Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Politiikka

Holokaustin kiistäminen aiotaan lisätä rikoslakiin

15.5.2025 14:11
Lue lisää 
Lentoliikenne
Suomen ensimmäinen DC-10 OH-LHA Helsinki-Vantaalla. (Kuva: Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Jyhkeä DC-10 siivitti Finnairin jumboaikaan ja Aasian valloitukseen – Huippuvuorilla kohti tulleesta ohjuksesta vaiettiin vuosikymmeniksi

Pekka Pohjolainen 16.7.2024 21:00, muokattu 16.7.2024 19:06
a– a+
Lentoliikenne

Maailman lentoliikenteessä siirryttiin 1960-70 -luvun vaihteessa jälleen uuteen aikaan, kun laajarunkoiset niin sanotut jumbo-luokan suihkumatkustajakoneet ampaisivat taivaalle.

Myös kotimainen Finnair oli ajan hermolla. Kuusikymmenluvun lopussa Finnairille alkoi käydä selväksi, että vanha Atlantin-juhta, DC-8, ei ollut enää kilpailukykyinen. Sekä rahdin ja matkustajamäärien sekä suorien reittimahdollisuuksien vuoksi tarvittiin isompi kone.

Yhdysvaltalaisvalmistaja McDonnell-Douglas teki Finnairille houkuttelevan tarjouksen, joka sisälsi kaksi kolmimoottorista DC-10-30 konetta ja kahdeksan pienempää DC-9-10 -konetta eli niin sanottua ”Tumppi-ysiä”.

Kaupat syntyivät syyskuussa 1970 ja ensimmäinen, myöhemmin Isoksi Antiksi ristitty DC-10 -kone, tunnukseltaan OH-LHA laskeutui Helsinkiin 4. helmikuuta 1975 kapteeni Juhani Gulinin ohjaamana.

Uuden siipiväliltään yli 50-metrisen ja maksimissaan 380-paikkaisen konetyypin tulo Finnairiin aiheutti paljon muutoksia. Yhtiön väkimäärä kasvoi ja Helsinki-Vantaalle rakennettiin uusi iso halli laajarunkokoneita varten.

Ison Antin seuraksi saapui pian toinen kone, OH-LHB. Uudet koneet jatkoivat DC-kasien rinnalla pitkänmatkan liikenteessä ja tilauslennoilla.

DC-10:n ohjaamo 1996. (Tapio Tilander/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Konetyyppiä tilatessa Finnairilla ja muuallakaan ei vielä tiedetty, millaisia murheita se vielä aiheuttaisi. Kovan kilpailun paineessa valmistaja oikoi eräissä teknisissä yksityiskohdissa tavalla, josta sadat lentomatkustajat joutuivat myöhemmin maksamaan hengellään.

DC-10:n rahtiovien lukitusjärjestelmän piti aluksi olla hydraulinen, mutta konetyypin ensimmäinen tilaaja American Airlines halusi koneesta kevyemmän ja lukitusjärjestelmä vaihdettiin sähköiseksi.

Jo testivaiheessa huomattiin ongelmia lukoissa ja riski rahtioven sinkoutumiseen irti rungosta koneen paineistuessa. Kilpailu vastaavaa kolmimoottorista TriStar -konetta valmistaneen Lockheedin, Boeingin ja Douglasin välillä oli kuitenkin kovaa ja ”kymppi” piti saada markkinoille nopeasti.

American Airlinesin lennolla Detroitista Buffaloon kesäkuussa 1972 rahtiluukku irtosi, mutta heikoksi kohdaksi tällaisessa tilanteessa tiedetty koneen lattia ei vähäisen matkustajamäärän vuoksi sortunut kokonaan, vaan kone onnistui palaamaan takaisin Detroitiin.

Yhdysvaltain kansallinen lentoturvallisuuslautakunta NTSB esitti korjaustoimia, mutta valmistaja ja lentoyhtiöt viittasivat niille osin kintaalla liian kalliina ja pitkän muutostyön vaativina. Seuraamuksena oli 346:n ihmishengen menetys maahansyöksyssä 3. maaliskuuta 1974, kun Turkish Airlinesin DC-10:n rahtiovi irtosi lähellä Pariisia ja lattia romahti matkustajien painon alla. Onnettomuuden jälkeen koneet asetettiin lentokieltoon ja tarvittavat muutokset tehtiin.

