkailu lisää myös luontokohteisiin saavutettavuutta, lähiruokaa ja kiinnittää huomiota puhtauteen, joka voi myös osaltaan lisätä alueen vetovoimaa.