Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Kotimaa

Miten mökkeily vaikuttaa kansantalouteen? – Tässä luvut

27.6.2025 21:30
Lue lisää 
Lentoliikenne
Suomen ensimmäinen DC-10 OH-LHA Helsinki-Vantaalla. (Kuva: Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Jyhkeä DC-10 siivitti Finnairin jumboaikaan ja Aasian valloitukseen – Huippuvuorilla kohti tulleesta ohjuksesta vaiettiin vuosikymmeniksi

Pekka Pohjolainen 16.7.2024 21:00, muokattu 16.7.2024 19:06
a– a+
Lentoliikenne

Maailman lentoliikenteessä siirryttiin 1960-70 -luvun vaihteessa jälleen uuteen aikaan, kun laajarunkoiset niin sanotut jumbo-luokan suihkumatkustajakoneet ampaisivat taivaalle.

Myös kotimainen Finnair oli ajan hermolla. Kuusikymmenluvun lopussa Finnairille alkoi käydä selväksi, että vanha Atlantin-juhta, DC-8, ei ollut enää kilpailukykyinen. Sekä rahdin ja matkustajamäärien sekä suorien reittimahdollisuuksien vuoksi tarvittiin isompi kone.

Yhdysvaltalaisvalmistaja McDonnell-Douglas teki Finnairille houkuttelevan tarjouksen, joka sisälsi kaksi kolmimoottorista DC-10-30 konetta ja kahdeksan pienempää DC-9-10 -konetta eli niin sanottua ”Tumppi-ysiä”.

Kaupat syntyivät syyskuussa 1970 ja ensimmäinen, myöhemmin Isoksi Antiksi ristitty DC-10 -kone, tunnukseltaan OH-LHA laskeutui Helsinkiin 4. helmikuuta 1975 kapteeni Juhani Gulinin ohjaamana.

Uuden siipiväliltään yli 50-metrisen ja maksimissaan 380-paikkaisen konetyypin tulo Finnairiin aiheutti paljon muutoksia. Yhtiön väkimäärä kasvoi ja Helsinki-Vantaalle rakennettiin uusi iso halli laajarunkokoneita varten.

Ison Antin seuraksi saapui pian toinen kone, OH-LHB. Uudet koneet jatkoivat DC-kasien rinnalla pitkänmatkan liikenteessä ja tilauslennoilla.

DC-10:n ohjaamo 1996. (Tapio Tilander/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Konetyyppiä tilatessa Finnairilla ja muuallakaan ei vielä tiedetty, millaisia murheita se vielä aiheuttaisi. Kovan kilpailun paineessa valmistaja oikoi eräissä teknisissä yksityiskohdissa tavalla, josta sadat lentomatkustajat joutuivat myöhemmin maksamaan hengellään.

DC-10:n rahtiovien lukitusjärjestelmän piti aluksi olla hydraulinen, mutta konetyypin ensimmäinen tilaaja American Airlines halusi koneesta kevyemmän ja lukitusjärjestelmä vaihdettiin sähköiseksi.

Jo testivaiheessa huomattiin ongelmia lukoissa ja riski rahtioven sinkoutumiseen irti rungosta koneen paineistuessa. Kilpailu vastaavaa kolmimoottorista TriStar -konetta valmistaneen Lockheedin, Boeingin ja Douglasin välillä oli kuitenkin kovaa ja ”kymppi” piti saada markkinoille nopeasti.

American Airlinesin lennolla Detroitista Buffaloon kesäkuussa 1972 rahtiluukku irtosi, mutta heikoksi kohdaksi tällaisessa tilanteessa tiedetty koneen lattia ei vähäisen matkustajamäärän vuoksi sortunut kokonaan, vaan kone onnistui palaamaan takaisin Detroitiin.

Yhdysvaltain kansallinen lentoturvallisuuslautakunta NTSB esitti korjaustoimia, mutta valmistaja ja lentoyhtiöt viittasivat niille osin kintaalla liian kalliina ja pitkän muutostyön vaativina. Seuraamuksena oli 346:n ihmishengen menetys maahansyöksyssä 3. maaliskuuta 1974, kun Turkish Airlinesin DC-10:n rahtiovi irtosi lähellä Pariisia ja lattia romahti matkustajien painon alla. Onnettomuuden jälkeen koneet asetettiin lentokieltoon ja tarvittavat muutokset tehtiin.

