Liikenneministeri Sanna Marin haluaa vähentää päästöjä maalla, merellä ja ilmassa – "Suomalaisella ympäristöosaamisella on valtava merkitys, kun ilmasto muuttuu"
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) pitää tärkeänä, että Suomi vähentää päästöjään ja edistää puheenjohtajamaana sitä, että EU olisi hiilineutraali vuonna 2050.
Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n mukaan lumen ja ikiroudan peittämät alueet ovat kutistuneet.
– Tarvitaan ennakkoluulottomia toimia myös liikenteessä, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet saavutetaan ja että lämpötilan nousu saadaan pysähtymään alle 1,5 asteeseen esiteollisesta ajasta, Marin kommentoi.
Jo puolentoista asteen nousu maapallon keskilämpötilassa tarkoittaa sitä, että Pohjoinen jäämeri on tulevaisuudessa ajoittain jäätön kesäisin.
Havaitut merien, jäätiköiden, lumipeitteen ja ikiroudan muutokset jatkuvat, mutta niiden voimakkuus riippuu kasvihuonekaasujen pitoisuuksien kasvusta.
– Tie-, meri- ja lentoliikenteen hiilijalanjälkeä on pienennettävä, jotta vapautuisimme fossiilisista polttoaineista ja jotta Suomi olisi hallitusohjelman mukaisesti hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Myös EU:n liikenneministerit peräänkuuluttavat pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista otetta liikenteen päästöjen vähentämiseksi, ministeri toteaa.
Rahtiliikenne ja risteilymatkailu kasvavat arktisilla merireiteillä, missä meriympäristö on haavoittuvaa ja merenkulun olosuhteet haastavat.
Ympäristövahinkojen torjunta ja vesiin päätyvien ravinteiden ja haitallisten aineiden päästöjen vähentäminen on entistä tärkeämpää, kun ilmasto lämpenee.
– Jää, lumi ja talvimerenkulku ovat Suomen erikoisalaa. Suomi voi tarjota esimerkiksi öljyntorjunnan osaamistaan ja auttaa varautumaan arktisen merenkulun haasteisiin. Ympäristöosaamisella on valtava merkitys, kun ilmasto muuttuu, ministeri Marin sanoo.