Tutkimus: Tämä on suomalaisten luottoautomerkki – Naiset kiinnostuivat käytetyistä menopeleistä
Toyota on yhä eniten käytössä oleva automerkki Suomessa, selviää Kamuxin teettämästä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksesta.
Vastaajista 14 prosenttia ilmoittaa käytössään olevan auton merkiksi Toyotan.
Niin Volkswagenin kuin Fordinkin rattiin kertoo tarttuvansa 8 prosenttia tutkimukseen osallistuneista, kun taas vastaava luku Volvolle ja Nissanille on 7 prosenttia.
Nissanilla ajavien suomalaisten osuus on vuodessa kasvanut eniten, eli kahdella prosenttiyksiköllä.
– Toyota on suomalaisten kestosuosikki. Sillä on hyvä maine luotettavana merkkinä, jonka jälleenmyyntiarvo säilyy hyvin. Nissan taas on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun pystyy tuomaan markkinoille hinta-laatusuhteeltaan hyviä ajopelejä. Kun kauppa käy uusissa autoissa, niin se näkyy nopeasti myös käytettyjen autojen markkinassa, Kamuxin aluepäällikkö Janne Ihonen toteaa yrityksen tiedotteessa.
Yli puolet suomalaisista päätyisi erittäin todennäköisesti käytetyn auton tai vaihtoauton hankintaan, mikäli olisi tällä hetkellä hieromassa autokauppoja. Lukema nousee 83 prosenttiin, kun mukaan lasketaan myös melko todennäköisesti -vaihtoehdon valinneet.
Mielenkiintoista on se, että naisvastaajien preferenssi käytettyyn autoon tai vaihtoautoon on noussut vuodessa viidellä prosenttiyksiköllä.
– Käytetty auto on kiertotaloutta, jossa hyvän tuotteen saa huomattavasti uutta edullisemmin. Tutkimuksissa on näyttänyt siltä, että naisia kiinnostaa vastuullinen kulutus miehiä enemmän, tämä ehkä näkyy nyt myös autokaupassa, Kamuxin Ihonin pohtii löydöksen syitä.
Tutkimuksen toteutti Bilendi Oy ylläpitämässään M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021.
Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista.
Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa.