Pirkkalainen: Keskustan omaa identiteettiä on syytä pohtia kunnolla – Kannustaa kaikkia keskustalaisia osallistumaan uudistustyöhön
Keskustan brändi kaipaa kirkastamista, toteaa keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen Suomenmaan blogissaan.
Pirkkalaisen mukaan keskustan identiteettiä äänestäjien silmissä ovat heikentäneet muun muassa pitkät ja raskaat pääministerivuodet koko 2000-luvun aikana.
– Omissakin joukoissa on enenevästi pohdittu, millä asialla puolue ensisijaisesti on, hän kirjoittaa.
Sen vuoksi puolueessa on Pirkkalaisen mukaan syytä käydä kunnolla läpi keskustan omaa identiteettiä ja ohjelmaa. Prosessin on tarkoitus helpottaa puolueen markkinoimista äänestäjille.
– Keskusta on perinteisesti ollut vahva ohjelmapuolue – haluamme olla sitä vastaisuudessakin – mutta äänestyspäätöksiä tehdessä kansalaisille on jopa poliittisia linjauksia tärkeämpää mielikuva puolueesta.
Pirkkalainen muistuttaa, että puolueen uudistusohjelmatyö on ollut käynnissä viime keväästä lähtien. Valmista on tarkoitus saada ensi kesän Vantaan puoluekokoukseen mennessä.
– Hienosti sanottuna uudistamme puolueen mission, vision ja strategian. Käytännössä kiteytämme alkavan talven ja ensi kevään aikana sen, miksi keskusta on olemassa, millainen puolue haluamme olla vuonna 2030 ja millaisessa Suomessa haluamme elää vuonna 2030.
Puoluesihteeri kannustaa kaikkia keskustan jäsenia osallistumaan tilaisuuksiin ja ottamaan kantaa uudistusohjelmaan, kunhan sen raakaversio lähtee alkuvuodesta paikallistason kierrokselle.