Helsinki, kokoomus ja vihreät aktiivisina vaalien Twitter-virrassa
Sosiaalisen median merkitys eduskuntavaalikampanjoissa on kasvanut. Samalla käyttö on eriytynyt niin puolueiden kuin eri alueidenkin välillä.
Jo vuoden 2011 eduskuntavaaleissa ehdokkaat käyttivät sosiaalista mediaa selkeästi aiempaa enemmän. Viime vuoden eduskuntavaaleissa yksi muutos sosiaalisen median käytössä oli pikaviestipalvelu Twitterin roolin kasvu.
Ehdokkaista noin puolet oli perustanut Twitter-tilin, kun neljä vuotta aiemmin vain joka viides oli läsnä Twitterissä.
Tulokset ilmenevät laajasta viime eduskuntavaaleja käsittelevästä tutkimuksesta, joka julkistettiin perjantaina. Twitterin roolia tutkivat Mari Marttila, Salla-Maaria Laaksonen, Arto Kekkonen, Mari Tuokko ja Matti Nelimarkka.
Tutkijoiden mukaan ehdokkaiden tviittien perusteella Twitter näyttäytyy lähinnä kokoomuksen ja vihreiden kilpailuna suurten vaalipiirien äänistä.
Helsingin vaalipiirissä lähes kaksi kolmasosaa ehdokkaista oli avannut Twitter-tilin. Satakunnassa vain joka kolmas ehdokas oli avannut tilin.
Keskusta oli kenties hieman yllättäen kolmossijalla Twitter-aktiivisuudessa kokoomuksen ja vihreiden jälkeen.
Oulun, Lapin ja Vaasan vaalipiireissä muihin puolueisiin verrattuna selkeästi useammalla keskustalaisella ehdokkaalla oli Twitter-tili.
Tutkija Matti Nelimarkka korostaa STT:lle, että Twitter on Suomessa marginaalia verrattuna esimerkiksi Facebookkiin.
– Twitter ei ole paikka, jossa törmää Matti Meikäläiseen vaan toimittajiin ja tutkijoihin. Ero yhdysvaltalaiseen mediamaisemaan on iso, koska siellä käyttäjien osuus on merkittävästi suurempi, Nelimarkka arvioi.
Vaikka tviiteillä ei tavoittaisi äänestäjiä, on Twitterillä kuitenkin selkeä vaikutus siihen, mistä vaaleissa keskustellaan.
– Tyypillisesti aiheet, jotka ovat esillä Twitterissä, nousevat perinteiseen mediaan 1-2 päivän kuluessa, Nelimarkka kertoo Suomenmaalle.
Ilman sosiaalisen median käyttöäkin voi voittaa vaalit. Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini korostaa jatkuvasti, että hän ei käytä Twitteriä tai Facebookia. Hän kampanjoi blogissaan, jossa ei ole kommentointimahdollisuutta.
Sosiaalisessa mediassa olisi pakko altistua ihmisten reaktioille, Nelimarkka muistuttaa.
– Voi kuvitella osana identiteetin rakentamista, että hän (Soini) ei ole mukana some-hörhötyksissä vaan vakavissa yhteyksissä, Nelimarkka sanoo.
Tutkijoiden aineiston kymmenestä aktiivisimmasta ehdokkaasta vain Alexander Stubb (kok.) ja Satu Hassi (vihr.) valittiin eduskuntaan.