Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Politiikka

Eva: Suomalaiset yhä oikeistolaisempia

15.7.2025 6:01
Lue lisää 
Lentoliikenne
Suomen ensimmäinen DC-10 OH-LHA Helsinki-Vantaalla. (Kuva: Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Jyhkeä DC-10 siivitti Finnairin jumboaikaan ja Aasian valloitukseen – Huippuvuorilla kohti tulleesta ohjuksesta vaiettiin vuosikymmeniksi

Pekka Pohjolainen 16.7.2024 21:00, muokattu 16.7.2024 19:06
a– a+
Lentoliikenne

Maailman lentoliikenteessä siirryttiin 1960-70 -luvun vaihteessa jälleen uuteen aikaan, kun laajarunkoiset niin sanotut jumbo-luokan suihkumatkustajakoneet ampaisivat taivaalle.

Myös kotimainen Finnair oli ajan hermolla. Kuusikymmenluvun lopussa Finnairille alkoi käydä selväksi, että vanha Atlantin-juhta, DC-8, ei ollut enää kilpailukykyinen. Sekä rahdin ja matkustajamäärien sekä suorien reittimahdollisuuksien vuoksi tarvittiin isompi kone.

Yhdysvaltalaisvalmistaja McDonnell-Douglas teki Finnairille houkuttelevan tarjouksen, joka sisälsi kaksi kolmimoottorista DC-10-30 konetta ja kahdeksan pienempää DC-9-10 -konetta eli niin sanottua ”Tumppi-ysiä”.

Kaupat syntyivät syyskuussa 1970 ja ensimmäinen, myöhemmin Isoksi Antiksi ristitty DC-10 -kone, tunnukseltaan OH-LHA laskeutui Helsinkiin 4. helmikuuta 1975 kapteeni Juhani Gulinin ohjaamana.

Uuden siipiväliltään yli 50-metrisen ja maksimissaan 380-paikkaisen konetyypin tulo Finnairiin aiheutti paljon muutoksia. Yhtiön väkimäärä kasvoi ja Helsinki-Vantaalle rakennettiin uusi iso halli laajarunkokoneita varten.

Ison Antin seuraksi saapui pian toinen kone, OH-LHB. Uudet koneet jatkoivat DC-kasien rinnalla pitkänmatkan liikenteessä ja tilauslennoilla.

DC-10:n ohjaamo 1996. (Tapio Tilander/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Konetyyppiä tilatessa Finnairilla ja muuallakaan ei vielä tiedetty, millaisia murheita se vielä aiheuttaisi. Kovan kilpailun paineessa valmistaja oikoi eräissä teknisissä yksityiskohdissa tavalla, josta sadat lentomatkustajat joutuivat myöhemmin maksamaan hengellään.

DC-10:n rahtiovien lukitusjärjestelmän piti aluksi olla hydraulinen, mutta konetyypin ensimmäinen tilaaja American Airlines halusi koneesta kevyemmän ja lukitusjärjestelmä vaihdettiin sähköiseksi.

Jo testivaiheessa huomattiin ongelmia lukoissa ja riski rahtioven sinkoutumiseen irti rungosta koneen paineistuessa. Kilpailu vastaavaa kolmimoottorista TriStar -konetta valmistaneen Lockheedin, Boeingin ja Douglasin välillä oli kuitenkin kovaa ja ”kymppi” piti saada markkinoille nopeasti.

American Airlinesin lennolla Detroitista Buffaloon kesäkuussa 1972 rahtiluukku irtosi, mutta heikoksi kohdaksi tällaisessa tilanteessa tiedetty koneen lattia ei vähäisen matkustajamäärän vuoksi sortunut kokonaan, vaan kone onnistui palaamaan takaisin Detroitiin.