Koneen maine oli saanut kuitenkin kovan kolauksen ja varsinkin Chicagossa 1979 tapahtuneen moottorin irtoamisen seurauksena tapahtuneen turman jälkeen yhdysvaltalaiset lentomatkustajat alkoivat vältellä kymppiä ja jopa kieltäytyivät lentämästä sillä.

Valmistaja McDonnell-Douglasia jäivät rasittamaan kovat korvaukset ja mainetahra, jotka myötävaikuttivat yhtiön taloudelliseen alamäkeen ja lopulta sulautumiseen Boeingiin kaksi vuosikymmentä myöhemmin.

Finnairin DC-10:n matkustamohenkilökuntaa koneen keittiössä 1976. (Matti Nurminen/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Finnairilla DC-10:t palvelivat kuitenkin turvallisesti niin reittiliikenteessä kuin etelän turistikohteiden tilauslennoillakin.

Uutena alueellisena valtauksena Finnairin strategien silmissä siinteli kaukainen itä. Tokion lentojen eteen oli väännetty vuosien ajan erittäin vaikeissa neuvotteluissa, ja suunnitelmat olivat menneet moneen kertaan uusiksi. Japanilaiset olivat äärimmäisen tiukkoja neuvottelijoita, eikä neuvostoliittolaisten kanssa ollut sen helpompaa.

Kun lupa Tokion Naritan kentän käyttämiseen japanilaisilta lopulta vuosien neuvottelujen jälkeen heltisi, estivät neuvostoliittolaiset puolestaan reitin lentämisen. Ainoaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi jäi lentää Japaniin Neuvostoliiton ilmatila kokonaan kiertäen.

Historiallinen ensilento Helsingistä Pohjoisnavan yli Tokioon lennettiin 21. huhtikuuta 1983. Lento Japaniin reititettiin aluksi Altan kautta Huippuvuorille ja siitä yli Pohjoisnavan kohti Beringinsalmea ja edelleen Kamtsatkan niemimaan itäpuolitse ja Kurillien saariryhmää sivuten kohti Tokiota. Ylimääräistä matkaa kertyi runsaat 3200 kilometriä ja lentoaikakin venyi jopa lähes viiteentoista tuntiin. Kyseessä oli tuolloin maailman pisin kaupallinen lentoreitti.

Pitkä reitti edellytti ylimääräistä kymmenen tonnin polttoainesäiliötä, joka asennettiin yhteen Finnairin DC-10 -koneista. Muutoksen takia kone piti rekisteröidä poikkeuksellisesti yhdysvaltalaisomistukseen ja liisata Finnairille. Helsinki-Vantaan pääkiitotietäkin jouduttiin pidentämään kolmisensataa metriä Martinlaakson suuntaan niin sanotulla ”Tokion pätkällä”.

Lennolla Tokiosta Helsinkiin 23. joulukuuta 1987 sattui dramaattinen episodi, kun Finnairin DC-10 -kone oli joutua ilmeisesti Neuvostoliiton ampuman ohjuksen uhriksi.

Kone oli Huippuvuorten Edgeøyan saaren kohdalla noin kello 13–14 Suomen aikaa, kun kapteeni Esko Kaukiainen ja perämies Markku Soininen näkivät raketin lähestyvän konetta 30 astetta etuvasemmalla. Lentäjät arvelivat näkemäänsä Neuvostoliiton sääraketiksi, joka oli matkalla avaruuteen. Kun raketti oli noussut koneen lentokorkeuteen se kääntyi suoraan sitä kohti. Sitten raketti räjähti.

Lentäjien laskelmien mukaan ohjus oli räjähtänyt vain noin 20 sekuntia ennen törmäystä noin 20-25 kilometrin etäisyydellä.

