Poliisi ei kieltäisi vuokrattavia sähköpotkulautoja – Kypäräpakko voisi vähentää vammoja
Kolme henkilöä kuoli pääkaupunkiseudulla sähköpotkulautaonnettomuudessa kesän aikana. Heistä kaksi oli alle 15-vuotiaita.
– Kieltämättä aika kauan saimme olla, ennen kun kuolemaan johtavia onnettomuuksia ilmaantui, toteaa poliisitarkastaja Heikki Kallio.
Kallion mukaan poliisilla ei valvonnan lisäksi ole juuri muita keinoja ehkäistä onnettomuuksien syntyä.
– Valvonta on ykköskeino, mutta ei sekään ole tietenkään sillä tavalla aukotonta. Emme valvo joka paikassa koko ajan. Sillä ei ongelmaa sataprosenttisesti ratkaista, hän sanoo.
Kalliota huolestuttaa etenkin alle 18-vuotiaiden liikennekäyttäytyminen, koska liikennesäännöt eivät ole vielä tulleet tutuksi autokoulun kautta.
Hus-yhtymän tilastojen mukaan viime vuonna Helsingissä hoidettiin 297:ää sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantunutta yli 16-vuotiasta. 2022 vastaava luku oli 668, eli ensisilmäyksellä onnettomuuksien määrä on laskenut pääkaupungissa.
Tarkkaa koko maan tilastointia sähköpotkulautaonnettomuuksista ei ole. Lisäksi sähköpotkulautailuun liittyen on nähty hiljattain hurjia tempauksia, kun esimerkiksi Espoon Mestarintunnelissa kuvattu video ylinopeutta ajavasta sähköpotkulautailijasta levisi sosiaalisessa mediassa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan tutkittu tieto sähköpotkulautojen onnettomuuksista Suomessa perustuu yksittäisten sairaaloiden tiedonkeruuseen. Sairaalatutkimusten perusteella tiedetään, että satoja sähköpotkulautailijoita loukkaantuu Suomessa vuosittain.
Uusi vaarallinen trendi sähköpotkulautojen kanssa näyttäisi olevan niiden virittäminen kulkemaan huomattavaa ylinopeutta. Kallio tunnistaa viritetyt laitteet jo jonkinlaiseksi ongelmaksi, vaikkei vielä suureksi sellaiseksi.
– Mutta täytyy koputtaa puuta. Suurin osa sähköpotkulaudoista on näitä vuokralautoja, ja ne menevät kaikki laillisia nopeuksia. Se on vuokralautojen hyvä puoli.
Etenkin vuokrattavat sähköpotkulaudat herättävät voimakkaita mielipiteitä. Esimerkiksi Pariisi kielsi viime vuonna vuokrattavat laudat kokonaan. Kööpenhaminassa laudat olivat niin ikään kiellossa vuonna 2020, kunnes ne tulivat takaisin katukuvaan seuraavana vuonna, tosin tiukemmin säännöin.
Kallio kertoo, että poliisi ei tällä hetkellä lähtisi kieltämään sähköpotkulautoja Suomessa.
– Kieltäminen Pariisissa tarkoitti sitten sitä, että yksityisten lautojen määrä räjähti. Niitä näkyy katukuvassa edelleen.
Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelman mukainen työryhmä sähköpotkulautojen lainsäädännön kiristämiseen luotiin viime syksynä, ja lakimuutokset olisi tarkoitus saada voimaan ensi kesäksi.
Suurin osa sähköpotkulautailijoiden onnettomuuksista tapahtuu yöllä ja lautailijan ollessa päihtynyt, minkä vuoksi lakiin on tulossa promilleraja sähköpotkulaudalla ajamiseen. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoi aiemmin tällä viikolla HS:lle, että promillerajaksi olisi asettumassa 0,5 promillea.
Lisäksi suurin osa onnettomuuksissa syntyvistä vammoista kohdistuu pään ja kasvojen alueelle. Kallio pohtii kypärän pakollisuuden merkitsemistä lakiin.
– Ei sekään tietenkään estä pahassa onnettomuudessa henkilöä menehtymästä, mutta ainakin lähtökohtaisesti vähentäisi seurauksia.