Maakuntahallinto on soten sokkeli
Tunnetun sanonnan mukaan asioilla on tapana sitkistyä kun ne pitkittyvät. Tämä sanonta sopii erittäin hyvin myös sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen. Helsingin ja Tampereen pormestarit Jan Vapaavuori ja Lauri Lyly näyttävät olevan virittelemässä vielä vakavaa yritystä koko hankkeen kaatamiseksi.
Vapaavuori ja Lyly totesivat yhteisessä kirjoituksessaan Helsingin Sanomissa viime lauantaina, että sote-uudistus tarvitaan. Sen sijaan maakuntauudistusta ei pormestareiden mielestä tarvita.
Pormestarit olisivat kyllä valmiita siirtämään sosiaali- ja terveydenhuollon laajemmille hartioille, jotta palvelut voidaan turvata pienissäkin kunnissa. Heidän mukaansa suuret kaupungit voivat tässä tinkiä omista eduistaan.
Sen sijaan maakuntauudistusta ei pormestareiden mielestä pitäisi toteuttaa. Sote-uudistus voitaisiin toki tehdä maakuntamallilla, jolloin ”mallia itseisarvona pitävät voisivat kokea voittaneensa”. Tämä lienee pormestareiden kädenojennus tai ehkä pikemminkin letkautus keskustan suuntaan.
Vapaavuori ja Lyly tyrmäävät maakuntauudistuksen sillä perusteella, että he haluavat säilyttää elinkeino- ja työllisyyspolitiikan isojen kaupunkien päätösvallassa. He pelkäävät keskuskaupunkien alistamista ”maakunnallisen keskivertoajattelun liekaan”.
Juha Sipilän hallituksen sote-uudistuksen kiistattomin osa on juuri laki maakuntahallinnosta, joka täyttää kirkkaasti perustuslain edellytykset.
Pormestareiden ehdotus lienee tulkittava niin, että hallituksen tulisi peruuttaa maakuntahallintoa koskevat lakiesitykset. He pitävät kyllä hyvänä maakuntauudistukseen sisältyvää ajatusta valtion elinkeino- ja työllisyyspoliittisten tehtävien siirrosta alemmalle tasolle, mutta siirtäisivät ne maakuntien sijasta kunnille.
Sotea varten olisi pormestareiden mallissa ilmeisesti perustettava nykyisiä kuntayhtymiä vastaavat elimet, jotka keskittyisivät pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen.
Pormestarit eivät ota kantaa siihen, millä tavalla näiden kuntayhtymien päätöksenteko järjestettäisiin. Tuntuu kuitenkin siltä, että pelkästään sotea hoitavan kuntayhtymän valtuuston valitsemiseksi ei kannata vaaleja järjestää.
Pormestarit ovat unohtaneet, mihin sote-uudistus kaatui viime vaalikauden lopulla. Eduskunnan perustuslakivaliokunta hylkäsi silloin puolueiden yhdessä sopiman mallin, koska se ei taannut kansalaisten yhdenvertaisuutta ja kansanvallan toteutumista.
Juha Sipilän hallituksen sote-uudistuksen kiistattomin osa on juuri laki maakuntahallinnosta, joka täyttää kirkkaasti perustuslain edellytykset.
Maakuntahallintoa voikin verrata rakennuksen sokkeliin. Jos se nyt yritettäisiin vetää pois soten alta, koko rakennelma romahtaisi.