Koneen maine oli saanut kuitenkin kovan kolauksen ja varsinkin Chicagossa 1979 tapahtuneen moottorin irtoamisen seurauksena tapahtuneen turman jälkeen yhdysvaltalaiset lentomatkustajat alkoivat vältellä kymppiä ja jopa kieltäytyivät lentämästä sillä.

Valmistaja McDonnell-Douglasia jäivät rasittamaan kovat korvaukset ja mainetahra, jotka myötävaikuttivat yhtiön taloudelliseen alamäkeen ja lopulta sulautumiseen Boeingiin kaksi vuosikymmentä myöhemmin.

Finnairin DC-10:n matkustamohenkilökuntaa koneen keittiössä 1976. (Matti Nurminen/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Finnairilla DC-10:t palvelivat kuitenkin turvallisesti niin reittiliikenteessä kuin etelän turistikohteiden tilauslennoillakin.

Uutena alueellisena valtauksena Finnairin strategien silmissä siinteli kaukainen itä. Tokion lentojen eteen oli väännetty vuosien ajan erittäin vaikeissa neuvotteluissa, ja suunnitelmat olivat menneet moneen kertaan uusiksi. Japanilaiset olivat äärimmäisen tiukkoja neuvottelijoita, eikä neuvostoliittolaisten kanssa ollut sen helpompaa.

Kun lupa Tokion Naritan kentän käyttämiseen japanilaisilta lopulta vuosien neuvottelujen jälkeen heltisi, estivät neuvostoliittolaiset puolestaan reitin lentämisen. Ainoaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi jäi lentää Japaniin Neuvostoliiton ilmatila kokonaan kiertäen.

Historiallinen ensilento Helsingistä Pohjoisnavan yli Tokioon lennettiin 21. huhtikuuta 1983. Lento Japaniin reititettiin aluksi Altan kautta Huippuvuorille ja siitä yli Pohjoisnavan kohti Beringinsalmea ja edelleen Kamtsatkan niemimaan itäpuolitse ja Kurillien saariryhmää sivuten kohti Tokiota. Ylimääräistä matkaa kertyi runsaat 3200 kilometriä ja lentoaikakin venyi jopa lähes viiteentoista tuntiin. Kyseessä oli tuolloin maailman pisin kaupallinen lentoreitti.

Pitkä reitti edellytti ylimääräistä kymmenen tonnin polttoainesäiliötä, joka asennettiin yhteen Finnairin DC-10 -koneista. Muutoksen takia kone piti rekisteröidä poikkeuksellisesti yhdysvaltalaisomistukseen ja liisata Finnairille. Helsinki-Vantaan pääkiitotietäkin jouduttiin pidentämään kolmisensataa metriä Martinlaakson suuntaan niin sanotulla ”Tokion pätkällä”.

Lennolla Tokiosta Helsinkiin 23. joulukuuta 1987 sattui dramaattinen episodi, kun Finnairin DC-10 -kone oli joutua ilmeisesti Neuvostoliiton ampuman ohjuksen uhriksi.

Kone oli Huippuvuorten Edgeøyan saaren kohdalla noin kello 13–14 Suomen aikaa, kun kapteeni Esko Kaukiainen ja perämies Markku Soininen näkivät raketin lähestyvän konetta 30 astetta etuvasemmalla. Lentäjät arvelivat näkemäänsä Neuvostoliiton sääraketiksi, joka oli matkalla avaruuteen. Kun raketti oli noussut koneen lentokorkeuteen se kääntyi suoraan sitä kohti. Sitten raketti räjähti.

Lentäjien laskelmien mukaan ohjus oli räjähtänyt vain noin 20 sekuntia ennen törmäystä noin 20-25 kilometrin etäisyydellä.

Tapauksesta vaiettiin, ja se tuli ilmi vasta syyskuussa 2014, kun asiasta julkaistiin laaja artikkeli Helsingin Sanomien sunnuntaisivuilla. Koneen on arveltu joutuneen tarkoituksella Neuvostoliiton harjoitusmaaliksi tai vahingossa laukaistun ohjuksen kohteeksi.

Entisen ilmatorjunnan tarkastajan, eversti Ahti Lapin arvion mukaan kyseessä on saattanut olla Suomessakin käytössä ollut S-125 Petšora -ilmatorjuntaohjuksen laivoista laukaistava versio.

Mahdollisena on pidetty myös, että kyseessä olisi ollut kantoraketti tai ballistinen ohjus, joka joutui pois radaltaan ja tuhottiin tällaista tilannetta varten asennetulla räjähteellä.

Lisätankilla varustettu Finnairin Aasian-liikenteen DC-10-30 N345HC Helsinki-Vantaalla 8.5.1984. (Börje Hielm/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Kaiken kaikkiaan Finnairin laivastossa ehti operoida viisi DC-10 -konetta. Vuodesta 1990 niitä alettiin korvata uudemmilla, vahvasti DC-10:een perustuvilla, mutta hieman suuremmilla MD-11 -koneilla. Viimeisen palveluksensa Finnairille DC-10 teki keväällä 1996 Seura-lehden järjestämällä tilauslennolla maapallon ympäri.

Viimeinen DC-10 luovutettiin tehtaalta 1989. Koneita valmistettiin kaikkiaan 446 yksilöä.

Lue myös

Ötökkä pistää, kyykäärme puree – katso tästä, miten toimia

Hyönteisistä ei yleensä ole vaaraa, kyykäärmeen purema vaatii aina lääkärin arvion
29.6.2025 16:00

"Vaikuttaja, yhteistyön rakentaja, unilukkari, sparraaja päättäjiin päin ja lasten äänen megafoni" – tärkeä virka täyttää 20 vuotta

Lapsiasiavaltuutetun virka perustettiin vuonna 2005. Tänään sunnuntaina tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta siitä...
29.6.2025 9:00

Parlamentaarinen pöytä saa miljardipotin – puolustuksen Nato-rahoista hyötyy muukin yhteiskunta, uskoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Tytti Tuppurainen

Natossa sovittu puolustusrahojen korotusmalli luo mahdollisuuksia panostuksiin muuallekin yhteiskuntaan, arvioi SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja...
29.6.2025 8:00

Aihetunnisteet

Kotimaa

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Varoitus: Kreml juonii jättioperaatiota – apuna liittolainen
Uutiset | 28.6.2025 22:03
SRK julkaisi kannanoton
Uutiset | 26.6.2025 18:07
Tällainen maistissa ajaminen saa suomalaisilta hyväksyntää
Uutiset | 26.6.2025 21:00
Yritykset hillinneet sateenkaarilogojen käyttöä – tässä syy
Uutiset | 27.6.2025 22:00
Nyt Israel kommentoi Iranin ydinlaitosten tuhoja
Uutiset | 25.6.2025 11:08
Varoitus: Diktaattori pelästyi Iranin kohtaloa – kiihdyttää ydinaseohjelmaansa
Uutiset | 25.6.2025 22:12
Tasa-arvokeskusteluun laitetaan vauhtia vanhoillislestadiolaisen liikkeen sisällä – ”Toiminnassamme ei ole kyse provokaatiosta, vaan inhimillisestä hädästä”
Uutiset | 26.6.2025 17:29
Mehiläistarhausta kohdannut yllättävä uhka – voi hävittää kerralla useita yhdyskuntia
Uutiset | 28.6.2025 21:00
Järjestö: Iran on ottanut kiinni rabbeja sekä muita juutalaisyhteisön jäseniä
Uutiset | 27.6.2025 12:36
Kaikkien viinien vapauttaminen saattaisi kaataa Alkon
Uutiset | 28.6.2025 11:01
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30
Varoitus: Diktaattori pelästyi Iranin kohtaloa – kiihdyttää ydinaseohjelmaansa
Uutiset | 25.6.2025 22:12
SRK julkaisi kannanoton
Uutiset | 26.6.2025 18:07
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Paljastus: Kremlin liittolaiselta merkittävä kädenojennus
Uutiset | 24.6.2025 22:02
Nyt Israel kommentoi Iranin ydinlaitosten tuhoja
Uutiset | 25.6.2025 11:08
Britannia: Kova ydinasepäätös
Uutiset | 25.6.2025 9:10
Itsenäinen ydinase? – Saksassa historialliset gallupluvut
Uutiset | 23.6.2025 21:48
Tasa-arvokeskusteluun laitetaan vauhtia vanhoillislestadiolaisen liikkeen sisällä – ”Toiminnassamme ei ole kyse provokaatiosta, vaan inhimillisestä hädästä”
Uutiset | 26.6.2025 17:29
Kremlin salamurhajuoni paljastui – aktivoi Neuvostoliittoa ihailevan eläkeläismiehen
Uutiset | 25.6.2025 21:48
Moni uskoo tämän olevan taloyhtiöissä kiellettyä – Kiinteistöliitto: ”Kuuluu normaaliin elämään”
Uutiset | 30.5.2025 21:45
Kiinasta Ukraina-jyrähdys: ”Bensaa liekkeihin”
Uutiset | 4.6.2025 21:02
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
“Se oli kyllä hirvittävä vehje”– Finnair vältti neuvostokoneiden hankinnat, vaikka paine YYA-Suomessa oli kova 
Uutiset | 29.5.2025 21:00
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Ruokavirastosta tärkeä ohje kotipuutarhureille – Tiesitkö tämän omena- ja päärynäpuista?
Uutiset | 3.6.2025 21:13
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30
Puutarhakauppa käy nyt kuumana – nämä kasvit viedään käsistä
Uutiset | 17.6.2025 21:19