Tapauksesta vaiettiin, ja se tuli ilmi vasta syyskuussa 2014, kun asiasta julkaistiin laaja artikkeli Helsingin Sanomien sunnuntaisivuilla. Koneen on arveltu joutuneen tarkoituksella Neuvostoliiton harjoitusmaaliksi tai vahingossa laukaistun ohjuksen kohteeksi.

Entisen ilmatorjunnan tarkastajan, eversti Ahti Lapin arvion mukaan kyseessä on saattanut olla Suomessakin käytössä ollut S-125 Petšora -ilmatorjuntaohjuksen laivoista laukaistava versio.

Mahdollisena on pidetty myös, että kyseessä olisi ollut kantoraketti tai ballistinen ohjus, joka joutui pois radaltaan ja tuhottiin tällaista tilannetta varten asennetulla räjähteellä.

Lisätankilla varustettu Finnairin Aasian-liikenteen DC-10-30 N345HC Helsinki-Vantaalla 8.5.1984. (Börje Hielm/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Kaiken kaikkiaan Finnairin laivastossa ehti operoida viisi DC-10 -konetta. Vuodesta 1990 niitä alettiin korvata uudemmilla, vahvasti DC-10:een perustuvilla, mutta hieman suuremmilla MD-11 -koneilla. Viimeisen palveluksensa Finnairille DC-10 teki keväällä 1996 Seura-lehden järjestämällä tilauslennolla maapallon ympäri.

Viimeinen DC-10 luovutettiin tehtaalta 1989. Koneita valmistettiin kaikkiaan 446 yksilöä.

Lue myös

"Aluksi luulin sitä vitsiksi" – Trumpin valinta näkyi poikavauvojen määrässä

Sukupuolimittarista näkee, miten suuret tapahtumat ovat vaikuttaneet kansaan.
15.5.2025 22:10

Tämä tartunta aiheuttaa kivuliaita rakkuloita herkille alueille – Parantavaa hoitoa ei ole

On tärkeää huomata, että genitaaliherpes voi tarttua, vaikkei oireita olisi näkyvissä, Potilaan Lääkärilehti muistuttaa.
15.5.2025 22:00

Nyt löytyi republikaanien "punainen viiva" – tämä Trumpin toimi oli liikaa

Yhdysvaltain republikaanienemmistöinen kongressi on seurannut hiljaa vierestä, kun presidentti Donald Trump on koetellut...
15.5.2025 21:47

