Onnetonta oppositiopolitiikkaa eduskunnassa
Kansanedustaja Tytti Tuppurainen (sd.) kirjoitti lehdessä: ”Väärää politiikkaa eduskunnassa”.
Olen jo pitemmän aikaa ihmetellyt opposition omituista politiikkaa. Kyselytunnit ovat huonoja siksi, että niissä keskustellaan lähinnä hallituksen harjoittamasta politiikasta. Voisiko välistä arvostella opposition eli edellisen hallituksen politiikkaa?
Etenkin Yle voisi olla tasapuolisempi tässä suhteessa.
Katsoin puolueiden puheenjohtajapaneelin tekoälystä. Ilahduin pääministerin matematiikkanostosta.
Vastaavanlaista keskustelua tarvittaisiin matematiikan opetuksesta ja osaamisesta. Jostain syystä Yle ei ole kiinnostunut järjestämään edes matematiikan teemailtoja.
Mistä tulisi ymmärrystä päättäjille, jotta alettaisiin panostaa Suomen menestyksen kannalta tärkeisiin asioihin ja niihin asioihin, joilla ehkäistään eriarvoistumista ja syrjäytymistä? Kunpa nyt tulisi kunnon välikysymyskeskustelu koulutuksesta ilman ääntenkalastelutarkoitusta!
Kannattaa katsella myös edellisen hallituksen virheitä uuden opetussuunnitelman ja digihypetyksen suhteen. Näitä asioita voisi nostaa esiin eduskunnan kyselytunneilla.
Matematiikan oppimisen ongelmista keskustellaan paljon Facebookin ryhmissä. Parasta aikaa pohditaan ryhmässä Matematiikka, tulisiko lukion pitkässä matematiikassa keskittyä murtolukujen opettamiseen, koska niitä ei ole opittu yhdeksänvuotisen peruskoulun aikana.
Miten ymmärretään prosenttilaskuistakaan ilman murtolukuosaamista? Pitäisi alkaa hälytyskellojen soida, mutta eduskunnassa ja Ylen ajankohtaisohjelmissa vaahdotaan vain varhaiskasvatuksesta.
Oma ehdotukseni laskupäiden lahoamisen estämiseksi on: Modernisoidaan esimerkiksi Kallion Laskuoppi vuodelta 1969, opetetaan se opettajille ja vaaditaan, että sitä käytetään kaikkialla kouluissa.
Järjestetään matematiikassa valtakunnalliset päättökokeet alakouluun, yläkouluun ja kahden päivän ylioppilaskirjoitukset, joista toinen koe on koneeton ja jompi kumpi koe pakollinen – opiskelija voi valita, kumman vai molemmat kirjoittaa.
Löytyisikö jokaisesta puolueesta yksi kansanedustaja tai avustaja, joka paneutuisi ennen välikysymyskeskustelua matematiikan oppimisen ongelmiin? Sähköiset ylioppilaskirjoitukset matematiikassa ovat yksi eriarvoistava tekijä.
Uuden opetussuunnitelman ja koulujen digitalisaation kehittelyssä kuunneltiin vain silloisen opetusministerin Krista Kiurun (sd) ja Opetushallituksen pääjohtajan Aulis Pitkälän (sd) sekä Ylen suosimia asiantuntijoita.
Nyt kouluttajissa on henkilöitä samasta puolueesta, kuten Martti Hellström, jonka koulutuspoliittisessa ehdotuksessa ei mainittu sanallakaan matematiikkaa. Rahaa uppoaa asioihin, joilla rapautetaan matematiikan osaamista ja aiheutetaan syrjäytymistä.
Ylestä on tullut eduskunnan opposition kannatuskanava ja tuki äänten kalastelussa. Koko viikon huudettiin toimittajien suulla oppositiopolitiikkaa tukevan teemaillan mainosta, mutta pyynnöistä huolimatta ei saada matematiikan teemailtaa.
Sain vinkin, että Kanavassa 6/2015 on Osmo Pekosen artikkeli: ”Ranskassa syttyi koulusota – Suomi saa kyytiä”. Kannattaa lukea, mistä Ranskassa keskustellaan.
Peruskoulun yläasteen koulu-uudistuksessa Ranska on saanut vaikutteita Suomesta. Näistä kirjoittelimme Suomessakin ja surimme jakokulman menetystä:
”Suomi maalataan hölmöläisten kansakunnaksi, joka tuhoaa koulunsa, kielensä ja kulttuurinsa, jota Ranskan ei pidä ryhtyä jäljittelemään.”
”Koulu muutetaan viihteeksi, mitään vaikeaa tai haasteellista ei edes yritetä opettaa. Suomi lakkauttaa jopa kaunokirjoituksen.”
”Oma käsiala on tärkeä osa ihmisen persoonallisuutta ja oppiminen tapahtuu parhaiten perinteisen vihkoon kirjoittamisen kautta.”
”Suomalaisilla on ollut huomattavia menestyksiä soveltavissa tieteissä – esimerkiksi Nokia. Ne synnytti järjestelmä, jossa opetettiin kunnolla perusasiat eikä tyydytty hypistelemään älypuhelimen nappuloita. Nyt he luopuivat siitä, mikä teki heistä rikkaita; heistä on tuleva kerjäläisiä – ja meistä heidän mukanaan.”
”Ilmiöpohjainen opetus on suomalaisen kasvatustieteen uusin mantra, mutta vielä on testaamatta, toimiiko se edes Suomessa.”
Oppositiopolitiikka muuttuu tuskin ennen kuin Yle muuttaa politiikkaansa. Olisiko aloitettava matematiikan arvostuksen ja osaamisen parantaminen vaihtamalla Ylen johto?
Kansa tarvitsisi muutakin kuin sirkushuveja. Koko kansan matematiikkakerhot Ylelle perjantai-illoiksi klo 19 – 20.30. Pressiklubin voi siirtää myöhempään ajankohtaan!
Alli Huovinen