Autoala arvioi sähköistymisen etenevän odotettua nopeammin – edellyttää latausinfran laajentamista
Autoala odottaa, että autojen sähköistyminen etenee odotettua nopeammin.
Autokannassa arvioidaan olevan noin 740 000 ladattavaa henkilöautoa vuonna 2030, kun vielä viime vuonna määrän oletettiin jäävän hieman yli 600 000 autoon.
Autoalan Tiedotuskeskus huomauttaa kuitenkin, että sähköistymisen vauhdittuminen edellyttää latausinfran laajentamista. Yleistyminen vaatii kotilatausmahdollisuutta ja kattavaa julkista latausverkkoa.
– Sähköistyminen etenee ripeästi jo nykytoimilla, joihin EU-raja-arvojen lisäksi kuuluvat kansalliset hankintatuet, autoveron poistaminen täyssähkö- ja vetyautoilta sekä vähäpäästöisten työsuhdeautojen kannusteet, arvioi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tiedotteessa.
Henkilö- ja pakettiautojen sähköistyminen nopeutuu autoalan mukaan selvästi tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla, sillä EU-lainsäädännössä henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoja ollaan kiristämässä.
EU-komissio esittää uusien autojen päästötavoitteiden kiristämistä siten, että henkilöautojen keskipäästöt alenisivat 55 prosentilla ja pakettiautojen 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2035 tavoitteeksi on ehdotettu, että uudet autot olisivat nollapäästöisiä.
Uutta raja-arvoesitystä ei ole vielä hyväksytty EU:ssa, mutta autoalan mukaan se todennäköisesti etenee esitetyssä muodossaan.
Viime vuonna Suomessa noin 30 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja.
Tänä vuonna täyssähköautojen osuuden arvioidaan kasvavan jo noin 17 prosenttiin ja ladattavien hybridien 23 prosenttiin rekisteröinneistä. Ladattavien autojen yhteenlaskettu osuus kasvaisi näin noin 40 prosenttiin.
Täyssähköautojen osuuden arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä jo lähes kahteen kolmasosaan rekisteröinneistä, ja vuonna 2035 kaikki ensirekisteröitävät autot olisivat täyssähkö- tai polttokennoautoja.
Sähköistymisen on ennakoitu Suomessa olevan hieman nopeampaa kuin Euroopassa keskimäärin, mutta hitaampaa kuin muissa Pohjoismaissa.
Autoala huomauttaa kuitenkin, että autokannan kierto kestää noin 22 vuotta. Käyttövoimamurros etenee näin hitaasti, vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti päättyisikin vuonna 2035.
Autoalan käyttövoimaennusteen mukaan Suomen henkilöautokannassa on vuonna 2030 vielä noin 2,2 miljoonaa polttomoottoriautoa.