Helsingin keskustapomo huolissaan Suomen koulujärjestelmästä – "Kouluille ja päiväkodeille halutaan sysätä kasvatuksellisia vastuita, kun jostakin huolestutaan"
Keskustan Helsingin piirin puheenjohtaja Ville-Veikko Rantamaula roimii Suomen koulujärjestelmän muutosta Suomenmaan blogissaan.
Keskustapomo huomauttaa koulun irronneen perustehtävästään.
– Koulun ja opettajien tärkein ja ainoa perustehtävä on opetus ja kasvatus. Kaikki muu on ylimääräistä, joka on tarvittaessa pystyttävä jättämään sivuun, jotta perustehtävä onnistuisi.
Kaikkea ei voi sysätä yhteiskunnan ylläpitämille laitoksille.
– Kouluille ja päiväkodeille halutaan yhteiskunnan toimesta sysätä kasvatuksellisia vastuita, kun jostakin huolestutaan. Olkoon se lasten ja nuorten huono fyysinen kunto, taloudellinen tietämys tai taidekasvatus. Vaikka ajatus on jalo, tämä kaikki lisää sitä sälää, joka estää rauhallisen ja perusteellisen perusasioiden opettamisen, Rantamaula korostaa.
– Kärjistäen voi sanoa, että jos et hallitse suomen kielen lukemista ja kirjoittamista tai kertolaskuja, on turha opettaa taidehistoriaa.
Rantamaulan mielestä on typeryyttä esimerkiksi ajaa inkluusiota väkisin kouluihin ja päiväkoteihin ilman riittävää resurssia eli rahaa ja opettajia, koulunkäynninohjaajia, lastenhoitajia, psykologeja ja kuraattoreita.
– Inkluusion taustalla on erinomainen tavoite, mutta on myös oltava realisti, kuinka sitä edistetään.
Inkluusiolla tarkoitetaan periaatetta, jonka mukaan kaikki oppilaat toimivat samassa ryhmässä, eikä heitä laiteta erilleen esimerkiksi oppimisvaikeuksien perusteella. Käytännössä tämä kasvatuksellisesti hyvä periaate on kuitenkin tuottanut kouluihin koko joukon ongelmia.

Ratkaisuna Rantamaula esittää, että pienryhmiä on lisättävä ja luokkakokoja pienennettävä.
– Erilaiset oppijat on huomioitava. Oppilaat, jotka eivät pysty työskentelemään isossa ryhmässä, olisi saatava pienempään ryhmään kahdessa viikossa, Rantamaula kirjoittaa.
– Tämä olisi oireilevan oppilaan, opettajan, opetusryhmän sekä usein myös huoltajien etu. Nyt siirtoon saattaa kulua pahimmillaan yli vuosi, jolloin moni asia tulehtuu ja kriisiytyy.
Opettajia ei kuunnella Rantamaulan mukaan tarpeeksi.
– Miksi ollaan häivytetty opettajien asiantuntijuus, jolla on kuitenkin nostettu Suomi koulutuksen kärkimaaksi? Nyt tuosta on jäljellä enää rippeet. Liian usein pienempään ryhmään siirtymiseen vaaditaan monen tahon lausunto, vaikka kokenut opettaja tietää ratkaisun jo valmiiksi.