Tyytyväisyys kuntapalveluihin kasvussa
Suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä kuntapalveluihin, ilmenee Kuntaliiton keväällä tekemästä laajasta kuntalaistutkimuksesta, johon vastasi 12 500 kuntalaista.
Yhteensä 87 prosenttia vastauksia antaneista oli tyytyväisiä saamiinsa kuntapalveluihin. Laajinta tyytyväisyys oli sivistys- ja kulttuuripalveluihin, joihin tyytyväisiä oli 91 prosenttia.
– Tyytyväisyys on kasvanut edellisestä, vuonna 2011 tehdystä vastaavasta kyselystä. Silloin tyytyväisten osuus oli 78 prosenttia, sanoo kyselytuloksia analysoinut tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom Kuntaliitosta.
– Yksittäisiä palveluja käyttäneet ovat tyytyväisempiä kuin ne, jotka antavat arvosanan mielikuvien perusteella ilman omakohtaista kokemusta.
Kirjastot, jätehuolto ja kierrätystoiminta parhaiten hoidettuja
Nyt julkaistussa osa-aineistossa on tarkasteltu koulutus-, sivistys- ja kulttuuri- sekä teknisten palvelujen palvelutyytyväisyyttä sekä saatavuutta ja saavutettavuutta.
Kaikki kyselyyn vastanneet arvioivat kirjastojen, jätehuollon ja kierrätystoiminnan olevan parhaiten hoidettuja kuntapalveluja.
Muita palveluja, joihin yli 80 prosenttia kuntalaisista on tyytyväisiä, ovat lasten päivähoito, lukiokoulutus, liikuntapalvelut, kulttuuripalvelut ja jätehuolto.
Vähiten tyytyväisiä ollaan kunnalliseen asuntotarjontaan, oppilas- ja opiskelijahuoltoon ja nuorisopalveluihin.
Palvelutyytyväisyys on korkealla tasolla kaikissa tutkituissa kunnissa ja kuntakokoluokissa, kaikkein tyytyväisimpiä ollaan 5 001-10 000 asukkaan kuntakokoluokassa.
Yhteensä 81 prosenttia kyselyyn vastanneista pitää kuntapalvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta hyvänä. Neljä prosenttia arvioi kuntapalvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden keskinkertaiseksi ja viisitoista prosenttia huonoksi.
Sivistys- ja kulttuuripalveluja pidetään parhaiten saatavissa ja saavutettavissa olevina kuntapalveluina, tätä mieltä on 89 prosenttia kyselyyn vastanneista.
Kysyttäessä kuntalaisten mielipiteitä palvelujen tarjoamisesta, 84 prosenttia pitää tärkeänä, että palveluja tarjotaan mahdollisimman lähellä kotia ja 73 prosenttia pitää tärkeänä palvelujen säilymistä kunnan järjestämänä.
Kaksi kolmesta vastanneesta pitää tärkeänä mahdollisuutta käyttää joustavasti myös naapurikuntien palveluja.
Yhteensä 56 prosenttia kyselyyn vastanneista pitää tärkeänä mahdollisuutta valita kunnan järjestämän verorahoitteisen julkisen palvelun ja yksityisen palvelutuottajan välillä.