Yhdysvaltain kansallinen lentoturvallisuuslautakunta NTSB esitti korjaustoimia, mutta valmistaja ja lentoyhtiöt viittasivat niille osin kintaalla liian kalliina ja pitkän muutostyön vaativina. Seuraamuksena oli 346:n ihmishengen menetys maahansyöksyssä 3. maaliskuuta 1974, kun Turkish Airlinesin DC-10:n rahtiovi irtosi lähellä Pariisia ja lattia romahti matkustajien painon alla. Onnettomuuden jälkeen koneet asetettiin lentokieltoon ja tarvittavat muutokset tehtiin.

Koneen maine oli saanut kuitenkin kovan kolauksen ja varsinkin Chicagossa 1979 tapahtuneen moottorin irtoamisen seurauksena tapahtuneen turman jälkeen yhdysvaltalaiset lentomatkustajat alkoivat vältellä kymppiä ja jopa kieltäytyivät lentämästä sillä.

Valmistaja McDonnell-Douglasia jäivät rasittamaan kovat korvaukset ja mainetahra, jotka myötävaikuttivat yhtiön taloudelliseen alamäkeen ja lopulta sulautumiseen Boeingiin kaksi vuosikymmentä myöhemmin.

Finnairin DC-10:n matkustamohenkilökuntaa koneen keittiössä 1976. (Matti Nurminen/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Finnairilla DC-10:t palvelivat kuitenkin turvallisesti niin reittiliikenteessä kuin etelän turistikohteiden tilauslennoillakin.

Uutena alueellisena valtauksena Finnairin strategien silmissä siinteli kaukainen itä. Tokion lentojen eteen oli väännetty vuosien ajan erittäin vaikeissa neuvotteluissa, ja suunnitelmat olivat menneet moneen kertaan uusiksi. Japanilaiset olivat äärimmäisen tiukkoja neuvottelijoita, eikä neuvostoliittolaisten kanssa ollut sen helpompaa.

Kun lupa Tokion Naritan kentän käyttämiseen japanilaisilta lopulta vuosien neuvottelujen jälkeen heltisi, estivät neuvostoliittolaiset puolestaan reitin lentämisen. Ainoaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi jäi lentää Japaniin Neuvostoliiton ilmatila kokonaan kiertäen.

Historiallinen ensilento Helsingistä Pohjoisnavan yli Tokioon lennettiin 21. huhtikuuta 1983. Lento Japaniin reititettiin aluksi Altan kautta Huippuvuorille ja siitä yli Pohjoisnavan kohti Beringinsalmea ja edelleen Kamtsatkan niemimaan itäpuolitse ja Kurillien saariryhmää sivuten kohti Tokiota. Ylimääräistä matkaa kertyi runsaat 3200 kilometriä ja lentoaikakin venyi jopa lähes viiteentoista tuntiin. Kyseessä oli tuolloin maailman pisin kaupallinen lentoreitti.

Pitkä reitti edellytti ylimääräistä kymmenen tonnin polttoainesäiliötä, joka asennettiin yhteen Finnairin DC-10 -koneista. Muutoksen takia kone piti rekisteröidä poikkeuksellisesti yhdysvaltalaisomistukseen ja liisata Finnairille. Helsinki-Vantaan pääkiitotietäkin jouduttiin pidentämään kolmisensataa metriä Martinlaakson suuntaan niin sanotulla ”Tokion pätkällä”.

Lennolla Tokiosta Helsinkiin 23. joulukuuta 1987 sattui dramaattinen episodi, kun Finnairin DC-10 -kone oli joutua ilmeisesti Neuvostoliiton ampuman ohjuksen uhriksi.

Kone oli Huippuvuorten Edgeøyan saaren kohdalla noin kello 13–14 Suomen aikaa, kun kapteeni Esko Kaukiainen ja perämies Markku Soininen näkivät raketin lähestyvän konetta 30 astetta etuvasemmalla. Lentäjät arvelivat näkemäänsä Neuvostoliiton sääraketiksi, joka oli matkalla avaruuteen. Kun raketti oli noussut koneen lentokorkeuteen se kääntyi suoraan sitä kohti. Sitten raketti räjähti.

