Vesna Vulović istui lentokoneen peräosassa, kun se yllättäen räjähti – selvisi hengissä 10 600 pudotuksesta ilman laskuvarjoa
Jugoslavialaisen lentoyhtiön Jugoslovenski Aerotransportin (JAT) lento 367 nousi ilmaan Tukholmasta Ruotsista tammikuun 27. päivänä vuonna 1972.
Kone teki välilaskun Kööpenhaminassa Tanskassa ja jatkoi siitä kohti Zagrebia. Koneen päätekohde oli Jugoslaviassa sijaiteva Belgrad.
Lento oli ehtinyt jo Itä-Saksan etäläosien yläpuolelle, kun se yllättäen räjähti. Tuosta räjähdyksesta tulee torstaina kuluneeksi 50 vuotta.
Räjähdys tapahtui Itä-Saksan ilmatilassa Hinterhermsdorfin yläpuolella, mutta koneen osat lensivät Tsekkoslovakian puolelle lähelle Srbská Kamenicen kylää.
Kone repeytyi räjähdyksen voimasta kappaleiksi. Koneessa oli räjähdyshetkellä 28 matkustajaa miehistö mukaan luettuna.
Koneen takaosassa räjähdyshetkellä istunut 22-vuotias lentoemäntä Vesna Vulović oli ainoa, joka pelastui. Tapausta voi pitää suoranaisena ihmeenä.
Vulović putosi maahan koneen peräosiin kiinnittyneenä. Hänet pelasti luultavasti se, että koneen osat sattuivat putoamaan maahan oikeassa kulmassa Vulovićin kannalta. Iskua pehmensi myös se, että koneen osat putosivat havupuiden ja lumen peittämään vuorenrinteeseen.
Kaikki muut koneessa olleet kuolivat.
Vulovićin löysi tsekkoslovakialainen metsätyömies, joka kuuli koneen hylystä voihkintaa. Sairaalaan toimitettu Vulović oli koomassa kymmenen päivää. Häneltä murtui onnettomuudessa myös pääkallo, lantio, kylkiluut ja jalat. Häneltä murtui myös kaksi nikamaa.
Alkuun Vulović halvaantui lantiosta alaspäin, mutta myöhemmin hän toipui vammoistaan kohtuullisen hyvin. Hän jatkoi työskentelyään lentoyhtiön palveluksessa, toimistotehtävissä.
Vuonna 1985 Guinnesin ennätystenkirja julisti Vulovićin korkeimmalta koskaan ilman laskuvarjoa hengissä selvinneeksi ihmiseksi. Räjähdyshetkellä kone oli 10 600 metrin korkeudessa.
Tsekkoslovakian viranomaisten mukaan lennon 367 räjähdys johtui serbinationalistien asentamasta salkkupommista.
Myöhemmin on esitetty väitteitä, että Tsekkoslovakian ilmavoimat olisi ampunut koneen alas sen harhauduttua kurssistaan. Tällöin koneen ja Vulovicin putoamiskorkeus olisi ollut paljon matalampi. Vulovićin selviytymiskertomusta 10 600 metrin korkeudesta on näiden väitteiden mukaan pidetty Tsekkoslovakian viranomaisten peitetarinana.
Vulović kuoli vuonna 2016.