Kallion lukion opettaja lähennellyt ja piinannut tyttöjä läpi 2000-luvun
Alkoi vain tuntua siltä, että opettaja olisi ihastunut. Hän halaili koulun käytävällä intensiivisen tuntuisesti ja tuli liian lähelle. Siitä tuli ahdistunut tai kiusallinen olo.
Näin kertovat STT:lle useat naiset, jotka ovat kuuluneet helsinkiläisessä Kallion lukiossa vuosikymmeniä teatterin lehtorina toimineen miesopettajan ”suosikkeihin”.
STT haastatteli 18:aa opiskelijaa ja kahta opettajaa, jotka kertovat miesopettajan epäasiallisesta käytöksestä vuodesta 2000 tähän vuoteen asti.
Osa haastatelluista opiskelijoista ei kokenut fyysistä lähentelyä, mutta lähes kaikki kertoivat oudosta seksuaalisesti virittyneestä tunnelmasta opettajan läheisyydessä. Haastateltavat eivät syytä muita opettajia, vain kyseistä miesopettajaa, joka opettaa koulussa yhä. Opettajat eivät nähneet lähentelyä, mutta tarkkailivat ahdisteluväitteiden vuoksi tyttöjen tilannetta.
Opettaja itse myöntää STT:lle käyttäytyneensä harjoitustilanteissa ”provosoivasti” 15–20 vuotta sitten, mutta kiistää ahdistelleensa harjoituksissa tai niiden ulkopuolella.
16-vuotiaan Niinan opettaja suostutteli vuonna 2004 näytelmään, jossa näytteli itsekin.
Lämmittelynä pelattiin pallopelejä, joissa opettaja otti usein halausotteeseen. Niina ja muut etunimellä jutussa esiintyvät naiset esiintyvät toiveestaan keksityllä nimellä, jotta opettaja ei tunnistaisi heitä.
– Näyttämöllä hän saattoi seistä takanani, kun muut olivat edessä, ja laittaa käden perseelle tai painautua lantioon kiinni, Niina kertoo.
Maskeerauksessa opettaja pyysi Niinaa laittaman hänellekin meikkiä ja veti sen varjolla hänet jalkojensa väliin.
Samankaltaisia kokemuksia on samoihin aikoihin Kallion lukiossa opiskelleella Ennillä. Hän oli kirjoittanut päiväkirjaansa:
– (Opettajan nimi) halasi luvattoman pitkään tosi vahvasti.
Opettaja pyysi hänet vain harvoille suunnatuille syventäville tunneille. Hän suostutteli tapaamaan kahvilla kahden kesken. Hän kehui silmiä ja hiuksia, soitteli sekä tekstaili yömyöhään.
– Että milloin nähdään, tai että tänään taas katsoin, miten loistava, lahjakas olet. Kaikki se seksuaalinen koskeminen tapahtui harjoituksissa fiktion sisällä.
Moni STT:n haastattelema nainen kertoo, että harjoitukset olivat todella fyysisiä, ja opettaja oli useasti itse mukana. Improvisaatio saattoi johtaa raiskauksen näyttelemiseen.
– Minulla on muistikuva, jossa olen lähetyssaarnaaja-asennossa sen alla.
Enni kertoo, että improvisaatioharjoituksessa opiskelijapoika piti häntä kiinni edestä ja opettaja näytteli hänen takanaan raiskausta.
Moni ei osannut pitää opettajan toimintaa vääränä, koska tällä oli gurun maine ja sanottiin, että hänen oppilaansa pääsevät Teatterikorkeakouluun. Oppilaat kuitenkin varoittivat toisiaan, ja moni vältteli joutumasta opettajan kanssa kahden.
Opettajan itsensä mukaan 15–20 vuotta sitten hänen ammattitaitonsa ei ollut vielä hyvä, ja hänen opetustapansa on voitu kokea hyökkääväksi.
Mistään seksuaalisesta opettajan mukaan ei kuitenkaan ole ollut kyse.
– Se toiminta oli pedagogisesti siinä määrin epäonnistunutta, että voin hyvin ymmärtää, että siinä on ollut väärinkäsityksiä.
Opettajan mukaan hän on tehnyt raiskausharjoitteen ”ehkä kerran”.
– Silloinkaan en ollut hyökkäävänä osapuolena, hän kertoo.
Raiskausharjoituksista on kuitenkin kertonut STT:lle ainakin kolme eri aikoihin lukiossa opiskellutta naista.
Näytelmissä raiskauksia ei ole käsitelty, opettaja kertoo. Toisin kertoo naisopettaja, joka työskenteli vuosia Kallion lukiossa 2000-luvulla.
– Esitysten toistuvina teemoina oli viettelevät nuoret naiset ja raiskaaminen.
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun professori, näyttelijä Elina Knihtilä kommentoi STT:n pyynnöstä opiskelijoiden kertomia harjoituksia.
Hän sanoo, ettei ymmärrä, miksi raiskausta harjoitellaan ylipäätään ja ettei harjoituksessa kuulu ahdistaa.
– Jos pienikin tällainen vire syntyy, olen todella huolissani pedagogisista lähtökohdista.
Opettajasta on kerrottu rehtorille useasti. 2000-luvun alussa opiskelija pyörtyi musikaalin harjoituksissa.
Poissaolevana koko harjoituksen ajan olleeseen opettajaan tuli yhtäkkiä eloa, ja hän ponkaisi elvyttämään tyttöä suusta suuhun -menetelmällä, kertoo paikalla ollut entinen opiskelija Pauliina Saviranta.
Pyörtynyt tyttö Outi kertoo itse havahtuneensa, kun opettaja oli hänen päällään.
– Se silitteli mun poskea ja sanoi, että sä oot tommonen herkkä taiteilija.
Saviranta marssi rehtorin luo, mutta se ei johtanut mihinkään. STT tavoitti perjantaina Jyrki Loiman, joka toimi tuolloin koulun rehtorina. Hän vetosi kiireisiinsä, eikä kommentoinut tapausta.
Niina kertoo puhuneensa useasti mutta tuloksetta rehtori Helena Helenius-Lamminpartaan kanssa. Tämä toimi vuosia 2000-luvulla koulun rehtorina.
– Rehtori sanoi, että tässä on saattanut mennä fakta ja fiktio sekaisin, Niina sanoo.
Helenius-Lamminpartaan mukaan tapausta on selvitelty opetusviraston lakiosaston kanssa, mutta hän ei vastannut STT:lle, miten selviteltiin.
Hänen mukaansa yhteydenottoja opettajasta tuli, mutta asian hoito oli vaikeaa, koska hänelle kerrotut tiedot ”olivat useimmiten huhuluonteisia”.
– Joidenkin opiskelijoiden ja teatteriopettajan välillä oli jännitteitä. Käsitykseni kyllä oli, etteivät asiat aina olleet kunnossa, hän kertoo sähköpostitse.
Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskisen mukaan tällaisissa tapauksissa työnantajan olisi ehdottomasti puututtava epäasiallisiin opetusmetodeihin ja oppilaiden häirintään.
– Itse olen vertaillut vaarallisiin koneisiin, jos herää opettajasta tällainen epäily. Toiminta täytyy keskeyttää, Koskinen kertoo.
Nykyinen, tänä vuonna aloittanut rehtori Ari Mäkinen sanoo, ettei ole kuullut lähentelysyytöksistä aiemmin. Hänen mukaansa asia aiotaan selvittää.
Opettaja itse sanoo STT:lle, ettei mitenkään voi ymmärtää viime vuosiin asti yltäviä väitteitä esimerkiksi toistuvista halauksista.
– Mitään sellaista ei ole enää minun puoleltani ollut enää sitten….se tuntuu kyllä, se on kyllä minusta käsittämätöntä.