Lidl Suomi ei voi arvioida, kenelle viljelijälle tulisi antaa ylimääräistä kompensaatiota
Keskustelu alkutuotannon kannattavuudesta jatkuu vilkkaana (Suomenmaan verkkosivut 8.9.2018).
Pidän arvokkaana sitä, että ruoasta keskustellaan. Keskustelun ja kannanottojen myötä niin ymmärrys kuin arvostus ruokaa ja koko ruokaketjua kohtaan kasvaa.
Suomenmaan artikkelissa kansanedustaja Antti Kaikkonen vaati kaikilta toimijoilta, mukaan lukien Lidliltä, toimenpiteitä alkutuotannon kannattavuuden parantamiseksi.
Myös ylimääräisten tukien keräämistä kaupalta ja kuluttajilta on esitetty.
Rahan keräämisen ja sen oikeudenmukaisen jakamisen eri tuotantosuunnille ja yksittäisille tiloille näen mahdottomana.
Yrityksenä meillä ei ole tietämystä arvioida, kenelle tulisi antaa ylimääräisiä kompensaatioita, eikä meillä ole kanavia tällaisten rahavirtojen ohjaamiseen.
Erilaiset ja eri tuotantosuuntien yrittäjät eri puolilla Suomea kärsivät erilaisista ongelmista. Näiden objektiivinen arvottaminen keskenään on meille mahdotonta.
Ylimääräisten tukien tasajakoon en myöskään usko. Valtion ja EU:n maatalouden tukipolitiikalla on vaikeissa tilanteissa mahdollisuus auttaa.
Uskon viranomaisilla olevan keinot, kanavat ja tietämys tukien ohjaamiseksi oikeisiin osoitteisiin.
Lidl Suomi käy eri kotimaisten tavarantoimittajien kanssa kaupallisia neuvotteluja koko ajan.
Neuvotteluissa luonnollisesti lähdemme siitä oletuksesta, että kun alkutuotannon tuotantopanosten kustannukset kasvavat, elintarviketeollisuuden kotimaisten raaka-aineiden hankinta kallistuu.
Näin ollen nousevien hintojen paine nousee varmasti läpi koko elintarvikeketjun. Oletamme, että mikäli maksamamme ostohinnat nousevat, siirtyy tämä nousu lähes kokonaan alkutuotannolle.
Kuluttajan näkemiin hyllyhintoihin vaikuttaa markkina- ja kilpailutilanne niin kaupan kilpailijoiden välillä, eri tuotemerkkien välillä kuin myös kotimaisten ja ulkomaisten vaihtoehtoisten tuotteiden välillä.
Kuluttaja päättää itse mihin rahansa käyttää ja mitä suuhunsa laittaa. Niin kotimaassa kuin ulkomailla.
Samanaikaisesti teemme koko ajan toimenpiteitä ja panostuksia suomalaisten tuotteiden myynnin edistämiseksi niin kotimaassa kuin vientimarkkinoilla.
Paljon laadukkaita suomalaisia elintarvikkeita on jo saavuttanut jalansijaa kansainvälisessä myymäläverkostossamme.
Esimerkiksi Suomi-viikot ovat olleet menestys Ruotsin Lidl-myymälöissä. Viime vuonna 28 suomalaista tavarantoimittajaa vei kauttamme 75 eri tuotetta jo 23 Lidl-maahan.
Avoimella markkinalla uskon tällaisen aktiivisen kaupallisen toiminnan edistävän koko ruokaketjun kehittymistä ja pärjäämistä, ja pitävän samalla huolta myös kuluttajan tarpeista ja toiveista.
Lauri Sipponen
toimitusjohtaja
Lidl Suomi