Eduskunnasta ei löydy riittävää tukea lentoverolle – suuret puolueet eivät lämpene kansalaisaloitteelle
Kansalaisaloite kansallisen lentoveron käyttöön otosta sai eduskunnan torstai-illan istunnossa odotusten mukaisen vastaanoton.
Vihreät ja vasemmistoliitto kiittelivät aloitetta vuolaasti ja olisivat valmiit säätämään veron ilmastosyistä, mutta päähallituspuolueet SDP ja keskusta ja isot oppositioryhmät perussuomalaiset ja kokoomus eivät sille lämpene.
Veroa arvosteltiin muun muassa epäoikeudenmukaiseksi pienituloisille, ilmastovaikutuksiltaan tehottomaksi ja haitalliseksi kotimaiselle matkailuelinkeinolle.
Lähetekeskustelusta valtiovarainvaliokunnan käsittelyyn lähteneelle aloitteelle ei siten kannata odottaa menestystä eduskunnassa.
Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) selvitti, että hallituksen suunnitelmat päästöjen vähentämiseksi koskevat myös lentoliikennettä. Suomi tukee päästökaupan laajentamista kaikkiin lentoliikenteen ilmastoon vaikuttaviin päästöihin.
– Hallitus pitää siten päästökauppaa ensisijaisena keinona vähentää lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjä.
Kulmunin mukaan yksittäisellä kansallisella verolla voisi olla seurauksia, joita on vaikea arvioida ja jotka eivät välttämättä johda päästöjen tosiasialliseen vähentämiseen.
– Joten verot eivät tässä suhteessa ole aina välttämättä se tehokkain ratkaisu, Kulmuni arvioi.
Kulmunin mukaan hallitus on myös sitoutunut vaihtoehtoisesti selvittämään lentopolttoaineveron tai lentomaksun käyttöönottamista EU-tasolla tai globaalisti.
– Selvää on, että globaaliratkaisu olisi ilmastonmuutoksen torjumiseksi ensisijainen.
Kulmuni muistutti, että EU:n komission syksyllä julkaisemaan Green Deal -ohjelmaan sisältyy niin päästökauppaa kuin energiaverotusta koskevia kirjauksia. Myös lentoliikenteen polttoaineiden verotuskohtelua on luvattu selvittää energiaverodirektiivin muutoksia valmisteltaessa. Päätöksiä on luvassa kesällä 2021.
Valtiovarainministeri nosti esiin myös biopolttoaineiden mahdollisuudet lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä.
– Lentoliikenteessä tavoitellaan sekoitevelvoitteen avulla 30 prosentin osuutta kestäville biopolttoaineille vuonna 2030.
Lentoliikenteen sekoitevelvoitetta koskeva lainsäädäntö on Kulmunin mukaan valmisteilla ensi vuoden aikana.
Vasemmistoliiton Maj Kivelä muistutti, että tällä hetkellä verotus suosii selkeästi lentoliikennettä. Lentopolttoaineista ei peritä valmiste- eikä arvonlisäveroa, ja kansainvälisessä lentoliikenteessä ei peritä arvonlisäveroa henkilökuljetuksista.
– Mielestäni tämä tilanne on täysin kestämätön ilmaston kannalta.
Kivelä huomautti, että Euroopassa lentovero on käytössä jo Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa ja Isossa-Britanniassa. Ruotsissa lentovero ja niin sanottu lentohäpeä ovat yhdessä vähentäneet lentämistä.
– Eli jopa lentämisen vähentäminen on mahdollista.
Kivelä muistutti, että kaikissa kolmessa kansalaisten kannatusta mitanneessa tutkimuksessa tulos oli samansuuntainen: noin puolet suomalaisista kannattaa lentoveron käyttöönottoa Suomessa.
– Yhteiskunnan on tehtävä kaikkensa, jotta kiihtyvä ilmastokriisi saadaan pysäytettyä. Itse ajattelen, että lentoliikenne ei voi tietenkään olla tässä työssä vapaamatkustaja. Siksi tähän lentämisen erityiskohteluun on puututtava.
Vihreiden Pirkka-Pekka Petelius näki, että lentoveron tuotoilla voitaisiin myös rahoittaa kestävämpiä liikkumismuotoja, esimerkiksi raideliikennettä. Peteliuksen mukaan lentämisestä ei voi päästä kokonaan eroon, mutta sen päästöihin on kyettävä puuttumaan nykyistä voimakkaammin.
– Tässä pelkästään kotimaiset vähennystoimemme eivät tule riittämään vaan niitä tarvitaan sekä globaalilla että EU-tasolla. Kotimaiset toimemme olisivat kuitenkin askel oikeaan suuntaan, ja niillä voimme kirittää globaaleja toimijoita.
Keskustan Mikko Kärnä ihmetteli punavihreiden hallituskumppaneiden puheenvuoroja.
– Koska kyllä olemme selkeästi sopineet hallitusohjelmassa, mitkä ovat ne toimenpiteet, joilla lentoliikenteen päästöjä pyritään leikkaamaan, ja myös verolinjauksista on sovittu hallitusohjelmassa, ja siellä ei kyllä tällaista lentoveroa mainita.
Kärnä piti tärkeimpänä toimena saada nyt biokerosiinia lentokoneiden tankkiin keinolla millä hyvänsä.
– Se on sellainen aito ratkaisu, jolla niitä päästöjä kyetään leikkaamaan. Ja toinen juttu: tietysti täytyy tukea myös uusien vähäpäästöisempien konetyyppien käyttöönottoa, koska tätäkin kautta aidosti päästään päästöjä leikkaamaan. Mutta kansallisella lentoverolla me ainoastaan ampuisimme omaa matkailuelinkeinoamme jalkaan, lappilaisedustaja näki.