Aihetunnisteet

Kotimaa

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Risiiniöljy hyytyi, mutta punahävittäjiä putoili kuin pyitä – mekaanikon painajainen oli ilmataisteluissa Messerschmittiäkin tehokkaampi
Uutiset | 13.5.2025 21:00
Yhden kansantaudin kuolleisuus vain kasvaa – Lääkäri: Yhdeksän kymmenestä olisi estettävissä
Uutiset | 14.5.2025 22:15
Rasvamaksa vaivaa jo lapsia – lääkäriltä varoitus näistä ruuista ja juomista
Uutiset | 13.5.2025 21:56
Historia | Pajatson kilinä ei enää palaa – rakastetun pelin tyhjentämiseen kehitettiin monenlaisia vippaskonsteja 
Uutiset | 12.5.2025 21:00
Siivousalan yrittäjä kertoo, mikä on pahin virhe parvekelasien pesussa
Uutiset | 13.5.2025 22:27
Macron: Paljastus Ranskan ydinaseista
Uutiset | 14.5.2025 21:05
Jättivaltion johtaja: Painostan Putinia
Uutiset | 14.5.2025 10:00
Zelenskyi: Valitettavasti venäläiset eivät ole vakavissaan neuvotteluissa – Zaharova repi pelihousunsa
Uutiset | 15.5.2025 17:57
USA:n kenraalilta hyytävä muistutus
Uutiset | 14.5.2025 22:32
Jyrähdys: On aika tukahduttaa Kremlin sotakone lopullisesti
Uutiset | 14.5.2025 21:48
Risiiniöljy hyytyi, mutta punahävittäjiä putoili kuin pyitä – mekaanikon painajainen oli ilmataisteluissa Messerschmittiäkin tehokkaampi
Uutiset | 13.5.2025 21:00
Kannattaako ostaa ruskeita vai valkoisia suodatinpusseja? Nyt puhuu valmistaja
Uutiset | 7.5.2025 21:39
Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit
Uutiset | 10.5.2025 11:00
Historia | Pajatson kilinä ei enää palaa – rakastetun pelin tyhjentämiseen kehitettiin monenlaisia vippaskonsteja 
Uutiset | 12.5.2025 21:00
Apua, muurahaisia terassilla! – Tutkija: Ne voivat pitää loitolla paljon pahempia ongelmia
Uutiset | 11.5.2025 21:00
ISW: Ukraina iski lennokeilla Venäjän tehtaisiin ja lentotukikohtiin ennen Putinin julistamaa ”tulitaukoa”
Uutiset | 8.5.2025 9:01
Rasvamaksa vaivaa jo lapsia – lääkäriltä varoitus näistä ruuista ja juomista
Uutiset | 13.5.2025 21:56
Yhden kansantaudin kuolleisuus vain kasvaa – Lääkäri: Yhdeksän kymmenestä olisi estettävissä
Uutiset | 14.5.2025 22:15
Historia | Kun sota loppui, Helsingin Rautatientorille pakkautui niin paljon ihmisiä, että ”tuskin sai vedettyä henkeään”
Uutiset | 9.5.2025 22:00
Ukraina paljasti vakoiluverkoston
Uutiset | 9.5.2025 21:55
Sitkeä väite kumottu? Tutkimus selvitti, miksi vyötärölle alkaa kertyä ylimääräistä keski-iässä
Uutiset | 28.4.2025 22:10
Tutkimus: Nämä kasvikset haastavat terveellisyydessä Välimeren ruokavalion
Uutiset | 20.4.2025 20:50
Risiiniöljy hyytyi, mutta punahävittäjiä putoili kuin pyitä – mekaanikon painajainen oli ilmataisteluissa Messerschmittiäkin tehokkaampi
Uutiset | 13.5.2025 21:00
Kannattaako ostaa ruskeita vai valkoisia suodatinpusseja? Nyt puhuu valmistaja
Uutiset | 7.5.2025 21:39
Hävetkää, perkeleet, julisti piispa Jari Jolkkonen venäläisille – ”Se viesti oli tarkkaan harkittu”
Uutiset | 18.4.2025 9:40
Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit
Uutiset | 10.5.2025 11:00
Venäjä aikoo käyttää pakkolunastettua amerikkalaisyritystä sotilaidensa ruokkimiseen
Uutiset | 17.4.2025 22:02
Historia | Pajatson kilinä ei enää palaa – rakastetun pelin tyhjentämiseen kehitettiin monenlaisia vippaskonsteja 
Uutiset | 12.5.2025 21:00
Lapin sodan Mannerheim-ritarit ovat pieni, mutta nimekäs joukko – yksi taistelu korostuu nimitysperusteissa
Uutiset | 21.4.2025 20:00
Kuusi pistettä taposta, 40 panssarivaunun tuhoamisesta – tällainen on Ukrainan armeijan kannustinjärjestelmä
Uutiset | 30.4.2025 21:51

