Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Historia
Erich Honeckerin Citroen CX Prestige turbo museossa Dresdenissä. (Kuva: Wikimedia Commons/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en)

Historia | Työkalu-Saksan murheet unohtuivat pehmeällä takapenkillä – ranskalaisauto lumosi DDR:n johtajan

Pekka Pohjolainen 24.3.2025 21:00, muokattu 24.3.2025 18:28
a– a+
Historia

Edesmenneen Itä-Saksan johtaja Erich Honecker (1912-1994) muistetaan miehenä, joka ei suostunut maansa poliittiseen uudistamiseen siinäkään vaiheessa, kun kommunistihallinnot alkoivat jo luhistua naapurimaissa. 

Virka-autonsa valinnassa kommunistijohtaja oli edistyksellisempi. Kun Citroënin toimitusjohtaja lahjoitti Honeckerille vuonna 1978 kaksi Citroën CX Prestige -autoa, Itä-Saksan johtaja ei muilla kieseillä enää halunnut liikkuakaan.  

Honeckerin Citroën-laivastoon kuului kaikkiaan parikymmentä CX:ää. Hänellä itsellään ei tosin ollut ajokorttia, eikä kommunistijohtaja koskaan ajanut autoa.     

Ranskan presidentti Valéry Giscard d´Estaing esitteli uuden, suurta huomiota saaneen Citroën CX:n 26. elokuuta 1974 hieman ennen Pariisin autonäyttelyn avajaisia. 

Noihin aikoihin Ranskaa pidettiin teknisissä innovaatioissa edelläkävijänä. Yliäänimatkustajakone Concorde oli tulossa käyttöön, ja TGV-suurnopeusjunat olivat siirtämässä Ranskan raideliikennettä uuteen aikaan. 

Citroen CX teki vaikutuksen niin futuristisella muotoilullaan kuin alhaisella ilmanvastuksellaankin. Tyyppinimi CX tuleekin juuri ilmanvastuskertoimen ranskankielisestä lyhenteestä. 

Citroën-autoja Itä-Saksan parlamenttitalon edustalla 1990. (Wikimedia Commons) lisenssi

DDR:n johtajaan teki vaikutuksen ennen kaikkea Citroënin kuuluisa kaasunestejousitus, joka teki auton kulusta silkinpehmeää ja tasaista epätasaisillakin teillä. Käynnistettäessä Citroën kohosi verkkaisesti etuakseli edellä kuin kameli sorkilleen noin 15 senttimetrin verran. 

Luultavasti virka-auton valintaan liittyi politiikkaakin, sillä todellisia vaihtoehtoja ei ollut liiaksi. Kolhoista neuvostoliittolaisista ZIL- ja Tshaika -limusiineista piti päästä eroon, ja tshekkiläinen Tatra oli epäluottava ja meluisa ilmajäähdytteisine V8-moottoreineen. 

Amerikkalainen vaihtoehto ei tullut kysymykseenkään. Länsisaksalaiseen edustusautoon, Mercedekseen tai BMW:hen päätyminen olisi sekin ollut nöyryyttävää maalle, joka yritti kilpailla naapurinsa kanssa melkein kaikessa, mutta kykeni valmistamaan vain teknisesti jälkeenjääneitä Trabanteja ja Wartburgeja. 

Itäsaksalaisen kommunistijohtajan olisi myös vaikea kuvitella liikkuvan kansansa seassa myöskään brittiläisen monarkian loistoa henkivällä Rolls-Roycella tai Daimlerilla.  

Ranskalainen vallankumousromantiikka oli sen sijaan lähellä itäsaksalaisten marxisti-leninistien sydäntä, ja ranskalainen auto siksi poliittisesti luonteva valinta. Myös puolueeton Ruotsi oli sopiva autokaluston toimittajaksi: DDR:ään hankittiin vuodesta 1976 lähtien kaikkiaan 135 Volvo 264 GL:ää puolue-eliitin virka-autoiksi. 

Tiettävästi Itä-Saksan pahamaineisen turvallisuusministeriön Stasin johtaja Erich Mielke ei luottanut tekniikaltaan monimutkaiseen CX:ään lainkaan ja määräsi Citroënilla liikuttaessa aina “takavarmistukseksi” toisen auton.

Neuvostoliiton ja DDR:n johtajat Mihail Gorbatshov ja Erich Honecker vuonna 1987. (Peter Koard/Bundesarchiv/Wikimedia Commons) lisenssi

Aiemmasta DS-mallista perityn kaasunestejousituksen lisäksi CX:n erikoisuuksiin kuului Diravi eli hydraulinen servo-ohjaus, joka teki auton käsittelystä todella kevyttä ja vaivatonta.  

Autoharrastajat pitävät CX:ää viimeisenä “aitona” Citroënina ennen vuoden 1976 fuusiota selvästi konservatiivisemman Peugeot’n kanssa. Merkkien yhdistyminen muutti merkin omaperäistä suunnittelupolitiikkaa tavanomaisemmaksi ja yhteisiä ratkaisuja hakevaksi. 

Tasaista kyytiä tarjoavan kaasunestejousituksen ansiosta CX:n pitkärunkoisesta farmarimallista tuli suosittu ambulanssina ja elokuvauskäytössä tärinättömien kamera-ajojen alustana.  

Farmarimallista rakennettiin myös kahdella peräkkäisellä taka-akselilla varustettuja autoja, joita käytettiin kuriiriliikenteessä, muun muassa sanomalehtien pikakuljetuksiin ympäri Eurooppaa.

CX oli aikanaan tuttu näky Suomenkin maanteillä. Edistyksellisellä ranskalaisautolla ajoi muun muassa kansantaiteilija Esa Pakarinen.

CX pysyi tuotannossa Citroënin suurimpana mallina vuoteen 1991 saakka. Sitä valmistettiin 16 vuoden aikana lähes 1,2 miljoonaa kappaletta. 

Lue myös

Kekkosen sukupolvesta on elossa enää yksi ihminen – kaikkien aikojen vanhin omassa maassaan

Ethel Caterham on viimeinen elossa oleva ennen vuotta 1910 syntynyt henkilö
8.7.2025 22:30

Sovellus voi ohjata retkeilijän väärään paikkaan – katso Metsähallituksen vinkit

Kartta- ja navigointisovellukset toimivat usein hyvin taajamissa, mutta syrjemmässä ja luontoretkikohteiden suhteen kannattaa...
8.7.2025 22:00

Tutkimus: Äitien masennusoireille selitys raskausajalta

Turun yliopiston uudesta tutkimuksesta selviää, että naisilla, jotka kokivat masennus- tai ahdistusoireita raskauden...
8.7.2025 21:30

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Hoitamaton vajaus altistaa iäkkäät kaatuilulle
Uutiset | 6.7.2025 19:00
Ennuste: Tältä näyttää heinäkuun loppupuoliskon sää
Uutiset | 7.7.2025 21:00
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Black Sabbath on poikkeuksellinen yhtye myös tavalla, joka ei heti tule mieleen
Uutiset | 7.7.2025 23:00
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Keskiaikainen tapa palasi Suomeen
Uutiset | 7.7.2025 22:00
Puola aloitti toimet – miten käy vapaan liikkuvuuden?
Uutiset | 7.7.2025 19:00
Kysely: Kotitalousvähennyksen kutistamisella suurempi vaikutus remontteihin kuin uskottiin
Uutiset | 5.7.2025 14:30
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Synkkä Ukraina-arvio: Liian monta virhettä
Uutiset | 1.7.2025 21:48
Kekkosenkin konsti on pelastanut suomalaisten henkiä jo 50 vuotta
Uutiset | 1.7.2025 20:45
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30

Uusimmat

Kekkosen sukupolvesta on elossa enää yksi ihminen – kaikkien aikojen vanhin omassa maassaan
Uutiset | 8.7.2025 22:30
Sovellus voi ohjata retkeilijän väärään paikkaan – katso Metsähallituksen vinkit
Uutiset | 8.7.2025 22:00
Tutkimus: Äitien masennusoireille selitys raskausajalta
Uutiset | 8.7.2025 21:30
Yksi omaisuusrikos tapahtuu yhä harvemmin, mutta heinäkuussa kannattaa pitää silmät auki
Uutiset | 8.7.2025 21:02
Häkellyttävän moni suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Uutiset | 8.7.2025 20:00
Lapsiin kohdistettu mainonta muutoksessa
Uutiset | 8.7.2025 19:00
Purra huhuista EU:n uudesta velkavälineestä: Emme hyväksy
Uutiset | 8.7.2025 17:25
Trumpin aiheuttama epävarmuus jää leijumaan kauppasopimusten solmimisen jälkeenkin
Uutiset | 8.7.2025 16:23
Maasto- ja metsäpalot riivaavat Ranskaa ja Espanjaa
Uutiset | 8.7.2025 16:21
USU: Stubbin pojan valinnasta Upin tehtävään jo 13 kantelua
Uutiset | 8.7.2025 15:55
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Homovastaiset puheet ajoivat pois, mutta Aleksi Koivisto palasi kirkkoon – nyt hän kertoo, miksi
Uutiset | 21.6.2025 15:00
Parlamentaarinen pöytä saa miljardipotin – puolustuksen Nato-rahoista hyötyy muukin yhteiskunta, uskoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Tytti Tuppurainen
Uutiset | 29.6.2025 8:00
Kirjat | Karhuemo haluaa poikaset kotiin 
Uutiset | 5.7.2025 7:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Kekkosen sukupolvesta on elossa enää yksi ihminen – kaikkien aikojen vanhin omassa maassaan
Uutiset | 8.7.2025 22:30
Sovellus voi ohjata retkeilijän väärään paikkaan – katso Metsähallituksen vinkit
Uutiset | 8.7.2025 22:00
Tutkimus: Äitien masennusoireille selitys raskausajalta
Uutiset | 8.7.2025 21:30
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Työsuhdeturvan heikennysten haitat olisivat selvästi mahdollisia hyötyjä suuremmat
Mielipide | 2.7.2025 11:39
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Julkinen talous on kansalaisten palvelija, ei isäntä
Mielipide | 1.7.2025 12:46
Lukijalta: Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen
Mielipide | 1.7.2025 12:52

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Paluumuuttaja Pietu Heiskasesta Pohjois-Karjalan Keskustanuorten uusi puheenjohtaja
Keskusta | 20.10.2017 11:37
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste