IS: Sipilä tyrmää jakeluvelvoitteen kiristämisen ja pitää hallituksen ilmastoneuvottelua turhana
Polttoaineen jakeluvelvoitteen nostaminen päästövähennyskeinona saa tyrmäyksen ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Juha Sipilältä (kesk.).
Sipilä sanoo Ilta-Sanomille, että jakeluvelvoitteen kiristäminen koituisi bensamittarilla kuluttajan maksettavaksi.
Jakeluvelvoitelain avulla edistetään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä.
Hallitus on sopinut käyvänsä helmi–maaliskuussa ilmastoneuvotteluja ennen kehysriiheä.
Mahdollisten päätösten on määrä pohjautua eri asiantuntijaorganisaatioiden arvioihin.
Yksi ehdotuksista hallituksen pöydällä on jakeluvelvoitteen kiristäminen 34:ään prosenttiin. Edellinen hallitus päätti nostaa jakeluvelvoitetta asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä.
Valtiovarainministeripuolue keskusta on kuitenkin vakuuttanut, ettei polttoaineveroa tiukenneta tällä hallituskaudella.
Edellistä hallitusta pääministerinä johtanut Sipilä pitää perusteltuna silloista päätöstä nostaa jakeluvelvoitetta.
– Niin, kyllä nämä päästövähennykset maksavatkin, se on selvä asia. Meillä löytyy bioöljyjä ja mäntyöljyjä, paistinrasvoja ja biojätettä, ilman muuta ne kannattaa ottaa siihen käyttöön, mutta siinä on joku raja. Mielestäni raja ylitetään, jos sekoitevelvoite nostetaan 34:ään.
Nyt Sipilä esittää sekoitevelvoitteen kasvattamisen sijaan kompensaatiota maankäyttösektorin puolella.
– Väitän, että tehokkaampaa kuin sekoitevelvoitteen kasvattaminen olisi se, että öljy-yhtiö voisi kompensoida sen sillä tavalla, että viljelijä sitoo omassa pellossaan saman määrän hiiltä.
Sipilän mielestä hallituksen ilmastotoimia koskeva välitarkastelu on turha.
– Näin on kai sovittu hallituksessa, silloin joku arvio täytyy tehdä. Kun puhutaan kymmenen vuoden päähän tähtäävistä ilmastotoimista, niin puolen vuoden tarkastelujakso on hirveän lyhyt. Viime kaudella meidän sähköautotavoitteelle naurettiin, kun se oli 300 000 autoa 2030 mennessä, nyt ennuste on tarkentunut 700 000:een autoon. Kun joku asia lähtee trendinomaisesti muuttumaan, se muuttuu nopeammin kuin osataan arvioida.