IL: Pääministeri Orpon kotiseudulle kaavailtu jättihanke jäi ilman EU-tukea, koska se ei ollut tarpeeksi kypsä
Orpon hallituksen kaavailema Turun tunnin juna eli Länsirata jäi 1,5 pisteen päähän EU-komission myöntämästä rahoituksesta, kertoo Iltalehti.
Länsirata-hanke jäi heinäkuun puolivälissä ilman EU-rahoitusta, kun komissio linjasi eri hankkeille tukeaan. Hallitus oli hakenut hankkeelle tukea 176 miljoonaa euroa.
Iltalehden näkemän komission kannattavuusarvion mukaan komissio pisteytti tukea hakeneet hankkeet. Pääministeri Petteri Orpon (kok.) vaalipiiriin suunnattu Turun tunnin juna ei yltänyt komission arviossa riittävän korkeisiin pisteisiin.
Asiakirjan mukaan ratahanke sai komission pisteytyksessä 20,5 pistettä. Rahoituksen saaminen olisi vaatinut 22 pistettä.
Iltalehden mukaan komissio arvioi hankkeita viiden eri kriteerin pohjalta tehdyllä pisteytyksellä. Jokaisesta kriteeristä oli mahdollisuus saada enimmillään viisi pistettä.
Vähiten pisteitä Länsirata-hanke sai kypsyydestä. Ratahankkeen lupaprosessit ovat esimerkiksi vaiheessa. Komission mukaan ne lisäävät hankkeen aikatauluihin liittyviä riskejä.
Iltalehden mukaan Länsirata-hankkeen saamat pisteet jakautuivat EU-komission arviossa seuraavasti:
- 1) Prioriteetti ja kiireellisyys: 4,5 pistettä (erittäin hyvä)
- 2) Kypsyys: 3 pistettä (hyvä)
- 3) Laatu: 4,5 pistettä (erittäin hyvä)
- 4) Vaikuttavuus: 4,5 pistettä (erittäin hyvä)
- 5) Katalyyttinen vaikutus: 4 pistettä (erittäin hyvä)
Komission mukaan Länsirata olisi kansantaloudellisesti mahdollinen, mutta liiketaloudellisesti kannattamaton.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että hanke ei tuottaisi riittävästi investointikulujensa kattamiseksi. Hankkeen toteuttaminen edellyttäisi siis paljon julkista rahaa. Saman suuntaisen arvion on esittänyt aiemmin myös valtiovarainministeriö.
Iltalehden haastattelema Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju pitää komission arviossa esitettyjä oletuksia hankkeen taloudellisista vaikutuksista epärealistisen myönteisinä.
Hän hämmästelee, miten ”surkeilla” kriteereillä EU-rahaa jaetaan.
– Eihän se rahallisesti kannattava ole, että miinusmerkkisiä numeroitahan ne näyttävät sille suoralle rahalliselle hyödylle.
– Laajemmissa taloudellisissa vaikutuksissa aika kovia lukuja esitetään, että junan käyttö kolminkertaistuisi ja 75 prosenttia siitä tulisi, kun auton käyttäjät vaihtaisivat junaan sen takia, että junayhteys nopeutuu 15 minuutilla. Aika raju oletus, Kangasharju summaa.
Länsirata Oy on kertonut jatkavansa hankkeen suunnittelua.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) puolestaan kritisoi hanketta julkisuudessa pian EU-komission kieltävän rahoituspäätöksen jälkeen.
Ranne toivoi uutta harkintaa hankkeen etenemisestä.