Lentäjien laskelmien mukaan ohjus oli räjähtänyt vain noin 20 sekuntia ennen törmäystä noin 20-25 kilometrin etäisyydellä.

Tapauksesta vaiettiin, ja se tuli ilmi vasta syyskuussa 2014, kun asiasta julkaistiin laaja artikkeli Helsingin Sanomien sunnuntaisivuilla. Koneen on arveltu joutuneen tarkoituksella Neuvostoliiton harjoitusmaaliksi tai vahingossa laukaistun ohjuksen kohteeksi.

Entisen ilmatorjunnan tarkastajan, eversti Ahti Lapin arvion mukaan kyseessä on saattanut olla Suomessakin käytössä ollut S-125 Petšora -ilmatorjuntaohjuksen laivoista laukaistava versio.

Mahdollisena on pidetty myös, että kyseessä olisi ollut kantoraketti tai ballistinen ohjus, joka joutui pois radaltaan ja tuhottiin tällaista tilannetta varten asennetulla räjähteellä.

Lisätankilla varustettu Finnairin Aasian-liikenteen DC-10-30 N345HC Helsinki-Vantaalla 8.5.1984. (Börje Hielm/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Kaiken kaikkiaan Finnairin laivastossa ehti operoida viisi DC-10 -konetta. Vuodesta 1990 niitä alettiin korvata uudemmilla, vahvasti DC-10:een perustuvilla, mutta hieman suuremmilla MD-11 -koneilla. Viimeisen palveluksensa Finnairille DC-10 teki keväällä 1996 Seura-lehden järjestämällä tilauslennolla maapallon ympäri.

Viimeinen DC-10 luovutettiin tehtaalta 1989. Koneita valmistettiin kaikkiaan 446 yksilöä.

Lue myös

Vaikka on helle, pöytätuulettimia ei enää osteta – S-ryhmän data kertoo, mikä ratkaisee

Suomalaiset panostavat kotitalouksissa yhä enemmän ilmanlaatuun ja lämpötilaan. Asia käy ilmi S-ryhmän myyntitiedoista ja...
15.7.2025 22:00

Rakastettu Caravelle siirsi Finnairin suihkukoneaikaan – elegantti ranskalaiskone ei unohdu koskaan

Se oli kaunis, elegantti ja lensi kuin enkeli. Jos aikansa liikennelentäjiltä ja lentomatkustajilta kysyisi...
15.7.2025 21:05

"Kun ei ole 30 vuoteen edes joulukorttia tullut" – Voiko jälkeläisensä jättää ilman perintöä?

Huonot tai etäiset välit eivät kuitenkaan ole lain mukaan riittävä perinnöttömäksi jättämisen syy
15.7.2025 21:00

Aihetunnisteet

Kotimaa

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tämä on suosituinta metsästystä – 2,9 miljoonaa metsästyspäivää
Uutiset | 13.7.2025 21:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Kirjat | Patriootti luotti sanan mahtiin
Uutiset | 12.7.2025 18:00
Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä
Uutiset | 13.7.2025 12:00
Bidenilta vastaus Trumpille
Uutiset | 14.7.2025 12:19
Trumpilta jysähti kova uhkavaatimus Venäjälle – Ukrainalle luvassa massiivinen aselasti
Uutiset | 14.7.2025 18:30
”Suuri käänne” – Trump antoi Patriot-lupauksen Ukrainalle kriittisellä hetkellä, sanoo ilmatorjunnan asiantuntija
Uutiset | 14.7.2025 14:38
Bussivaras ajeli pitkin Helsinkiä, otti pari matkustajaakin kyytiin
Uutiset | 15.7.2025 15:39
Mitä kuuluu ampiaisille? – Tutkija kertoo
Uutiset | 14.7.2025 21:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Ennuste: Tältä näyttää heinäkuun loppupuoliskon sää
Uutiset | 7.7.2025 21:00
Tieku: Unenlaatua voi parantaa helpolla ruokailukikalla
Uutiset | 9.7.2025 22:45
Tämä on suosituinta metsästystä – 2,9 miljoonaa metsästyspäivää
Uutiset | 13.7.2025 21:00
Black Sabbath on poikkeuksellinen yhtye myös tavalla, joka ei heti tule mieleen
Uutiset | 7.7.2025 23:00
Hoitamaton vajaus altistaa iäkkäät kaatuilulle
Uutiset | 6.7.2025 19:00
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Tänä vuonna lakkojen ja suppilovahveroiden löytämisessä auttaa moderni jippo
Uutiset | 9.7.2025 19:15
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00

Uusimmat

Vaikka on helle, pöytätuulettimia ei enää osteta – S-ryhmän data kertoo, mikä ratkaisee
Uutiset | 15.7.2025 22:00
Rakastettu Caravelle siirsi Finnairin suihkukoneaikaan – elegantti ranskalaiskone ei unohdu koskaan
Uutiset | 15.7.2025 21:05
”Kun ei ole 30 vuoteen edes joulukorttia tullut” – Voiko jälkeläisensä jättää ilman perintöä?
Uutiset | 15.7.2025 21:00
Lapsettomat jättävät usein sukulaiset pois testamentista
Uutiset | 15.7.2025 20:00
Päätös Venäjä-pakotepaketista lykkääntyi jälleen, Slovakia vastusti
Uutiset | 15.7.2025 18:50
Asiantuntija arvioi Trumpin 50 päivän määräajan kytkeytyvän Putinin vierailuun Kiinassa – ”Ei se ole hatusta vedetty”
Uutiset | 15.7.2025 16:31
Bussivaras ajeli pitkin Helsinkiä, otti pari matkustajaakin kyytiin
Uutiset | 15.7.2025 15:39
Eurosetelit menevät uusiksi – teemoissa jokia ja lintuja
Uutiset | 15.7.2025 14:54
Halla-ahon avustaja syytteessä luottamusaseman väärinkäytöstä
Uutiset | 15.7.2025 13:49
Venäjä haluaa aikaa vastaamiseen Trumpille
Uutiset | 15.7.2025 13:49
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä
Uutiset | 13.7.2025 12:00
Kirjat | Patriootti luotti sanan mahtiin
Uutiset | 12.7.2025 18:00
”Hallitus teki aivan järkyttävän tempun” – keskustalaisilta maatalouspoliitikoilta tylyt arviot
Uutiset | 12.7.2025 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Vaikka on helle, pöytätuulettimia ei enää osteta – S-ryhmän data kertoo, mikä ratkaisee
Uutiset | 15.7.2025 22:00
Rakastettu Caravelle siirsi Finnairin suihkukoneaikaan – elegantti ranskalaiskone ei unohdu koskaan
Uutiset | 15.7.2025 21:05
”Kun ei ole 30 vuoteen edes joulukorttia tullut” – Voiko jälkeläisensä jättää ilman perintöä?
Uutiset | 15.7.2025 21:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Ennuste: Tältä näyttää heinäkuun loppupuoliskon sää
Uutiset | 7.7.2025 21:00

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Demokratian ja diktatuurin perusarvot
Mielipide | 15.7.2025 10:27
Lukijalta: Eriarvoistava digimaailma
Mielipide | 14.7.2025 13:09
Lukijalta: Mistä ihmisen tuhoava käyttäytyminen johtuu?
Mielipide | 14.7.2025 13:02
Lukijalta: Puun myyntiverotus puolitettava kuten Vanhasen hallituksen aikana
Mielipide | 14.7.2025 12:58
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Puun myyntiverotus puolitettava kuten Vanhasen hallituksen aikana
Mielipide | 14.7.2025 12:58
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: Lännen aseavulla ja Venäjä-pakotteilla Ukrainan sotaa tuskin saadaan loppumaan
Mielipide | 14.7.2025 12:35

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Paluumuuttaja Pietu Heiskasesta Pohjois-Karjalan Keskustanuorten uusi puheenjohtaja
Keskusta | 20.10.2017 11:37
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste