Ajokorttiuudistus ei lisännyt nuorten onnettomuuksien määrää – Traficom pitää hallituksen lakimuutosehdotusta oikeansuuntaisena
Vuoden 2018 ajokorttilain uudistuksen ei voida selvästi osoittaa lisänneen tai vähentäneen henkilövahinkoja missään ajokorttiluokassa, kertoo Traficom.
Onnettomuustilastoissa ajokorttiuudistuksen ei havaittu olennaisesti vaikuttaneen 17-vuotiaiden henkilövahinkojen kokonaismäärään.
Traficomin mukaan positiivinen kehitys liikenneturvallisuudessa on jatkunut Suomessa ja henkilövahinko-onnettomuudet vähenevät edelleen tasaisesti kaikissa ikäryhmissä.
Tutkimuksessa vertailtiin 17-vuotiaiden ja 18–19-vuotiaiden onnettomuustilastoja. Todennäköisyys joutua onnettomuuteen on ollut 17-vuotiailla suurempi kuin 18–19-vuotiailla. Vuonna 2020 alaikäisten todennäköisyys joutua onnettomuuteen oli kuitenkin jo alittanut tason, jolla 18–19-vuotiaat olivat vuonna 2018.
– Kokonaisuudessaan 17-vuotiaiden suurempi todennäköisyys joutua henkilövahinko-onnettomuuteen vuoden sisällä ajokortin saamisesta voi tutkimuksen perusteella selittyä suurelta osin muita suuremmalla ajosuoritteella eli ajettujen kilometrien määrällä. Lisäksi tutkimuksen mukaan suurin osa ikäpoikkeuslupakuljettajista on nuoria miehiä ja nuorilla miehillä on naisia suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen, sanoo Traficomin erityisasiantuntija Elina Uusitalo tiedotteessa.
Traficomin mukaan tutkimus antaa hyvää pohjatietoa uusille toimenpiteille.
Esimerkiksi 17-vuotiaiden onnettomuuksissa lisääntyneet muiden osapuolten ja matkustajien henkilövahingot olisi Traficomin mukaan hyvä ottaa tarkasteluun. Ilmiö huomioidaan ajokorttilain muutosehdotuksessa rajaamalla matkustajamäärää 17-vuotiaille henkilöauton kuljettajille.
– Tämä ehdotus vaikuttaa, tutkimuksen tulokset huomioiden, oikeansuuntaiselta. Lakiesityksessä esitetään myös 17-vuotiaille henkilöauton kuljettajille yöaikaan ajamisen rajoituksia. Traficomin aiemmin tekemässä selvityksessä ilmeni, että suurin osa kaikista 17-vuotiaiden ajokieltorikoksista tapahtui yöaikaan. Tämäkin ehdotettu rajoitus näyttäisi siis oikeansuuntaiselta, Uusitalo sanoo.
Hallitus antoi toukokuussa eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Sitä on tarkoitus käsitellä eduskunnassa syksyllä.
Esitys mahdollistaisi 17-vuotiaille rajoitetun B-luokan ajo-oikeuden huoltajan suostumuksella.