Sähköauton ekologisuus riippuu sähkön tuotantotavasta
Autonvalmistaja Volvo ilmoitti äskettäin, että se aikoo tarjota vuoden 2019 jälkeen kuluttajille vain kokonaan tai osittain sähköllä kulkevia autoja.
lmoitus on virittänyt Suomessakin vilkkaan keskustelun siitä, pitäisikö poliittisen päättäjän vauhdittaa sähköautojen etenemistä.
Kokoomuslainen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ehätti heti Volvon ilmoituksen jälkeen ehdottaa pakollisia sähköauton latauspisteitä kaikille valtateiden varsilla oleville huoltoasemille.
Sähköautoilun edistämisestä näyttää olevan kehkeytymässä myös argumentti biopolttoaineiden tuotannon laajentamista vastaan.
Väitetään, että polttomoottorin aika on joka tapauksessa päättymässä ja siksi pitäisi siirtyä mahdollisimman nopeasti päästöttömiin sähköautoihin.
Päästöjen näkökulmasta oleellista on kuitenkin se, mitä tapahtuu nyt liikennekäytössä olevalle vajaalle 2,7 miljoonalle henkilöautolle.
Niistä vain hyvin pieni osa on osittain tai kokonaan sähkökäyttöisiä.
Biopolttoaineiden käytön lisääminen onkin edelleen nopein ja tehokkain tapa vähentää autoliikenteen päästöjä.
Osittain sähkökäyttöisten hybridiautojen suosio on kyllä nopeassa kasvussa.
Tämän vuoden alussa rekisteröidyistä uusista autoista jo 8,5 prosenttia oli hybridiautoja.
Pelkästään sähköä käyttäviä autoja oli maaliskuun lopussa koko Suomessa noin tuhat ja ladattavia hybridiautoja noin 3000.
Vaikka sähköautojen suosio kasvaisi nopeastikin, maanteillämme liikkuu vielä vuosien ajan useita miljoonia polttomoottoria käyttäviä autoja.
Biopolttoaineiden käytön lisääminen onkin edelleen nopein ja tehokkain tapa vähentää autoliikenteen päästöjä.
Tietokirjailija Juha Kuisma varoitti tiistain Helsingin Sanomissa sähköautoilun lisäävän riskiä yhteiskunnan ajautumisestä sähköansaan.
Koko autokannan muuttaminen sähköllä käyväksi vaatisi Kuisman mukaan muutaman ydinvoimalan lisää.
Sähköauton ymäristöystävällisyys riippuukin Kuisman mukaan siitä, miten tarvittava sähkö tuotetaan.
Hänen mielestään sähköautojen olemassaoloa ei voida rakentaa sen paremmin fossiilisen lähtöenergian kuin ydinvoimankaan varaan.
Euroopan alueiden komitean jäsen Ossi Martikainen vastasi Kuismalle keskiviikkona, että sähköautoihin siirtyminen ei aiheuta sähköpulaa.
Aurinkosähkön nopea kasvu tekee hänen mukaansa mahdolliseksi sähkön hajautetun tuotannon mahdolliseksi laajassa mittakaavassa.
Nämä keskustataustaiset asiantuntijat ovat joka tapauksessa yhtä mieltä siitä, että sähköautoilun ympäristöystävällisyys riippuu siitä, miten niiden tarvitsema sähkö tuotetaan.
Kokoomukselle ei liene ongelma vaatia ydinvoiman lisärakentamista sähköautoilun edistämiseksi.
Keskusta kannustaa tässäkin hajautettua energiantuotantoa, on kyse sitten aurinkosähkön tai biopolttoaineiden edistämisestä