Uusimmat

”Aluksi luulin sitä vitsiksi” – Trumpin valinta näkyi poikavauvojen määrässä
Uutiset | 15.5.2025 22:10
Tämä tartunta aiheuttaa kivuliaita rakkuloita herkille alueille – Parantavaa hoitoa ei ole
Uutiset | 15.5.2025 22:00
Nyt löytyi republikaanien ”punainen viiva” – tämä Trumpin toimi oli liikaa
Uutiset | 15.5.2025 21:47
Trump: Uusi ydinsopimus lähellä
Uutiset | 15.5.2025 21:15
Venäjä: Istanbulin neuvottelut ovat jatkoa vuoden 2022 katkenneille neuvotteluille
Uutiset | 15.5.2025 18:54
IS: Olympiakomitean pomo kärysi ratista – Kyydissä alaikäinen lapsi
Uutiset | 15.5.2025 18:11
Zelenskyi: Valitettavasti venäläiset eivät ole vakavissaan neuvotteluissa – Zaharova repi pelihousunsa
Uutiset | 15.5.2025 17:57
Liskoihmisiä kyselytunnilla – Tuppurainen täräytti hallitusta kasariklassikolla 
Uutiset | 15.5.2025 17:26
Asiantuntijat: Kapeampi raideleveys hyödyttäisi erityisesti Pohjois-Suomessa
Uutiset | 15.5.2025 17:19
Orpo: Suomeen tarvitaan nopeasti parempi toimintamalli datatalouteen – ”Tiedon täytyy kulkea”
Uutiset | 15.5.2025 17:16
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Hallituksen alv-poukkoilu nyppii pitkän linjan kuntosaliyrittäjää: ”Kenenkähän idea se oikein oli?”
Uutiset | 13.5.2025 16:02
Mikä äitiydessä on parasta? Entä vaikeinta? – Keskustan kansanedustajat ja mepit kertovat
Uutiset | 11.5.2025 19:00
Myrkyllistä törkyä, uhriutumista ja maalittamista tuutin täydeltä – some-persuilu joutuu läpivalaisuun uutuuskirjassa
Uutiset | 8.5.2025 9:05

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
”Aluksi luulin sitä vitsiksi” – Trumpin valinta näkyi poikavauvojen määrässä
Uutiset | 15.5.2025 22:10
Tämä tartunta aiheuttaa kivuliaita rakkuloita herkille alueille – Parantavaa hoitoa ei ole
Uutiset | 15.5.2025 22:00
Nyt löytyi republikaanien ”punainen viiva” – tämä Trumpin toimi oli liikaa
Uutiset | 15.5.2025 21:47
Risiiniöljy hyytyi, mutta punahävittäjiä putoili kuin pyitä – mekaanikon painajainen oli ilmataisteluissa Messerschmittiäkin tehokkaampi
Uutiset | 13.5.2025 21:00
Kannattaako ostaa ruskeita vai valkoisia suodatinpusseja? Nyt puhuu valmistaja
Uutiset | 7.5.2025 21:39
Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit
Uutiset | 10.5.2025 11:00

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Euroopan on otettava vastuu omasta turvallisuudestaan
Mielipide | 15.5.2025 12:44
Lukijalta: Kahdet kyseenalaiset kisat
Mielipide | 15.5.2025 12:39
Lukijalta: Kuntien rooli yrityksien osaamisen kehittämisessä – esimerkkinä Vantaan puolijohdeala
Mielipide | 14.5.2025 13:48
Lukijalta: ”Kyllä kansa tietää!”
Mielipide | 14.5.2025 9:35
Lukijalta: Hallituksen velkaveneen tappi katosi
Mielipide | 8.5.2025 13:00
Lukijalta: Pohteen Digitaalinen sotekeskus on hyvä palvelu
Mielipide | 5.5.2025 12:38
Lukijalta: Metsänomistajien on kannettava vastuunsa
Mielipide | 12.5.2025 15:12
Lukijalta: Hylätyt äänet
Mielipide | 8.5.2025 10:38

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustanaisten varapuheenjohtaja Leivo-Rintakorpi pyrkii jatkokaudelle
Keskusta | 13.5.2025 13:22
Suvi Helanen pyrkii keskustanaisten varapuheenjohtajaksi
Keskusta | 10.5.2025 18:05
Pohjois-Karjalan Keskusta: ”Purran sakset tekivät silppua hallitusohjelman keskeisimmästä tavoitteesta”
Uutiset | 10.5.2025 15:52
Pormestarimalli pitää lopettaa, linjaa Helsingin Keskusta
Uutiset | 10.5.2025 11:08
Suvi Helanen pyrkii keskustanaisten varapuheenjohtajaksi
Keskusta | 10.5.2025 18:05
Pohjois-Karjalan Keskusta: ”Purran sakset tekivät silppua hallitusohjelman keskeisimmästä tavoitteesta”
Uutiset | 10.5.2025 15:52
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste