Kirja: Näin viestintätoimistoista tuli kovaa bisnestä – Toimintaa sävyttää salamyhkäisyys
Matti Ylösen, Mona Mannevuon ja Niina Karin kirja Viestintätoimistojen valta (Vastapaino) pyrkii osaltaan vastaamaan siihen, mitä Milttonin, Tekirin ja Ellun Kanojen kaltaiset nimet pitävät sisällään. Eli mitä viestintätoimistot tekevät, millaista niiden valta on ja miksi niiden kysyntä ja tarjonta on suorastaan räjähtänyt.
Viestinnälliset palvelut voivat tarkoittaa monia asioita, mutta yleisesti ottaen niillä pyritään siihen, että asiakas saa viestinsä halutussa muodossa läpi.
Tai sitten pyritään minimoimaan tuhot, kun vahinko on jo tapahtunut. Kriisiviestintä kun vaikuttaa olevan yhä Suomessa vaikea laji, oli kyse sitten politiikan, liike-elämän tai urheilu- ja kulttuurimaailman toimijoista.
Kirjan tekijöiden mukaan tutkimusta vaikeuttavat alan sopimusten liikesalaisuudet ja viestintäpalvelutahojen haluttomuus avata toimintojaan konkreettisesti.
Rajanveto vaikuttajaviestinnän, muun viestinnän ja politiikan tekemisen välillä on monien eri kanavien ja kampanjoiden maailmassa hankalaa.
Tarinallisuus, visuaalisuus ja henkilökohtaisuus ovat nousseet niin keskeiseen asemaan, että niiden on katsottu hämärtävän sekä politiikan että journalismin sisältöä. Viestintätoimistojen voi nähdä vastaavan ylläoleviin tarpeisiin.
Toisaalta ristiriita mahtipontisten arvojulistusten, kiiltävän some- ja muun imagon ja todellisten tekojen välillä voi esille noustessaan olla todellinen mainehaitta ja kohun lähde.
Kirjassa kerrataan, miten puolueiden ydinkannattajajoukot ovat pienentyneet ja niiden rajat muuttuneet liikkuvammaksi. Kun julkisuudesta on tullut nopeatempoisempaa ja politiikan teosta tempoilevampaa, viestintätoimistoista on tullut hyvä bisnes: välittäjätaho, joka myy samantyyppisiä julkisuuden hallinnan palveluja hyvinkin erilaisille tahoille.
Ehkä tärkein viesti ja miksei varoituskin analyyttisessä tekstissä on, että kehityssuunta voi heikentää yhteiskunnan perusinstituutioiden toimintaa. Eli itseymmärrystä siitä, mikä niiden ydintehtävä on, millaista osaamista niissä on ja mitä siitä pitäisi säilyttää.
Iso osa tieteestä, julkisista palveluista, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta ja journalismista taipuu huonosti loputtoman promoamisen, tarinankerronnan, imagonrakennuksen ja brändäyksen vaatimuksiin.
Niina Kari-Mona Mannevuo-Matti Ylönen: Viestintätoimistojen valta — Politiikan uudet pelurit. Vastapaino, 264 s.
Juttu on lyhennelmä artikkelista, joka on julkaistu alun perin Suomenmaan aikakauslehdessä marraskuussa 2022.
Digilehden irtonumeroita voit ostaa täältä. Lehden voit tilata täältä.