Uusimmat

Ötökkä pistää, kyykäärme puree – katso tästä, miten toimia
Uutiset | 29.6.2025 16:00
”Vaikuttaja, yhteistyön rakentaja, unilukkari, sparraaja päättäjiin päin ja lasten äänen megafoni” – tärkeä virka täyttää 20 vuotta
Uutiset | 29.6.2025 9:00
Parlamentaarinen pöytä saa miljardipotin – puolustuksen Nato-rahoista hyötyy muukin yhteiskunta, uskoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Tytti Tuppurainen
Uutiset | 29.6.2025 8:00
Vastinetta pullamössöpuheille? – Nyt on selvitetty, ovatko suomalaiset vai ruotsalaiset enemmän leipäkansaa
Uutiset | 28.6.2025 22:30
Varoitus: Kreml juonii jättioperaatiota – apuna liittolainen
Uutiset | 28.6.2025 22:03
Mehiläistarhausta kohdannut yllättävä uhka – voi hävittää kerralla useita yhdyskuntia
Uutiset | 28.6.2025 21:00
Terveellisiä elintarvikkeita oluesta? – Helsingin yliopistossa tehtiin uusi keksintö
Uutiset | 28.6.2025 20:45
”Järkytyksenä voi tulla vastaus” – opiskelijoilla edessä talousvaikeuksia
Uutiset | 28.6.2025 19:30
Helsinki Pride -kulkueen merkitys korostui osallistujille erityisesti tänä vuonna
Uutiset | 28.6.2025 17:19
Helsinki Pride -kulkue täytti Janne Puhakan toiveen urheilijoiden rekasta
Uutiset | 28.6.2025 16:50
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Homovastaiset puheet ajoivat pois, mutta Aleksi Koivisto palasi kirkkoon – nyt hän kertoo, miksi
Uutiset | 21.6.2025 15:00
Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?
Uutiset | 21.6.2025 8:00
”Yhden karhun saatan kaataa” – Näin kansanedustajat viettävät juhannusta
Uutiset | 19.6.2025 18:23

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Ötökkä pistää, kyykäärme puree – katso tästä, miten toimia
Uutiset | 29.6.2025 16:00
”Vaikuttaja, yhteistyön rakentaja, unilukkari, sparraaja päättäjiin päin ja lasten äänen megafoni” – tärkeä virka täyttää 20 vuotta
Uutiset | 29.6.2025 9:00
Parlamentaarinen pöytä saa miljardipotin – puolustuksen Nato-rahoista hyötyy muukin yhteiskunta, uskoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Tytti Tuppurainen
Uutiset | 29.6.2025 8:00
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30
Varoitus: Diktaattori pelästyi Iranin kohtaloa – kiihdyttää ydinaseohjelmaansa
Uutiset | 25.6.2025 22:12
SRK julkaisi kannanoton
Uutiset | 26.6.2025 18:07

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Tavallinen, turvallinen ja sujuva arki
Mielipide | 27.6.2025 14:07
Lukijalta: Datatalouden tiekartta ei ole maasto
Mielipide | 26.6.2025 13:28
Lukijalta: Venäjä vastaan länsi – taloudellinen painoarvo ratkaisee
Mielipide | 26.6.2025 13:17
Purra pääsi saksineen jatkoon
Mielipide | 25.6.2025 10:10
Lukijalta: Yhteisvelkaa ja velkajarrua – tulossa talousvaalit 
Mielipide | 23.6.2025 14:51
Purra pääsi saksineen jatkoon
Mielipide | 25.6.2025 10:10
Lukijalta: Suomi pyyhkii kansainvälisellä oikeudella pöytää
Mielipide | 24.6.2025 9:42
Lukijalta: Haapamäen risteysaseman kautta kulkeva Poikittaisrata on investointi puolustukseen
Mielipide | 25.6.2025 10:04

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Paluumuuttaja Pietu Heiskasesta Pohjois-Karjalan Keskustanuorten uusi puheenjohtaja
Keskusta | 20.10.2017 11:37
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste