Kärnän hurja visio: Lappiin tunnissa putkea pitkin – hyperluuppi korvaisi Jäämeren radan

Liikenne

Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä ehdottaa ikuisuushankkeeksi osoittautuneen Jäämeren radan korvaamista tulevaisuuden teknologialla.

– Koska Jäämeren rautatien rakentaminen ei ole edennyt, eikä etene useisiin vuosiin, kannattaisi meidän hylätä tämä pian vanhentuneeseen teknologiaan perustuva hanke ja korvata se ”tunnin junalla” Lappiin eli hyperloopilla, Kärnä ehdottaa.

Perusperiaatteeltaan apteekin putkipostia muistuttavassa hyperloop-tekniikassa kapseli liikkuu alipaineistetussa putkessa jopa 1000 kilometrin tuntinopeudella. Putken pitäisi olla mahdollisimman suora.

Kärnä on ilahtunut uutisista, joiden mukaan Virginin Hyperloop on jo kuljettanut ensimmäisiä koematkustajia.

– Hyperloopilla olisi monia etuja eikä vähiten se, että sen radan konstruktio on sellainen ettei se aiheuta porovahinkoja ja minimoi haitat poroelinkeinolle. 1000 km/h huippunopeudella Helsingistä Jäämerelle muutaman pysäkin kautta kiitävä hyperloop olisi melkoinen kilpailuvaltti Lapin matkailulle ja Suomen teollisuudelle. Ihmiset ja rahti liikkuisivat tällä tapaa jopa nopeammin kuin lentokoneella, vaikka ei hyperloop itsessään lentomatkustamista korvaa.

Kärnä laskeskelee, että hankkeesta saataisiin myös huikea piristysruiske kotimaan teollisuudelle.

– Suomen tulisi hankkia valmis konsepti ja suunnittelu joltain patentit omistavalta yritykseltä, jonka jälkeen valmistaa komponentit täällä kotimaassa. Osaamista meillä kyllä riittää. Tuloksena olisi tuhansia uusia työpaikkoja.

Kärnä pitää äärettömän tärkeänä, että hankkeen suunnittelua aloitettaisiin jo nyt hyvissä ajoin.

– Jäämeren radan kanssa on saikattu yli 100 vuotta ilman tuloksia. Jos nyt paahtaisimme hyperloopia etupeltoon, saattaisi jotain alkaa seuraavan 5-10 vuoden sisällä tapahtuakin, Kärnä uskoo.