Autokierrätys romutti kaikki ennätykset – lisääntyi kolmanneksella edellisvuodesta
Suomessa kierrätettiin viime vuonna autoja enemmän kuin koskaan. Romutettavaksi päätyi yli 106 000 ajoneuvoa. Kasvua toissa vuodesta kertyi 33 prosenttia.
Suomen Autokierrätyksen mukaan syynä kasvuun on muun muassa tietoisuuden lisääntyminen kierrätyksestä valtion romutuspalkkion ansiosta.
Autojen maahantuojat huolehtivat autojen kierrätyksestä tuottajayhteisönsä Suomen Autokierrätyksen kautta. Autosta päätyy kiertoon 95 prosenttia.
Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali kertoo tiedotteessa, ettei hukkaan mene juuri mitään.
Esimerkiksi metalli voidaan käyttää uudestaan teollisuuden raaka-aineena. Tätä ennen käyttökelpoiset käytetyt osat voidaan poimia talteen uudelleen käytettäviksi.
Autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa yli 21 vuotta, kun muissa Pohjoismaissa se on keskimäärin 16–18 vuotta. Kenraalin mukaan tätä kohti tulisi pyrkiä Suomessakin, koska tuoreempi autokanta korreloi vahvasti vähäpäästöisyyden ja liikenneturvallisuuden kanssa.
– Kierto yhdessä markkinoille tulevien uusien päästöttömien ja erittäin vähäpäästöisten autojen kasvun myötä uudistavat autokantaa parhaiten, Kenraali arvioi.
Suomen Autokierrätyksen tehtävänä on huolehtia siitä, että kiertoon päätyvät autot käsitellään lainmukaisesti ympäristöseikat huomioon ottaen. Ajoneuvoverot katkeavat lopullisesti vain virallisesta vastaanottopisteestä saadulla romutustodistuksella.
Näistä henkilöautoja oli 97 068. Tämä on 34 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.
Autojen kierrätys jatkui vilkkaana läpi koko vuoden. Joulukuussa 2020 romutettujen autojen määrä oli poikkeuksellisen korkealla ja siihen verrattuna vuoden 2021 määrä jäi jälkeen. Kuitenkin joulukuu 2021 oli tilastojen valossa kaikkein aikojen toiseksi vilkkain joulukuu.
Syynä kasvuun ovat metallien maailmanmarkkinahintojen nousun lisäksi tietoisuuden lisääntyminen esimerkiksi valtion romutuspalkkion myötä.
Lisäksi kuluttajille suunnattua informaatiota kierrätyksestä lisättiin ja parannettiin niin sosiaalisen median kanavien kuin perinteisen digi- ja paperimedian kautta.