Yritysostot ja opetussuunnitelmauudistukset siivittivät Sanoman tulosta – HS:n tilausmäärä ylitti 400 000 tilauksen rajapyykin

Toimitusjohtaja Susan Duinhovenin mukaan mainosmyynti on piristynyt odotuksia nopeammin, mutta kysyntä on loppuvuonna epävarmaa
Talous

Mediakonserni Sanoman tulos kasvoi heinä–syyskuussa erityisesti yritysostojen ansiosta.

Operatiivinen liikevoitto nousi 111 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 78 miljoonaa. Liikevaihto kasvoi 401 miljoonaan euroon 285 miljoonasta eurosta.

Toimitusjohtaja Susan Duinhoven kertoo tiedotteessa, että konsernin tulos oli hyvä kolmannella vuosineljänneksellä, joka on oppimisliiketoiminnan huippusesonki.

–  Tänä vuonna hyvää kasvuamme vauhdittivat opetussuunnitelmauudistukset etenkin Puolassa ja pienemmässä mittakaavassa myös Hollannissa, Duinhoven kertoo tiedotteessa.

Duinhovenin mukaan sekä sanomalehtien että viihteen tilausmyynti kasvoi heinä–syyskuussa. Helsingin Sanomien tilausmäärä ylitti 400 000 tilauksen rajapyykin. Tilauksista noin kolmannes on puhtaasti digitaalisia. Ruutu+-suoratoistopalvelulla on puolestaan yli 300  000 tilaajaa.

Keväällä pahasti kärsinyt mainosmyynti on Duinhovenin mukaan piristynyt odotuksia nopeammin.

–  Tästä huolimatta uskomme, että mainonnan kysyntään tulee liittymään merkittävää epävarmuutta tulevina kuukausina ja todennäköisesti vielä ensi vuonnakin, hän kertoo.

Sanoma osti keväällä Alma Median alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan. Kauppaan kuuluivat suurimpina lehtinä Aamulehti ja Satakunnan Kansa. Kaupan integraatio etenee suunnitelmien mukaan, Duinhoven kertoo.

Sanoma on STT:n pääomistaja noin 75 prosentin osakeomistuksella.