Taksit saattavat jakautua ketjuihin – perinteiset välitysyhtiöt pohtivat voimien yhdistämistä
Taksialan tuntijat pitävät mahdollisena, että taksit saattavat jatkossa jakautua useampien suurien, jopa valtakunnallisten ketjujen ja tilausvälityskeskusten alle myös Suomessa.
Taksiala on vapautumassa kilpailulle ensi vuoden heinäkuussa.
Jatkossa erilaiset taksiketjut voivat lisääntyä, ja asiakas voisi siten valita helpommin, mitä palvelua haluaa käyttää.
Liikenne- ja viestintäministeriössä uskotaan, että alalle voi syntyä esimerkiksi suurempia taksiyrityksiä tai eri yritysten yhteenliittymiä.
– Varmastikin taksiyrityksille voi tulla yhteistä brändäystä, vaikka ne eivät (sinänsä) olisikaan vain yksi yritys. Erottautuminen brändillä ja eri palveluilla on kilpailukeino, arvioi ministeriön hallitusneuvos Laura Eiro.
Taksialan organisaatioissa pidetään mahdollisena, että ainakin osa nykyisistä taksikeskusyhtiöistä yhdistäisi voimansa ja liittoutuisi valtakunnalliseksi taksiallianssiksi.
Taksiliitosta vahvistetaan, että pienet ja isot taksinvälitysyhtiöt eri puolilla Suomea ovat käyneet keskusteluja siitä, että voimia voitaisiin lyödä yhteen valtakunnallisesti.
– Eri vaihtoehdoista on keskusteltu, mutta mitään päätöstä ei ole vielä tehty. Uskon, että loppuvuoden aikana tullaan tekemään suurimmat päätökset, jotka tulevat näkyvästi esille, kertoo Taksiliiton hallituksen jäsen ja Oulun Aluetaksin hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä.
Esimerkiksi Ruotsissa joukko perinteisiä taksialan yrityksiä on mukana valtakunnallisessa Svea Taxi Allians -nimisessä yhteenliittymässä, joka markkinoi itseään muun muassa taksipalveluiden hyvällä laadulla, saatavuudella, turvallisuudella ja kestävillä toimintavoilla.
Myös Suomen suurin taksien tilausvälitysyhtiö Taksi Helsinki uskoo, että luotettavuuden korostaminen ja asiakassuhde on hyödyksi kilpailussa.
– Jos brändi on hyvä ja tunnettu, taksin voi ottaa turvallisin mielin, sanoo toimitusjohtaja Jari Kantonen.
Eri puolilla Suomea taksiorganisaatiot ovat ryhtyneet teippaamaan autojaan uuteen, yhtenäisempään väritykseen.
Esimerkiksi Jyväskylässä autoja koristaa magentan eli aniliininpunaisen hallitsema logo, ja Helsingissä ja Oulussa autojen pohjaväri on jatkossa musta tai valkoinen.