Puolueet saavat lisäresursseja maakunnissa 

Pääkirjoitus

Vastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä siirtyy ensi vuoden alusta Helsinkiä lukuunottamatta hyvinvointialueille. Niiden rajat vastaavat pääosin maakuntien rajoja. 

Ensimmäiset hyvinvointialueiden valtuustot valittiin vaaleilla viime tammikuussa. Kevätkausi kului lähinnä niiden järjestäytymiseen ja johtavien työntekijöiden valitsemiseen. 

Hyvinvointialueiden johtajien palkoista on revitty otsikoita, ylittäväthän ne monissa tapauksissa esimerkiksi pääministerin palkan. Valitut ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta soteuudistuksen parhaita asiantuntijoita Suomessa. 

Politiikan syyskauden alkaessa otsikoihin saattavat nousta valtuustoryhmien tukirahat.

Lain mukaan alueet voivat avustaa valtuustoryhmiä, ja kaikki alueet ovat tähän mahdollisuuteen tarttuneet. Tyypillinen tukisumma on 4 000–6 000 euroa valtuutettua kohti vuodessa alueesta riippuen. 

Valtuustoryhmien tuki nousee yhteensä muutamiin miljooniin euroihin koko maassa. Summaa voi verrata puoluetukeen, johon on varattu valtion budjetissa runsaat 35 miljoonaa euroa. 

Vaaleilla valitut päättäjät tarvitsevat kaiken mahdollisen avun.

Ryhmien tuki herättää varmasti arvostelua suuren yleisön keskuudessa semminkin kun sitä lietsovat muutamat puolueet, jotka itse kuittaavat tukirahat siinä missä muutkin ryhmät. 

Tuki ei ole kuitenkaan mitään yleistä puoluetukea. Rahat on käytettävä hyvinvointialueiden toimintaan kuten poliittiseen valmisteluun, tilaisuuksien järjestämiseen ja tiedottamiseen. 

Valtuustoryhmät voivat käyttää rahojaan myös työntekijöiden palkkaamiseen. Tällaisia rekrytointeja on jo tehtykin eri puolilla maata.  

Valtuustoryhmien tuelle on hyvät perusteet. Vaaleilla valitut päättäjät tarvitsevat kaiken mahdollisen avun, jotta he kykenevät oikeasti ohjaamaan hyvinvointialueiden toimintaa. Valtuustot eivät saa jäädä hyväpalkkaisten johtajien kumileimasimiksi. 

Valtuustot tekevät ensi syksynä koko kautensa tärkeimmät ratkaisut. Ne päättävät hyvinvointialueiden strategioista, jotka ohjaavat niiden toimintaa pitkälle tulevaisuuteen. Tämäkin puoltaa ryhmien resurssien vahvistamista heti toiminnan käynnistysvaiheessa. 

Valtuustoryhmien tuki vahvistaa joka tapauksessa puolueiden voimavaroja maakunnissa, vaikka tukirahojen käyttö onkin rajattu sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvään toimintaan. Helsingin puoluetoimistot eivät valtuustoryhmien tukirahoista kostu. 

Keskustan pirtaan maakuntien resurssien ja päätösvallan vahvistaminen sopii hyvin, on kyse sitten valtion budjettivarojen ohjaamisesta tai aluevaltuustoryhmien tukemisesta.  

Puolueiden kannattaa olla nyt tarkkana näiden rahojen kanssa. Kohuotsikoille ei pidä antaa aihetta käyttämällä rahoja johonkin muuhun kuin mihin ne on tarkoitettu.