Torniainen: Romutuspalkkiosta voi tulla pysyvä piristys autokannan uusimiselle – "Viimeksi loppuivat eurot kesken"
Hallituksen julkistama ehdotus määräaikaisen romutuspalkkion palauttamisesta ensi vuoden alusta lähtien on saanut positiivisen vastaanoton.
Keskustan kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Ari Torniainen pitää mahdollisena, että romutuspalkkiosta voi tulla jatkossa pysyvä käytäntö edesauttamaan autokannan uudistamista.
– Vuoden 2015 kokeilu onnistui kaikin puolin hyvin tavoitteissaan. Ensirekisteröintien määrä Trafin mukaan nousi 2,4 prosenttia, minkä katsottiin olevan nimenomaan romutuspalkkion ansiota. Ainoa huono puoli oli se, että eurot loppuivat tuolloin kesken, hän muistelee.
Tuhannen euron romutuspalkkio oli käytössä aiemmin kokeiluluontoisesti heinä-joulukuussa 2015.
Valtio varasi ensin tarkoitusta varten kolme miljoonaa euroa, mutta suuren suosion vuoksi siihen myönnettiin viisi miljoonaa euroa lisää.
Palkkion sai, kun romutti yli 10 vuotta vanhan auton ja osti samalla uuden. Päästörajana oli enintään 120 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohti.
Uudessa esityksessä päästöraja on hiukan alempi eli enintään 110 grammaa.
Etanoli-, kaasu- sekä ladattavien hybridiautojen hankintaan saisi romutuspalkkiota 2 000 euroa. Niiden kohdalla ei sovelletai päästörajaa, vaan tuen edellytyksenä on etanolin tai metaanin käyttömahdollisuus.
Todellisuudessa palkkiosummat kohoavat 1 500:aan ja 2 500:aan euroon, koska autoala on taas mukana samoilla ehdoilla kuin viimeksi eli omalla 500 euron panostuksellaan.
Torniaisen mielestä autoala vastasi omalta osaltaan hienosti tarjottuun kädenojennukseen.
– Muistan hyvin, kuinka valiokunnassa painotettiin autoliikkeiden roolin valvomista kokeilun aikana. Tällä haluttiin estää se, ettei romutuspalkkiota ujuteta salakavalasti uusien autojen hintoihin. Näin ei päässyt käymään, hän iloitsee.
Toinen epäilyn aihe liittyi hyödyn valumisesta ulkomaisiin taskuihin. Torniaisen tulkinnan mukaan tämäkään pelko ei lopulta käynyt toteen.
– Kun otetaan työllisyysnäkymät ja päästöjen väheneminen huomioon, niin suomalaisessa autokaupassa suurin osa koko ketjun tuotosta ja samalla hyödyistä jää kotimaahan, kansanedustaja vakuuttaa.
Rahoitus uudelle palkkiojaksolle on sovittu jo budjettiriihessä.
Romutuspalkkiota varten varataan kahdeksan miljoonaa euroa vuodelle 2018 ja sitä myönnetään ensi vuoden alusta elokuun loppuun asti.
Ari Torniaisen mukaan hallitus on arvioinut palkkion vauhdittamana myytävän ensi vuonna 7400 uutta henkilöautoa.
– Näistä 3300 on sellaisia, joita ei olisi ostettu ilman romutuspalkkiota, vaan niiden sijaan liikennöitäisiin vanhoilla suurempipäästöisillä autoilla.
Hallituksen tukitoimet ulottuvat jatkossa korostetusti uudentyyppisen autoilun suosimiseen.
Sähköautojen hankintaan sekä kaasu- ja flexfuel-autojen (toimivat kahdella polttoaineella) muuntamiseksi on päätetty tukea 6 miljoonalla eurolla vuosittain vuosina 2018–2021.
Täyssähköauton ostajalle maksetaan 2000 euroa, mutta sitä ei voi käyttää päällekkäin romutuspalkkion kanssa. Henkilöauton muuntamiseksi kaasukäyttöiseksi saa 1000 euron ja etanolikäyttöiseksi 200 euron tuen.
Ari Torniainen toivoo, että hallituksen esitykset saavat yhtä hyvää vastakaikua kuin viimeksi alan toimijoilta
– Lausuntokierrokselle lähtevät esitykset ovat tärkeitä sekä autokannan uudistamiseksi että päästöjen vähentämiseksi.
– Toivottavasti autoala tukee myös jatkossa omalla rahallisella panoksellaan autokannan uusiutumista ja varmistaa hinnanalennusten toteutumisen täysimääräisinä, hän paaluttaa.