Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Talous

Omakotitalokauppa käy kuumana

8.8.2025 5:30
Lue lisää 
Rautatieliikenne
Sr1 -vetureita näkee yhä varsinkin itäisessä Suomessa. (Kuva: Petri P Pentikäinen)

"Siperian susi" on lajinsa viimeinen – erikoisesta ominaisuudestaan tunnettu veturi kantaa yhä YYA-Suomen lippua

Pekka Pohjolainen 29.3.2024 12:00, muokattu 28.3.2024 13:47
a– a+
Rautatieliikenne

Suomenmaa julkaisee pääsiäisenä uudelleen viime kuukausien kiinnostavia juttuja. Juttu on julkaistu alun perin 13.1.2024.

Kylmän sodan aikaisessa YYA-Suomessa taivaalla jylisivät neuvostovalmisteiset MiG-hävittäjät ja maanteillä huristelivat länsiautojen seassa edulliset ja suositut Ladat, joskus myös harvinaisemmat Volgat ja Mosset.

Sähköistyksen myötä myös rautateille ilmestyi 1970-luvulla neuvostoteknologiaa. Ensimmäiset neuvostovalmisteiset Sr1-veturit aloittivat syksyllä 1973 henkilöliikenteessä välillä Helsinki–Riihimäki.

Sr1 oli lyhenne kömpelöstä tyyppinimestä Sähkö raskas 1. Kansan suussa veturit ristittiin kuitenkin ”Siperian susiksi”. Lempinimensä veturi sai erikoisesta, suden ulvontaa muistuttavasta äänestään. Sen aiheuttivat päämuuntajaa, ajomoottoreita ja muita ylikuumenemiselle alttiita kojeita jäähdyttävät tehokkaat keskipakoispuhaltimet.

Suomen ensimmäisten sähköveturien hankintaprosessi perustui eduskunnan vuoden 1963 budjetin käsittelyn yhteydessä antamaan ohjeeseen, jonka mukaan rautateiden sähköistämisen yhteydessä vetokaluston, mukaan lukien suunnittelutyö, tulisi toteuttaa kotimaassa.

Linjauksen mukaisesti veturitarjouksia pyydettiin ainoastaan suomalaisilta valmistajilta, ja kuudelle kotimaiselle veturitehtaalle lähetettiin tarjouspyyntö helmikuussa 1966. Tarjouksia pyydettiin alkuun kuudesta veturista, lopullisen kokonaistarpeen ollessa 90 veturia.

Ensimmäisten veturien piti olla viimeistään vuoden 1968 loppuun mennessä valmiita kokeiltavaksi talvi- ja kesäolosuhteissa. Tarjouksen jättivät ainoastaan Valmet ja Lokomo , joiden sähkövarustehankkijana toimi Strömberg.

Keväällä 1967 tehtiin esitys valtioneuvostolle veturien tilaamiseksi. Tarjouspyynnön aikana Neuvostoliiton kaupallinen edustusto tarjosi kuitenkin Valtionrautateille sähkövetureita kirjeitse.

Neuvostoliittolaisten tarjoukset eivät täyttäneet kaikkia asetettuja vaatimuksia, mutta hinta oli edullinen. Valtioneuvosto ehdotti eduskunnalle, että Neuvostoliiton sähköveturitarjous tutkittaisiin tarkoin erityisesti teknisten ominaisuuksien ja Suomen olosuhteisin sopivuuden suhteen.

Ajatuksena oli, että jos Neuvostoliitosta hankkiminen tukisi samalla samalla kotimaista metalliteollisuutta bilateraalikaupan sopimusten mukaisesti, vetureiden hankintaa Neuvostoliitosta tulisi harkita.

Tammikuussa 1970 Rautatiehallitus totesi tarjottujen veturien täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset ja olevan käyttökelpoisia Valtionrautateillä. Lausunnon mukaan neuvostoliittolaisten veturien hinta oli noin 20 prosenttia edullisempi kuin kotimaisten.

Neuvostoliittolaisten veturien suunnitteluratkaisut perustuivat myös aiempiin käytännön kokemuksiin, kun taas kotimaisten veturien ratkaisut olivat teoreettisia ja käytännössä kokeilemattomia.

Syksyllä 1970 Valtionrautatiet tilasi lopulta monivaiheisten poliittisten päätöksien ja tarjouskilpailun jälkeen 27 sähköveturia neuvostoliittolaiselta V/O Energomašeksportilta Riihimäki–Tampere–Seinäjoki-rataosan sähköliikennettä varten. Veturit valmistettiin Novotšerkasskin sähköveturitehtaalla Valtionrautateiden toiveiden perusteella.

Vetureihin tuli esimerkiksi saksalaiset Knorr-paineilmajarrut ja tshekkoslovakialaiset Škodan telit, koska Neuvostoliitto hankki tuohon aikaan nopeat matkustajajunien sähköveturit Tšekkoslovakiasta, eikä valmistanut sellaisia itse. Sähkötekniikasta vastasi kotimainen Strömberg.

VL40 -tyypin veturin koekappaleen pakkaskestävyyttä testattiin jopa alle -60 asteen lämpötilassa. Ensimmäiset 27 veturia toimitettiin vuosina 1973-75.  Jo vuonna 1973 tehtiin lisätilaus kymmenestä veturista ja vetureita tilattiin neljässä erässä lisää vuosina 1975–1982. Viimeiset Sr1-sarjan veturit valmistuivat Novotšerkasskin tehtaalta vuonna 1985. Kaikkiaan vetureita valmistettiin Neuvostoliitossa 110 kappaletta, jotka kaikki tulivat Suomeen.

Sr1 -veturi Helsingin rautatieasemalla. (Francisco Welter-Schultes/Wikimedia Commons)

Vuonna 1974 Sr1-veturien käyttöalue laajeni sähköistyksen edettyä Toijalaan ja vuonna 1975 Seinäjoelle. Vuonna 1977 Sr1-sarjan veturit siirtyivät palvelemaan Itä-Suomea, kun sähköistetty osuus Riihimäeltä Kouvolaan avattiin.

Sittemmin Sr1-sarja on ollut käytössä lähes kaikilla sähköistetyillä rataosilla. Vetureita on käytetty paljon sekä henkilö- että tavaraliikenteessä. 1990-luvulta alkaen sveitsiläisvalmisteiset Sr2-veturit ovat syrjäyttäneet Sr1-vetureita nopeimpien henkilöjunien ja raskaimpien tavarajunien keulilta.

Sr1 -veturit suunniteltiin 160 km/h:n nopeudelle, mutta nopeutta on sittemmin pudotettu lyhyemmillä välityksille 140 kilometriin tunnissa vetovoiman kasvattamiseksi.

Neuvostotyyliin vetureiden ohjaamo-olosuhteet olivat alun perin melko karut, ja joidenkin hallintalaitteiden sijoituksessa oli toivomisen varaa. Lisäksi istuimet olivat epämukavat, ohjaamo oli meluisa ja lämmityslaitteella oli mahdotonta säätää ohjaamon lämpötilaa sopivaksi. Työergonomiaa paranneltiin jo melko pian ja isompi ohjaamosaneeraus kaikille vetureille tehtiin vuosina 1998–2003.

Sr1 -vetureita näkee käytössä yhä varsinkin itä-Suomessa puutavarajunien eteen valjastettuna tukikohtanaan Kouvola. VR poistaa Sr1- kalustoa käytöstä, jos yksilöihin tulee suurempaa korjaustarvetta. Viime kesänä kahdeksan veturia vietiin romutettavaksi Karjaalle.

Muutoin veturisarjaa käytetään rautatieharrastajien Resiina -lehden mukaan ainakin vuoteen 2030 asti. Sr1 on siten eräänlainen YYA-Suomen viimeinen mohikaani: muuta neuvostokalustoa ei enää kotimaan maaliikenteessä näe, yksityisten ihmisten museoikäisiä ajoneuvoja lukuunottamatta.

Lue myös

Etelä-Ranskassa raivonnut laaja maastopalo on saatu hallintaan

Etelä-Ranskassa raivonnut laaja maastopalo on saatu hallintaan, kertovat paikalliset viranomaiset. Sanomalehti Le Monden mukaan...
8.8.2025 8:38

Yhdysvallat tuplasi Venezuelan presidentin pidätykseen johtavista tiedoista maksettavan palkkion

Yhdysvallat on korottanut Venezuelan presidentti Nicolas Maduron pidätykseen johtavista tiedoista maksettavaa palkkiota 50...
8.8.2025 8:36

Sveitsi hakee epätoivoisesti ratkaisua Trumpin maalle asettamiin jättitulleihin

Sveitsi kertoi torstaina yrittävänsä yhä hakea ratkaisua Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin maalle asettamiin...
8.8.2025 8:23

Aihetunnisteet

Kotimaa rautatiet

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tutkimus paljastaa: Tämä voi pidentää elinikää
Uutiset | 7.8.2025 22:01
Meneekö hermot banaanikärpästen kanssa? Tämä yksinkertainen keino voi olla tehokas
Uutiset | 6.8.2025 21:30
Satelliittikuvat: Venäläinen ydinsukellusvenetukikohta vaurioitui maanjäristyksessä
Uutiset | 6.8.2025 12:20
Tutkimus: Koliikkia poteneilla on suurempi riski sairastua myös näihin ikäviin vaivoihin
Uutiset | 6.8.2025 22:07
Älä tee tätä virhettä – Muuten rotat uhkaavat
Uutiset | 7.8.2025 21:45
Väitös: Tietyt lääkkeet voivat vaikuttaa miesten kivessoluihin ja hedelmällisyyteen
Uutiset | 6.8.2025 22:15
Mies ylläpiti sivustoja, joilla oli tuhansien kappaleiden sanoituksia, ja tienasi mainoksilla tuntuvat tulot – ehdollista vankeutta myös hovioikeudesta
Uutiset | 6.8.2025 14:33
Vihreiden Harjanne: Suomen ulkopolitiikan ykköspöydässä istuu käytännössä Israelin hallituksen edustaja
Uutiset | 7.8.2025 12:59
Ylen gallup: Kokoomuksen kannatus sulaa, keskusta suurin nousija – SDP jatkaa suosituimpana
Uutiset | 7.8.2025 7:50
”Erittäin alidiagnosoitu” tauti on sairastuttanut poikkeuksellisen useita – muutamia kuollut
Uutiset | 7.8.2025 11:00
Tämä on yleisin metsälain rikkomus
Uutiset | 31.7.2025 22:00
Lyhyt ja nopea päihitti pitkän ja hitaan – Tee tällainen kävely päivittäin
Uutiset | 1.8.2025 22:21
Tätä kalaa saa pyytää vain heinäkuussa
Uutiset | 2.8.2025 21:45
Satelliittikuvat: Venäläinen ydinsukellusvenetukikohta vaurioitui maanjäristyksessä
Uutiset | 6.8.2025 12:20
Perinteinen suolakala yllättävästi kesän hittikalaksi
Uutiset | 31.7.2025 21:15
Meneekö hermot banaanikärpästen kanssa? Tämä yksinkertainen keino voi olla tehokas
Uutiset | 6.8.2025 21:30
Tutkimus: Tästä syystä Mars jäi autioksi
Uutiset | 30.7.2025 22:00
Purra kertoo Ylellä, mistä leikkaisi miljardin
Uutiset | 5.8.2025 14:53
Tutkimus paljastaa: Tämä voi pidentää elinikää
Uutiset | 7.8.2025 22:01
Vanhanen esittää ratkaisua Palestiina-kysymykseen
Uutiset | 1.8.2025 10:46
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Tämä on yleisin metsälain rikkomus
Uutiset | 31.7.2025 22:00
Lyhyt ja nopea päihitti pitkän ja hitaan – Tee tällainen kävely päivittäin
Uutiset | 1.8.2025 22:21
Kirjat | ”Ei ainakaan sinne” – pikkukylästä koulutuksen perässä lähteneet tytöt kertovat, mikseivät aio koskaan palata 
Uutiset | 26.7.2025 8:00
Kauppasopimus Yhdysvaltojen kanssa on raskas isku Euroopan teollisuudelle, Venäjän Lavrov sanoo
Uutiset | 28.7.2025 12:35
Tiesitkö, mistä Black Sabbath otti nimensä? – Historia voisi näyttää toiselta ilman italialais-ranskalaista yhteistyötä
Uutiset | 27.7.2025 21:00
Tutkimus: Kahvipannumetalli vahvistaa aivotoimintaa
Uutiset | 24.7.2025 23:00
Tunnetko tämän haitallisen vieraslajin? – Siirtymäaika päättymässä
Uutiset | 18.7.2025 23:00
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Tuhoutuuko maailma sittenkin aikaisin?
Uutiset | 26.7.2025 23:00

Uusimmat

Etelä-Ranskassa raivonnut laaja maastopalo on saatu hallintaan
Uutiset | 8.8.2025 8:38
Yhdysvallat tuplasi Venezuelan presidentin pidätykseen johtavista tiedoista maksettavan palkkion
Uutiset | 8.8.2025 8:36
Sveitsi hakee epätoivoisesti ratkaisua Trumpin maalle asettamiin jättitulleihin
Uutiset | 8.8.2025 8:23
Trump nimittää läheisen talousneuvonantajansa väliaikaisesti Fedin johtokuntaan
Uutiset | 8.8.2025 8:22
Trump: Rauhansopimus entisten neuvostotasavaltojen välille
Uutiset | 8.8.2025 8:17
Euroopasta katosi ajatus yhteisestä turvallisuudesta – ”Luottamus on tuhoutunut”, sanoo rauhantutkija
Uutiset | 8.8.2025 8:05
Trump aikoo tavata Putinin myös ilman Zelenskyi-tapaamista
Uutiset | 8.8.2025 8:03
Uutissuomalainen: Vain kolme puoluetta sitoutunut valtiovarainministeriön ensi kauden sopeutustavoitteisiin
Uutiset | 8.8.2025 8:02
Kalastuslupien myynti avataan tänään kolmelle joelle
Uutiset | 8.8.2025 8:01
Israelin turvallisuuskabinetti hyväksyi suunnitelman Gazan kaupungin valtaamisesta
Uutiset | 8.8.2025 7:54
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

”Ei mitään järkeä,” Antti Kurvinen sanoo Purran leikkauslistasta
Uutiset | 7.8.2025 13:50
Professori Raunion mukaan Palestiina-keskustelu kulkee väärillä raiteilla: ”Tässä ei ole pakkotilannetta”
Uutiset | 4.8.2025 16:21
Kirjat | ”Ei ainakaan sinne” – pikkukylästä koulutuksen perässä lähteneet tytöt kertovat, mikseivät aio koskaan palata 
Uutiset | 26.7.2025 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Etelä-Ranskassa raivonnut laaja maastopalo on saatu hallintaan
Uutiset | 8.8.2025 8:38
Yhdysvallat tuplasi Venezuelan presidentin pidätykseen johtavista tiedoista maksettavan palkkion
Uutiset | 8.8.2025 8:36
Sveitsi hakee epätoivoisesti ratkaisua Trumpin maalle asettamiin jättitulleihin
Uutiset | 8.8.2025 8:23
Tämä on yleisin metsälain rikkomus
Uutiset | 31.7.2025 22:00
Lyhyt ja nopea päihitti pitkän ja hitaan – Tee tällainen kävely päivittäin
Uutiset | 1.8.2025 22:21
Tätä kalaa saa pyytää vain heinäkuussa
Uutiset | 2.8.2025 21:45

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Peruskoulun korjaamiseksi on kuunneltava opettajia ja tuettava vanhemmuutta
Mielipide | 7.8.2025 18:44
Lukijalta: Kovat ajat kysyvät kykyä johtaa
Mielipide | 7.8.2025 15:26
Lukijalta: Velkajarru
Mielipide | 7.8.2025 14:51
Lukijalta: Kainuun tulevaisuutta rakennetaan määrätietoisesti
Mielipide | 7.8.2025 14:47
Lukijalta: On sitä liikunnan vaikutusta tutkittu ja koettu täälläkin
Mielipide | 4.8.2025 12:54
Lukijalta: Näpit irti työeläkkeistä
Mielipide | 4.8.2025 12:30
Lukijalta: Peruskoulun korjaamiseksi on kuunneltava opettajia ja tuettava vanhemmuutta
Mielipide | 7.8.2025 18:44
Lukijalta: Helikopterit hävinneet jo drooneille – kuinka käy hävittäjille?
Mielipide | 4.8.2025 13:11

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Katri Kulmuni asteli avioon – Pariskunta saa kesällä toisen lapsensa
Uutiset | 29.12.2023 16:35
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Sattuu sitä lainsäätäjällekin – Hilkka Kemppi haki äitiyspakkausta ja -vapaata liian myöhään, koska ei tiennyt Kelan aikatauluista
Uutiset | 29.1.2021 14:38
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste