Pohjois-Karjalan Keskustanuoret vaatii nopeampaa Joensuu–Helsinki-raideyhteyttä
Itä-Suomen maakuntaliitot ovat ehdottaneet toimia junaliikenteen kehittämiseksi. Tavoitteena on lyhentää Joensuu–Helsinki-junamatka kolmeen tuntiin.
Asiasta kertoi 11.3. Karjalainen.
Uuden ratayhteyden myötä Joensuu–Helsinki-junat eivät kulkisi enää Lahden kautta, vaan uusi yhteys rakennettaisiin Kouvolasta Porvooseen ja sieltä Helsinki-Vantaan lentokentälle.
– Porvoon oikorata on raikas ja kauan odotettu avaus junaliikenteen kehittämiseksi. Juna on tulevaisuuden liikennemuoto välimatkojen lyhentymisen ja päästöjen vähentämisen perusteella. On typerää olla hyödyntämättä tätä mahdollisuutta Pohjois-Karjalan asukkaiden hyvinvoinnin ja alueen elinkeinoelämän näkökulmasta, Pohjois-Karjalan Keskustanuorten puheenjohtaja Pietu Heiskanen täräyttää.
Heiskasen mukaan yhteys Porvoon kautta myös Helsinki-Vantaan lentokentälle yhdistäisi Pohjois-Karjalan paremmin osaksi maailmanlaajuista lentoliikenneverkkoa.
Pohjois-Karjalan junaliikenne on ollut keskustanuorten mukaan tällä hallituskaudella liipaisimella, kun vuonna 2015 liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR suunnittelivat lukuisien yhteyksien lakkauttamista kokonaan.
Lopulta suunnitelmat kariutuivat. Maakunnan raideliikennettä ei ole puheenjohtaja Heiskasen mukaan kuitenkaan kehitetty millään tavalla.
– Jos haluamme pitää Pohjois-Karjalan elinvoimaisena ja houkuttelevana maakuntakeskuksena, junalla on päästävä kulkemaan muualle Suomeen. Pohjois-Karjalan kansanedustajilla on nyt näytön paikka nostaa Porvoon oikoradan rakentaminen valtakunnalliseen keskusteluun.