Keskustaedustaja ei hyväksy motoristien verokyykytystä: "Könttäsummaa paremmin toimisi päiväkohtainen maksu"
Keskustan kansanedustaja Arto Pirttilahti ehdottaa moottoripyörille kaavaillun 150 euron veron korvaamista ajopäivien mukaan kerättävällä maksulla.
Päiväkohtainen maksu kohtelisi Pirttilahden mukaan motoristeja tasapuolisemmin muiden tieliikenneajoneuvojen kanssa.
– Könttävero olisi todella ihmeellinen ja epäoikeudenmukainen ratkaisu. Moottoripyörien ajokausi on muutenkin lyhyt ja lasketaan enimmäkseen päivissä.
– Jos käyt kerran kesässä pyörällä päräyttämässä, niin joudut maksamaan täyden veron, hän muistuttaa.
Moottoripyöräveron sisältävä lakiluonnos on saapunut tammikuun puolivälissä lausuntokierrokselta.
Valtiovarainministeriöltä odotetaan varsinaista lakiesitystä valiokuntakäsittelyyn jo helmikuun aikana.
Alustavan suunnitelman mukaan veroa alettaisiin perimään toukokuun alusta lähtien.
Itsekin moottoripyöriä harrastavan ja omistavan Arto Pirttilahden mukaan hätiköiden valmisteltu vero kääntyy helposti itseään vastaan.
Motoristit ovat nousseet joukolla barraikadeille, uhkaavat jättää pyöränsä talliin eikä uusia hankita.
– Monet alan järjestöt ottivat asiaan lausuntokierroksella kantaa. Mielipiteitä tuli toistasataa ja valtaosa vaati oikaisua alkuperäiseen esitykseen, hän huomauttaa.
Verokaavailut heijastuivat karulla tavalla jo viime vuoden lukemiin ja alkaneesta vuodesta ennustetaan vielä synkempää.
Teknisen Kaupan Liitto pelkää tilanteen aiheuttavan alan toimijoille ja jälleenmyyjille lisää konkursseja.
Ensirekisteröinnit romahtivat viime vuonna hieman yli 3000:een pyörään ja kuluvalle vuodelle niiden arvellaan veron toteutuessa jatkavan laskuaan noin 2300:aan.
Vertailun vuoksi vielä kymmenen vuotta sitten ensirekisteröintejä oli peräti 11 000.
Veron vaikutus kääntyy helposti negatiiviseksi.
Arto Pirttilahti
Arto Pirttilahden mielestä moottoripyöräverolle laskettu 25 miljoonan euron tuottotavoite on täyttä utopiaa.
– Lähtökohtana veroa määriteltäessä oli rekisteröityjen moottoripyörien määrä 260 000 kappaletta. Jo viime vuonna poistui liikenteestä noin 80 000 pyörää.
– Kun mukaan lasketaan vaikutukset polttoaineiden myynnissä, kaupassa ja niin edelleen, niin veron vaikutus kääntyy helposti negatiiviseksi, Pirkanmaan kansanedustaja uumoilee.
Moottoripyöräveron eteneminen on pitkälti kiinni myös siitä, kuinka johdonmukaisesti hallituskumppani perussuomalaiset hankkeensa takana seisovat.
Kun soppaa hämmentävät vielä viime päivien spekulaatiot autoveron poistamisesta, voi poliittinen peli kiihtyä koville kierroksille ja alkuperäisen aikataulun pitäminen tehdä tiukkaa.
– Veroja pitää toki kerätä yhteiseen kassaan ja minäkin kuulun hallituksen sotureihin. Mutta kyllä tämä on täysin perussuomalaisten hallitusohjelmaan ajama asia, Pirttilahti toteaa.
Pirttilahti sanoo tietävänsä, että kiisteltyä moottoripyöräveroa kritisoidaan monien muiden puolueiden ohella myös perussuomalaisten eduskuntaryhmässä.
Tätä taustaa vasten perussuomalaisten nuorten puheenjohtajan Samuli Voutilan tuore väite siitä, että moottoripyörävero olisi keskustan suunnittelema, herättää ihmetystä.
– Sieltäpäin yritetään nyt nähtävästi putsata omaa pesää ja työntää veroa keskustan piikkiin. Tällaista toimintaa en voi ymmärtää ollenkaan.